Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
bugattibuilder
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by bugattibuilder »

Beste mensen,

Deze absolute beginner op gebied van domotica heeft wat hulp van jullie nodig.

Op de overloop heb ik 2 schakelaars, voor de lamp aldaar, en de lamp van de zolder. Ik wil er echter ook een schakelaar voor de lamp van de gang beneden.
De gang beneden is een andere groep. Er is geen buis van centraaldoos hal naar schakelaars overloop. Ik heb overwogen een buis aan te leggen, maar dat gaat nog niet meevallen.

Is het dmv domotica mogelijk de schakelaar via X10 oid de lamp te laten bedienen? En welke producten heb ik daarvoor nodig?

aanwezig zijn:
blauw en bruin op plaats van de schakelaar(s)
idem bij de lamp
evt een 24/7 draaiende computer (in de meterkast)

oja, het momenteel gebruikte schakelmateriaal is Busch Jaeger, dat rond-achtige spul (daar zit ik aan vast ivm een thermostaat van de vloerverwarming in dat model, in dat inbouwraam)
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by TANE »

Met domotica krijg je dit zonder problemen voor elkaar..
de vraag is hoe ver wil je gaan en wat heb je voor over.

Om te beginnen heb je een extra schakelaar nodig.

Gang lamp moet je dan voorzien van een module
boven heb je dan een controle unit nodig die achter de schakelaar komt.

Xanura producten:
SAIX12 Achter de schakelaar van de gang lamp
IMX10 Achter de schakelaar boven


Hoop dat de andere groep in dezelfde fase zit anders heb je nog meer nodig of je moet naar een andere techniek kijken.
User avatar
Noel
Senior Member
Senior Member
Posts: 1887
Joined: Tue Feb 12, 2008 12:13 am
Location: Netherlands
Contact:

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by Noel »

Ik heb zo ook een paar lampen / schakelaars, en dit werkt goed.
Let wel op dat er wat vertraging op zit.
Ik gebruk Xanura met Homeseer en bij mij is de vertraging ergens tussen de 3 a 4 seconden
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by TANE »

Zonder Homeseer is de vertraging 0,5-1 seconden.
je moet ze dan op hetzelfde adres zetten.
bugattibuilder
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by bugattibuilder »

OK, dat ziet er goed uit.

Ik ben inmiddels wat verder met lezen. Over simpele schakelingen als deze ben ik nog niet veel tegen gekomen, maar heb inmiddels wel begrepen hoe e.e.a. in de groepenkast moet worden aangelegd. Ik heb slechts 1 fase, dus daar kom ik goed mee weg. Een filter zou fijn zijn, kan eerst kijken hoe het zonder gaat. Anders kan ik die er altijd later nog inzetten.

Later zou ik de boel fiks willen uitbreiden, zowel wat lampen betreft, als de verwarming. Op dit moment is het op de bgg heerlijk warm (vloerverwarming) en op de 1e verdieping bitter koud... (en daar is mijn werkkamer...)

Naarmate ik meer bijleer, zullen er nog wel uitbreidingen komen. Maar eerst gaan we dit probleem oplossen.

Ik ga de genoemde units kopen.

Als ik het goed begrijp:
SAIX12 Achter de schakelaar van de gang lamp. (Dit om hem daadwerkelijk aan/uit te schakelen.)
IMX10 Achter de schakelaar boven. (Dit achter elke schakelaar die de lamp moet gaan bedienen.)

Vertraging is overigens geen probleem. Beter dan naar beneden lopen, hond begroeten, lamp uit, hond in zijn mand dirigeren, aai over zijn bol, en weer naar boven...


----
OK, spulletjes gevonden.

Vervolgvraagje:
Ik zou de bewuste lamp op 3 punten willen schakelen. Heb ik wipschakelaars nodig (enkel of wissel) of pulsschakelaars? (ik hoop dat die er zijn in Busch Jaeger spul)
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by Henk »

Ja ... zodra een lamp bediend wordt door een X10 actor (SAIX12) dan kan je deze lamp van iedere plek in je huis bedienen mits er op die plek een zender aanwezig is om het X10 adres op te wekken.

Dit kan door een IMX10 te plaatsen - hierop zitten vier kanalen - jammer als je er maar een gebruikt maar wellicht in de toekomst) De IMX10 kan je bedienen met een wipschakelaar of pulse schakelaar Als je niet kan zien of de lamp aan of uitstaat dan wordt het wat lastiger ..... met een pulse schakelaar heb je te maken met een toggle effect .... bij elke pulse verandert de status met een wip schakelaar kan je aan de positie van de wip een status geven (aan of uit).

Je kan ook overwegen om draadloos te gaan met een RF X10 plakschakelaar en een RF ontvanger TM13 ... De RF schakelaar heeft per adres een aan en uit knop. De TM13 stuurt na de ontvangst van het RF signaal - het X10 signaal over het net naar de SAIX12.

Een B&J wipschakelaar kan je eenvoudig ombouwen tot een pulse schakelaar ... haal een veertje uit een ballpoint en monteer dit onder de wip (op lengte maken of oprekken) ... een piefje en een borg gaatje is standaard aanwezig. soms wat opboren afhankelijk van de dikte van het veertje. B&J pulse schakelaars (enkel vlaks) zijn ook in de handel .... gewoon een wip met een extra veertje van een paar euro. B&J heeft geen twee vlaks pulse schakelaar - twee vlaks hebben een neutrale stand met boven en beneden druk mogelijkheid .... als dit dan nog in een dubbele pulse schakelaar uitvoering mogelijk is dan kan je vanuit een inbouwdoos vier lampen/events bedienen.


Henk
Michiel Van der Vaart
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Wed Mar 25, 2009 7:40 pm
Location: Netherlands

Schakelaar moet lamp op andere groep bedienen

Post by Michiel Van der Vaart »

wat een briljante tip van die BJ wipschakelaars.
zojuist geprobeerd, kostte me werkelijk anderhalve minuut, standaard bic balpen en een staalboortje van 5mm.

bedankt!
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”