Hoe te beginnen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
jdbruijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Wed Dec 31, 2008 7:05 pm
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by jdbruijn »

Ik wil graag gaan beginnen met domotic, in eerste instantie om het globale verbruik te registreren (in principe dus de meterstanden). Later wil ik dit veel specifieker gaan bijhouden zodat ik kan nagaan waar ik het meeste op kan besparen.
De planning is om binnen 5 jaar een vorm van groene stroom te gaan opwekken, waarschijnlijk d.m.v. zonnepanelen of misschien wel windenergie. Voordat ik daarmee begin wil ik in kaart hebben wat het verbruik nu is zodat ik later kan bij houden hoeveel ik bespaar en hoelang het duurt voordat ik mijn inverstering heb terug verdient.
Wat ik wil weten is wat voor soort hardware en software ik nodig heb om dit voor elkaar te krijgen en misschien dat je me ook globaal aan kunt geven hoeveel dit me ong gaat kosten.

Jos
Andro
Member
Member
Posts: 105
Joined: Tue Aug 19, 2008 8:33 am
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by Andro »

Vele mogelijkheden. Lees maar eens door het forum heen en je komt een hoop tegen.

De meeste hier gebruiken homeseer met een combinatie van rfxcom/meter receiver om de meterstanden uit te lezen en vanuit daaruit overzichten te maken. Voor mij is het iets dat bovenop de 'normale' domotica komt. De meterstanden uitlezen is dus eigenlijk een extratje. Ik weet niet of de RFXmeter ook stand alone gebruikt kan worden of dat het altijd met homeseer moet. Waarschijnlijk zijn er wel mogelijkheden.

Veel leden maken ook gebruik van plugwise. Daarmee kan je op apparaat niveau precies zien wat het verbruikt en het eventueel schakelen. Als je echter het totaal van het huis wil weten heb je weer veel pluggen nodig want dan moet ieder apparaat aangesloten worden. De meesten hier zullen dus ook alleen de grootverbruikers eruit pakken vermoed ik.

Als het alleen maar gaat om de elektra/gas en verder niets dan zal ik je geen domotica aanbevelen, maar een simpel metertje zoals bijvoorbeeld te koop bij conrad - zoek maar eens op energycontrol bij conrad.nl. Je hebt dan iets wat op de gas & elektrameter kan en een mogelijkheid dat de exporteren naar excel of zo. Ergens tussen de 100 en 200 euro.

Domotica gaat dus verder. Het is maar wat je wil.
jdbruijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Wed Dec 31, 2008 7:05 pm
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by jdbruijn »

Hoi Andro,
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat voor alleen de meterstanden domotica niet nodig is. Maar ik wil langzaamaan wel domotica gaan installeren in het huis. Omdat ik tzt iets als zonnepanelen wil installeren dacht ik dat het een goed punt was om mee te beginnen. Als ik het forum zo bekijk dan beginnen de meeste met bv wat verlichting ofzo en pas veel later gaan ze het verbruik registreren, ik wil dus eigenlijk van achteraf aan beginnen (Ben altijd al dwars geweest [:D])
Ik heb nu al een servertje draaien voor mail enzo (win2003) dus wat dat betreft hoef ik niet te investeren.
Jos.
Andro
Member
Member
Posts: 105
Joined: Tue Aug 19, 2008 8:33 am
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by Andro »

Hoi Jos,
Als je uiteindelijk er verder mee wil gaan dan zou ik kiezen voor de producten van RFXcom en homeseer. Dan heb je in ieder geval het fundament goed. Homeseer kost zo'n 200 dollar en is de software die de hele besturing op zich neemt. Er is een plug-in beschikbaar voor de RFXcom hardware waardoor je signalen van de sensoren op de meters kunt opvangen. Een andere plugin zorgt voor de rapporten. Alle data staat zowieso in een msaccess database, dus je kunt altijd nog zelf betere analyses maken.

De hardware van rfxcom zou een receiver en sensor moeten zijn. De receiver is 120 euro en de sensoren (rfxmeter) bij elkaar 200 (e/g/w). Het is een beetje afhankelijk van je meters wat je precies moet bestellen. Bert kan je het beste daar in adviseren (support rfxcom / ook op dit forum).
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by Henk »

.. ik ben velen jaren in dit gebied bezig en vind het moeilijk om een algemeen advies uit te brengen aan iemand die wil beginnen met domotica.

Helaas is de markt overspoelt met vele incompatibele domotica technieken en er is geen duidelijke standaard. Hoewel voor de DHZ markt het wel X10 is (met o.a Xanura als professionele implementatie) maar een ander deel van de professionele installatie markt predikt EIB/Konnex.

Product A heeft weer die voordelen die product B niet heeft en product C is weer prijzig en ben je aan de leverancier gebonden en wat is de invloed van draadloze techniek - toch KAKU in de RF-rimboe van 433MHZ of de Zwave of Zigbee .. wie het weet mag het zeggen ...

Verder het integreren van allerlei apparatuur al dan niet gekoppeld aan beveiliging (alarm) , klimaat controle, energie management, hometheater, video bewaking,huisapparetuur etc. is vrij lastig en vraagt vaak maatwerk of een leuk in elkaar geknutsel stukje elektronica huisvlijt.

Ook wat wil de gebruiker zelf aan domotica toepassingen nu realiseren en eventueel later ? Ook niet onbelangrijk wat is zijn kennis en vaardigheden om zelfs wat te doen. Accepteert de gebruiker dat het weleens niet kan werken of bewust dat allerlei invloeden kunnen meespelen kortom welk frustratie niveau heeft de gebruiker .... en hoe reageert de (vrouwelijke) partner hierop , hoeveel tijd en energie wil men er in stoppen en tenslotte het prijskaartje.

Voor sommige kan een Homeseer advies met techniek zus of zo het juiste zijn voor een andere groep voorlopig meer een low budget Marmitek X10 aanpak en ervaring opdoen met de CM15 om wellicht door te groeien naar een Xanura oplossing met de HCB.


Henk
P.K.Tonkes
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Sun Feb 01, 2009 5:50 pm
Location: Netherlands

Hoe te beginnen

Post by P.K.Tonkes »

Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”