Nieuw electra en netwerk

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Woeka
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:50 am
Location: Netherlands

Nieuw electra en netwerk

Post by Woeka »

Net een huis gekocht waar de schakelaars en stopcontacten op variabele hoogte zitten, zo rond je schouder. Die wil ik dus gaan verplaatsen. Als ik dan toch bezig ben wil ik ook direct naar iedere kamer utp-kabels leggen voor telefoon en netwerk (Gbit), waarvan ik die van de telefoon ook voor 1-wire wil gaan gebruiken. Is dat een goed idee, of gaat telefoon en 1-wire erg op elkaar storen?

Ik had al begrepen dat het verstandig is om direct alles naar alle lichtpunten te brengen, dus nul, fase, aarde en schakel, voor eventuele X10 activiteiten. Nu vroeg ik me alleen even af hoeveel van die draden je nu in een pvc-pijpje mag leggen. Zo denkend vroeg ik me ook af hoeveel utp-kabels je in een pvc pijp mag leggen.

Iemand een idee?
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Nieuw electra en netwerk

Post by Edwin2008 »

Zolang het geen 230v pijp betreft ben je volgens mij vrij.
Exact weet ik het niet maar het aantal 230v draden van 2,5mm is 5 voor een normale pijp. vwb netwerkbekabeling is praktisch 2 stuks. Met smeermidelen lukt 3 ook wel tenzij er veel flexibele buis in het traject zit.
mixen van groepen in een pijp mag niet
mixen van 230v en anders mag niet
230v parallel aan cat5e geeft geheid storingen
Persoonlijk zou ik telefoonkabels (1x4) vergeten en alles met cat kabels doen (vergeet geen patch paneel in meterkast)
Wellicht is wat coax voor cideocamer's ook handig
Idem alarm bekabeling
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw electra en netwerk

Post by Snelvuur »

mag: zoveel je wilt
verstandig: 5 draden, 6 mits je niet 2 straalkachels 24/7 aan hebt staan.

utp maakt opzich niet zoveel uit, maar zorg wel voor afscherming (twisted volgens mij enzo) vanwege de faraday e.d. als ik het goed heb :) inductie e.d. treed dan op wat misschien wat signal loss kan geven maar volgens mij valt dat wel te verwaarlozen met kabels van tegenwoordig.

// Erik (binkey.nl)
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Nieuw electra en netwerk

Post by Edwin2008 »

voor 230v ABSOLUUT niet waar. Zie NEN1010
MindBender
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 640
Joined: Sun Apr 30, 2006 5:31 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw electra en netwerk

Post by MindBender »

Geld de NEN1010 nog wel, nu we Europeesche wetgeving hebben? Daarin stond overigens dat de maximale vulfactor voor een buis 70% is, dus reken maar uit.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw electra en netwerk

Post by Snelvuur »

met "mag" bedoelde ik meer zo van "je mag hem helemaal volproppen, maar verstandig is het niet, alszijnde dat moet je niet doen"

Maar zover ik weet is 5 het officiele getal, 4 als het een flexibele buis is.

// Erik (binkey.nl)
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Nieuw electra en netwerk

Post by Edwin2008 »

e.e.a. is volgens mij ook afhankelijk van de dikte. Als er schakeldraden (1,5mm) inzitten mogen er geloof ik 6 in. Hoe dan ook lijkt het mij verstandig om dit op de juiste plaats na te vragen. Als er onverhoops ergens in huis brand uitbreekt en de bekabeling deugt niet dan kan ik mij een beeld vormen over hoe de verzekering daarmee omgaat, ongeacht of dat nu wel of niet de oorzaak was.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”