waar te beginnen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

Goede avond allen,

Mijn naam is HenkJan en me aan het verdiepen in domotica, home automation, etc.

Op het moment ben ik 26 jaar, getrouwd, een kat en voor het eerst eigenaar van een huis. Hiervan zal ik in februari de sleutels in ontvangst nemen, waarna er enkele verbouwingen zullen plaatsvinden.
Grotendeels zal dit allen in op de begane vloer plaatsvinden.

terug naar Domotca. Ik ben zeer geinteresseerd in deze, alleen ben ik totaal niet goed onderlegd in de technische aspecten welke ik overal tegenkom.
Natuurlijk kan ik me boos maken en in stopcontacten zaken inbouwen, maar prutsen in de meterkast is too much.

To start with:

ik wil graag beginnen met een kleine automation in de woonkamer/keuken.
Lichten (spaar, halogeen, led), energie besparing (stadby statussen uit) koppelen aan home cinema set, verwarming.

Dit allemaal in stapjes.
maar de vraag is waar moet ik beginnen en misschien belangrijker wie moet ik daarvoor inschakelen, naast jullie hulp natuurlijk :)

het liefst met 1 portal via macmini aan 37", iphone3g, logitech harmony 555, of een mogelijke touchscreen console.

Het probleem bij dit alles is, is dat er nou echt echt duidelijk gemeld wordt, tussen alle technische begrippen wat je nou nodig hebt om te beginnen en om nou een standaard pakket te kopen met mogelijkerwijs onderdelen die er niet toe doen is zonde.

Naja, iig om het volgende vraag ik advies:

1) wat is nodig voor een simpele start van automation, om er eens mee te oefenen
2) hoe ver moet de kennis van een noob zijn om het zelf te doen
3) wie of wat zijn goede externe artjen om in te schakelen als een noob het niet zelf kan
4) zijn er zaken die ik moet regelen tijdens verbouwingen, zodat ik iig opties open hou
5) ander advies!


Ik wil jullie heel erg bedanken, al bij voorbaat, iig is dit een forum welke ik geregeld ga bij houden om te zien of ik mijn kennis verder kan uitbreiden voor februari.

hartelijke groeten

HenkJan
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by TANE »

HenkJan,
Welkom om deze forum.
Kleine stapjes is het beste begin.
Investeer niet te veel in techniek voordat je de juiste keuze voor jezelf hebt gemaakt.
Om te beginnen zou ik het zeer eenvoudig houden.
Bv met plugwise, dit is een complete set met software die je ook via je Iphone (safari) kan besturen. zie plugwise http://www.domoticaforum.eu/forum.asp?FORUM_ID=39
Als je snel bent kan je het nog met 15% korting kopen

In tweede fase kan je het uitbreiden met andere software en hardware kijken.


Op 3 jan geef ik een Domotica presentatie in Huizen..dat is niet zo ver van waar je woont.
http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=1646
henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

Bedankt voor de snelle reactie.

Plugwise is erg interessant zeker voor de besparing van energie.

Persoonlijk heb ik zitten kijken bij verschillende xanura producten. het liefst ga ik werken met x10 protocol.

Dit omdat vele apparaten weggewerkt zullen worden, zoals veel inbouw verlichting.
Daarom leek met het dus erg interessant om dan stopcontact inbouw apparaten te gebruiken, ipv extra stekkers.

Plus moet ik de vrouw overtuigen van de mogelijkheden, en niet alle "extra kastjes" en te veel" knopjes".

Ik ga kijken of ik dan langs kan komen op 3 januari.

ps. hoe weet je waar ik woon? :)
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by TANE »

Ik gebruik zelf ook verschillende producten door elkaar.
Xanura is zeker heel mooi maar vraagt wel de meeste aandacht.
Voor inbouw is het de beste keuze.

Je woonplaats staat bij je locatie gegevens.
henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

haha klopt

ik ben heel benieuwd naar wat jij allemaal hebt draaien.

ik heb de film van jou gezien, maar daar wordt niet veel getoont van wat je allemaal hebt draaien.

het probleem is denk ik, mbt het huis en de verbouwingen etc, of ik eerst moet installeren van de gewone zaken, er al wonen etc en dan pas gaan kijken wat ik kan doen aan automatisering of juist daar bij voorbaat over nadenken en dan al inbouwen.

een beetje kip of ei verhaal.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by TANE »

Voor de verhuizing is natuurlijk het beste.
Probleem is dat je dan keuzes moet maken.
maken van de juiste keuzes is best lastig als je nog moet beginnen.
Of je moet genoeg geld hebben om een installateur opdracht te geven om het voor je te doen....dan nog...
henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

das eigenlijk een volgende vraag

wat heb ik nodig om te beginnen, en wat zal een basis zoal kosten, afgezien alle mogelijke externe kosten??
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by TANE »

lastige vraag het is heel sterk afhankelijk van je keuze en hoe ver je wilt gaan.
met plugwise basis set kan je veel doen kosten hiervan nu 330 euro.

Homeseer software kost $200
Homeseer interface HSTouch $250
Xanura modules +/- 70 euro p/s
enz...
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by Alexander »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chak</i>
Homeseer interface HSTouch $250
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Zojuist nog aangeschaft voor $150.
henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

zijn er mensen die begeleiding kunnen en willen in een project als de mijne?

wellicht samen een plan opzetten en daarnaast ook betrokken is bij de installatie.

geinteresseerden zijn altijd welkom om contact op te nemen met mij

met vr. gr.

Henkjan
Andro
Member
Member
Posts: 105
Joined: Tue Aug 19, 2008 8:33 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by Andro »

Hoi Henkjan,

Ik ben net een beginner zoals jij. Ik heb wel een aantal zaken gezien die handig zijn om rekening mee te houden:
- Zorg voor diepe inbouwdozen als je de elektra tijdens je verbouwing gaat aanpakken. Je hebt dan in ieder geval genoeg ruimte voor inbouwschakelaars. Trek bij lampen ook gelijk een blauwe draad, dat heeft xanura nodig.
- Schaf produkten aan die met elkaar kunnen werken. In mijn geval was de keuze van de alarminstallatie, het weerstation en de domotica een overwogen keuze omdat ze met elkaar kunnen samenwerken.
- Denk na wat je met je domotica wil bereiken. Voor mij persoonlijk is het gemak, niet energiebesparing. Mijn vrouw wil bijvoorbeeld dat lampen automatisch aangaan 's morgens en op bepaalde tijden 's avonds. Maakt niet uit of we thuis zijn. Of dat dingen op beweging aan of uit gaan. Het is goed om daar eens over na te denken want op het eind van de dag zijn het eigenlijk allemaal macrotjes die werken.
- Kijk eens op websites wat anderen hebben gedaan met hun domotica. De site van Bwired is bijvoorbeeld heel mooi om te zien wat er mogelijk is. Betekent niet dat het allemaal hoeft te doen. Bij de Xanura documenten staat ook een soort stappenplan om te kijken wat er nodig is.

Vwb de installatie. Voor mij is het een hobby. Ik ben geen electricien en kan geen regel programmeren. Maar het lukt me wel om een xanura schakelaar achter een wandcontactdoos te krijgen of een portal te configureren met een ini file. Gaat wel eens wat tijd en frustratie inzitten, maar het is des te leuker als het dan werkt. De domotica in ons huis is intussen zo vanzelfsprekend dat mijn vrouw me af en toe vermanend moet toespreken als er iets niet werkt. Geen discussie hier over 'speeltjes'.

Een vakman kan je natuurlijk ook inschakelen, maar ik begrijp dat je gemiddeld 5 - 20% van de huiswaarde moet reserveren voor domotica, afhankelijk van je wensen.

Ik weet trouwens niet of een mac mini windows als operating system draait, Homeseer is in ieder geval windows. Dat is het systeem wat hier het meeste wordt besproken en waar je online een hoop voor kunt krijgen.

Hoe te beginnen? Ik zou eens kijken op bijv waakzaamwonen.nl en daar een starterskit kopen van marmitek. Gewoon een controller met een paar plugin schakelaars. Die schakelaar zijn later zowieso handig omdat je lang niet altijd overal xanura inbouwt en soms gewoon iets wil proberen (of tijdelijk is: de kerstboom). Als je wil programmeren zal je een controller nodig hebben zoals een cm15 of een xanura ctx. Je zou dan homeseer eens een maand kunnen proberen. Daarna kun je uitbreiden met meer schakelaars, interfaces met andere zaken zoals je alarm of weerinstallatie.

Er gaat in ieder geval een wereld voor je open en het blijft moeilijk om keuzes te maken.

gr. Ronald
Woeka
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:50 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by Woeka »

Hoi HenkJan,

Ik ben ook een beginner, net een huis gekocht en ook opzoek naar wat ik daar allemaal in kan gaan doen. Zelf al een beetje lopen spelen met het Klik aan klik uit systeem wat oa bij de gamma te koop is. Met behulp van een simpele 433mhz zender en wlirc / lirc (prog) kon ik die dan schakelen via mijn compu. Erg makkelijk uit te breiden voor alle soorten draadloze schakelaars. Meer info: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1077675

Ik heb ook al eens een 1-wire aan de praat gehad met een simpele rs232 adaptor (http://home.comcast.net/~ncherry/common/ds9097.gif) en een paar DS18B20's en digitemp.com. Erg leuk om mee te spelen. Ik gebruikte alleen coax kabels en daarmee kon het netwerk niet langer zijn dan een meter of 3 a 4. Ik lees nu overal dat je het beste cat5 kabel kan gebruiken.

Momenteel ben ik bezig om meer info te verzamelen hoe ik het een en ander kan meten. Ik kan zelf printplaten maken en een beetje solderen kan ik ook wel. Ik ben van plan zelf een 1-wire hub te gaan maken (single layer pcb) voor rs232. Ik wil owfs gaan gebruiken als besturingssysteem en kijken of dat op een LaFonera (oude versie) kan krijgen. ... och en nog zoveel meer plannen, hopelijk kom ik daar nog eens een keer aan toe :)

gr Joris
User avatar
Noel
Senior Member
Senior Member
Posts: 1887
Joined: Tue Feb 12, 2008 12:13 am
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by Noel »

Joris,

Misschien heb je hier iets aan als je zelf wat wil maken.
http://blog.neonascent.net/archives/292
rjvanes
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Tue Dec 02, 2008 12:32 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by rjvanes »

Andro en Henk Jan,

Ik ben momenteel een huis aan het bouwen (laten bouwen eigenlijk) en begin februari is het glas dicht.
Dan kan ik langzaam gaan beginnen om mijn home automation installatie aan te gaan laten leggen.
Het lijkt mij een goed idee om hier ons ervaringen te delen met elkaar en anderen. Wellicht krijgen we nog talloze tips van der ervaren cracks onder ons zoals Enver.
Ik heb al eerder een tijdje geexperimenteerd met X10, home seer en enkele camera's in mijn vorige huis. Ik had toen ook al een heel CAT5 netwerk door mijn huis en Vision Powermax alarm system.
Maar toen was het mij nog niet gelukt om de powermax, home seer en de camera's met elkaar te integreren. Dat wil ik nu wel gaan bewerkstelligen.

Hier een kort overzicht van de keuze's die ik al gemaakt heb of op korte termijn ga maken:
1. Inderdaad worden al mijn wandcontactdozen 50 mm diep, zodat er Xanura onderdelen geplaatst kunnen worden;
2. Overal wordt de blauwe draad mee getrokken.
Hierdoor heb ik in ieder geval de mogelijkheid om overal Xanura onderdelen in te bouwen
3. Ik ga voor Xanura onderdelen in de schakelaars, dimmers en stopcontacten;
4. De meterkast laat ik voorbereiden voor Xanura. Ik meen dat er een aantal basis dingen moeten worden geinstalleerd in de meterkast.
5. Ik laat 1 vertrek de schakelaars en stopcontacten met Xanura monteren (hier wil ik zelf bij zijn), zodat ik de rest van het huis zelf kan doen. Hoeft niet alles in 1 keer. Moet hobby blijven;
6. Als systeem heb ik HomeSeer. Imiddels geinstalleerd op een Asus EEE Box. Werkt super.
7. Alarm ben ik van plan om uit te breiden naar de Powermax Pro. Ik begrijp dat deze inmiddels wel te integreren is met HomeSeer (voor triggers). Of is er een beter alarmsysteem om toe te passen?

Andro, welk alarmsysteem gebruik jij bijvoorbeeld?

8. Camera's ga ik in ieder geval IP camera's gebruiken. Welke software of plug ins in relatie met HomeSeer weet ik niet. Moet ik nog uitzoeken;
9. Als bekabeling ga ik de de OmniMedia van Abitana gebruiken.
Zie o.a. volgende link:
http://www.abitana.com/index.php?id=40&L=2
Deze bekabeling leg ik door het hele huis. Dit is een nog geavanceerde kabel als bijvoorbeeld CAT6.
Over deze kabel kan internet, telefoon, TV, HDTV etc.
Alles volledig digitaal.

Nog nader uit te zoeken, maar die ik wel graag wil integreren:
- Aansturen WTW;
- Aansturen verwarming;
- Weerstation;
- Electrische screens (tegen zon);
- Bewegingsmelders om lampen aan te sturen;

Groeten,
Robert-Jan
Andro
Member
Member
Posts: 105
Joined: Tue Aug 19, 2008 8:33 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by Andro »

Hoi Robert-Jan,

Ik gebruik een Powermax+ met GSM module als alarmsysteem. Deze heb ik in de meterkast geinstalleerd en werkt prima. Deze heb ik met homeseer geintegreerd via de RFXCOM receiver. Met die receiver kun je sensoren van het alarmsysteem gebruiken om andere dingen aan te sturen. De bewegingsdetector laat bijvoorbeeld bij mij dan een lamp aangaan in de hal. De RFXCOM receiver kan ook signalen oppikken van Oregon weer sensoren en deze tonen binnen homeseer.

Homeseer is dus voor mij eigenlijk hetgene waar alles samenkomt en je dingen kan aansturen. Ik heb ook een kleine pc (atom) in de meterkast specifiek voor alle domotica apparaten die gelijk dan ook maar NAS is. Alle apparten zitten dus ook lekker dicht bij elkaar. Bij Jon00 kun je een paginabouwer voor homeseer downloaden waardoor je een eigen portal kan bouwen die een overzicht geeft je huis. Je ziet daar dan alles samenkomen. Ik zal je een PM sturen zodat je mijn portal eens kunt bekijken.

Volgens mij zit je voor de meeste zaken in ieder geval op het goede spoor. Voor het aansturen van de verwarming gebruik ik een honeywell thermostaat met teleprogram. Dit is wat beperkt en kan eigenlijk alleen maar naar 1 temperatuur schakelen (teleprogram uit/aan). Maar de thermostaat zelf is een touchscreen met wel weer veel mogelijkheden en het meest van de tijd loop je er toch even naar toe.

Voor het weerstation ben ik zelf aan het kijken naar oregon. Wederom vanwege de integratie. Mijn vrouw heeft intussen een stuk of 4 temperatuur sensoren buiten gezet vanwege de boompjes en vorst (we hebben vorstgevoelige bomen: palm, olijf etc.) en is uitermate tevreden over de portal en het weeralarm dat homeseer kan geven. Ook de grafieken zijn wel leuk. Over een paar maanden ga ik 'm uitbreiden met een volledig weerstation.

Iets wat ik nog niet in je lijstje zie staan is de meting van je energiemeters. De meeste hier hebben dat wel (de mijne staat in bestelling). Er is een heel forum onderdeel voor plugwise (meten op apparaat niveau) maar bijvoorbeeld RFXMeter kan je elektra en gasmeter uitlezen. Voor je watermeters zal je dan een tussenmeter moeten gebruiken (wordt ook genoemnd op de fora).

Hou ook rekening met filters. Sommige apparaten storen het electranet behoorlijk of zijn natuurlijk dempers op het net. Dit werkt behoorlijk frustrerend als je overal schakelaars hebt en deze soms niet kunt bereiken. LCD tv's en computers zijn bijvoorbeeld storingsbronnen die in mijn geval achter filters zijn geplaatst.

Laatste puntje. Waarschijnlijk ook bij jou al te laat. Ik kreeg mijn huis een jaar geleden opgeleverd. Als ik 1 ding nu nog mocht veranderen dan had ik meer loze leidingen getrokken. Ik heb op de meeste plaatsen nu 2 enkele wandcontact dozen naast elkaar en op sommige plaatsen loze leidingen waarvan we wisten dat daar iets moest komen (bijv. de tv). Terugkijkend nu zou ik bij alle wandcontactdozen een loze leiding willen hebben met gewoon een blindplaat. Dat geeft je veel meer flexibiliteit en.. niet onbelangrijk iets meer ruimte in de muur als je iets erbij wil hebben. Binnen de electrawereld heeft dat het elux concept. Ik vond het toen te duur want ze vroegen 150 euro per leiding. Nu had ik graag die 1000 extra geinvesteerd.

groeten, Ronald
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”