Beginnen met een domoticasysteem

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Digit »

Ik heb onlangs wat spullen besteld om eens een fun hardware projectje waarin ook Zigbee een rol speelt.
Vooruitzicht dat ik relatief eenvoudig met behulp van Zigbee vanaf een PC, met geringe kosten, draadloos zal kunnen communiceren spreekt me toch wel erg aan.

<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Tangelo »

@Henk en @Digit

Kunnen jullie wat links posten naar leveranciers van (kant-en-klare) Zigbee producten? Vooral aan/uit, dimmen, jalouzie en sloten spreken me aan.

Ik ben nl. van plan veel met Zigbee te doen en waar het niet anders kan met Z-wave aan de slag te gaan. Tot nu toe heb ik voor aan/uit en dimmen alleen Control4 spullen in gedachten; puur omdat ik niets beters kan vinden.
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by EzHome »

Er is momenteel bijna niets anders op Zigbee gebied voor wat jij vraagt met uitzondering van wat sensoren en HomeGateway's (QEES en Vera), actoren (Pikkerton) en wat producten waarmee Dong Energy aan het testen is......

Z-wave heeft een veel groter aanbod en is aanzienlijk voordeliger.

Het verschil voor Home Automation tussen Z-Wave en Zigbee is voor de "normale gebruiker" geen verschil. Bij grotere gebouw automatisering is Zigbee in het voordeel gezien het feit dat je tot 64000 nodes kan aansturen in een netwerk tov 232 in een z-wave zonder bridge. 32 hops tov 4 hops in z-wave (voor het gemiddelde woonhuis helemaal geen probleem qua dekking).

Hieruit kan je concluderen dat Zigbee voor grotere complexe installaties zich beter leent en Z-wave voor de home automation.

Stel de vraag over een jaar of 2a 3 nogmaals misschien liggen de kaarten dan weer geheel anders........who knows?!
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Digit »

@Tangelo,
Mijn bedoeling met Zigbee is misschien wat anders dan je denkt; ik schaf geen kant en klare Zigbee producten aan maar
2 modules: http://www.adafruit.com/index.php?main_ ... cts_id=128
2 adapters: http://www.adafruit.com/index.php?main_ ... cts_id=126
Een Arduino: http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove
en dan kijken wat ik met die combinatie allemaal kan maken. Dus helaas geen Zigbee-shop...


<hr noshade size="1"><font size="1">Robert
http://www.hekkers.net <i>Digit's Online Home.</i></font id="size1">
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Tangelo »

@Digit

Helder en tevens interessant. Bedankt voor de links. Mogelijk komen ze ook nog van pas in de (nabije) toekomst als ik aan het knutselen ga met Zigbee/Xbee modules.

Ik vraag me alleen nog af want Henk voor interessante links heeft;-)
Dummotica
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Fri Jul 31, 2009 6:08 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Dummotica »

Ik (de topicstarter) was een tijdje geleden iets teleurgesteld dat ik geen antwoord kreeg op mijn vraag over verbinding van objecten. Dus had ik sinds ca 2 augustus niet meer gekeken, maar ik wierp weer eens een blik op de site en was aangenaam verrast.

Bedankt @bbakker voor het weer ophalen van het onderwerp en de discussie mbt knx en @Henk voor de heldere en uitgebreide uitleg en overwegingen.

Ondertussen had ik min of meer voor mezelf gekozen om te gaan voor KNX zodat ik me er hopelijk geen buil aan zal vallen. Ik heb een gemiddelde eensgezinswoning, dus geen villa en wil het niet te duur maken. Dus die tip van @chak om spullen in Duitsland te kopen, zal ik zeker nagaan. Ben geen techno/wizzkid, maar sta er wel open voor om het programmeren in ETS te leren. Ik had begrepen dat er ook een trainings ETS-versie beschikbaar is, die stukken goedkoper is. Daar kunnen maximaal 20 objecten op aangesloten worden. Verder komt er een nieuwe gebruikersvriendelijker versie ETS4 binnenkort op de markt. Weet iemand of daar ook een trainingsversie voor komt ?
Bedrading/kabel-aanleg/ meterkast zijn zaken waar ik van af moet blijven, maar uiteraard moet ik wel het leidingverloop (mede) bepalen.

Ik wil eerdaags starten met de aanleg van het systeem, maar zoek nog iemand die me wil helpen met het plan (elektra / domotica) in elkaar te zetten. Ik zag een aanbod van @bbakker, maar dan moet je wel in ieder geval de producten afnemen, en dat weet je van te voren niet altijd zeker of je juist die wil.
Hoe pak ik dat detailplan maken aan, iemand misschien hier tegen schappelijk uurtarief ?
Mversluis
Member
Member
Posts: 248
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:05 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Mversluis »

Hi dummotica,

Misschien kan je even bij chak informeren. of hij dit wilt oppakken..?

IK ben sinds een paar maanden stapje voor stapje z-wave aan het implemteren , en stapje voor stapje kom je gewoon door logische nadenken verder. Gaat iets niet helemaal naar je zin / wens kan je het gewoon veranderem.

Learning on the job :-)

Veel succes ermee.

Gr Marco
Gr Marco
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

hi Dummotica, het "moeten" afnemen van de hardware is een heel ruim begrip. Daarbij heb ik gezegd <i>tegen concurrerende prijzen prijzen</i>. En kan ik zo wat alle knx producten leveren. Je moet mijn aanbod zien zoals open source software. Pas na prestatie besluit je een betaling te doen. Ik kan helpen met het ontwerp en programatie in ETS in een open calculatie. Lat maar weten of je dat ziet zitten.
Dummotica
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Fri Jul 31, 2009 6:08 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Dummotica »

@bbakker: Even nagaan of ik je woorden goed begrijp: Je ontwerpt (o.a. welke componenten zijn er nodig, waar komen deze ?) en programmeert en de betaling bestaat uit bestelde producten ? Is het dan nog mogelijk om indien een bepaald product elders veel goedkoper is, het daar te bestellen, of valt dat niet onder de voorwaarde ? Even om het helder te krijgen.

@mversluis: learning on the job zou ik ook wel willen doen, maar dat moet je wel de juiste spullen besteld hebben, want anders is het een dure grap. Ik denk dat je met draadloos misschien iets eerder een vergissing kunt veroorloven en daarna herstellen, dan met muren frezen en bekabeling.

@Chak, omtrent jouw vraag over energieverbruik. Ik had ergens gelezen dat KNX-componenten in standby-mode zo'n 20mW a 50mW verbruiken. KNX-RF verbruikt meer.
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

@Dummotica: Ik ontwerp op basis van je bouwplannen, verlichtingsplan en PvE. Je krijgt dan van mij een schriftelijke kostenopgave met componentenlijst. In mijn kostenopgave zitten ook al mijn werkzaamheden inclusief programmeren. Eventueel kan ik hierin ook een complete "plug & play" automaten kast opnemen. Je kan naar aanleiding van mijn kostenopgave zelf gaan "shoppen" en kijken wat je elders betaalt. Je kan dus ook berekenen wat het je extra kost als je gebruik maakt van mijn services. Transparanter kan niet!

Indien je besluit de hardware te kopen tegen de door mij aangeboden prijs, verzorg ik installatietekeningen, installatie instructies en begeleiding (ook van installateur) en een functioneel ontwerp.

Ik denk niet dan product veel goedkoper zal zijn maar goed, zou dat wel het geval zijn dan koop je dat daar. Als het om 1 product gaat doe ik niet moeilijk maar als het uit de hand loopt dan reken ik een soort "handling" voor die producten. Zie het als een restaurant waar je zelf wijn mee brengt omdat je die van hen niet te drinken vindt, dan betaal je per fles een fee aan het restaurant.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Dummotica
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Fri Jul 31, 2009 6:08 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Dummotica »

@bbakker: Nu is het helder voor mij op welke wijze de kosten tot stand zullen komen, en ga ik deze optie overwegen.

Nog 1 vraag. Kom je ten behoeve van de offerte ook eerst ter plaatse kijken of vindt de kostenopgave plaats puur op basis van de bouwplannen, verlichtingsplan en PvE ?
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

@Dummotica: Indien je dat op prijs stelt is ter plaatse komen kijken, indien in de BeNeLux, geheel vrijblijvend. Maar dan wil ik wel graag weten wat het project ongeveer inhoudt.
prensel
Starting Member
Starting Member
Posts: 17
Joined: Thu Apr 23, 2009 9:59 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by prensel »

Ik wil hier toch even op reageren. Ik zat zelf ook met welk systeem kies je en hoe eea aan te pakken. Daarom heb ik jaren geleden een hele set X10 gekocht maar dat was het gewoon niet voor mij. Veel te trage reacties op schakelacties e.d. Dus dat ging al vrij snel weer de kast in (en is nog steeds te koop btw).

Waar ik nu voor gekozen heb is KNX/EIB omdat ik ten eerste het een goed systeem vond en ten tweede heeeel erg voordelig een enorme partij KNX kon overnemen van iemand. Inkl de ETS software, boekwerken, etc etc. Maar het had dus ook iets anders kunnen zijn. Wat ik in de tussentijd van de renovatie van mijn huis wel gedaan heb is naast de bestaande meterkast op een centrale plek in het huis een nieuwe domotica kast gerealiseerd. Vanuit ieder (dubbel) stopkontakt lopen er buizen naar deze domokast waarin standaard 2*1,5 zwart, 1*2,5 blauw en 1*2,5 geel/groen zit. Alle leidingen liggen in de vloer gestort. De bedrading is afgemonteerd op klemmenstroken waarbij de fase draden per groep op een faseblok zitten en de aarde draden op een aardeblok. Iedere groep heeft zijn eigen aarldekautomaat. Met de gekozen setup kwam ik niet uit met de hoeveelheid klemmenstroken tot ik een kast van Hager tegenkwam. Hierin zitten nu (alleen voor de benedenverdieping woonkamer en hal) 1 hoofschakelaar, 6 aardlekautomaten, 32 schakel actoren, 8 dimmers, een KNX voeding, een KNX jaarklok en een KNX/USB interface. De bovenverdieping krijgt een zelfde kast en de keuken/bijkeuken krijgt ook een aparte kast. Ik heb dus gekozen voor een decentrale meterkast oplossing. Ik heb ook nog 2 bijgebouwen en die hebben/krijgen ook ieder een eigen domokast. Dit alles zit met elkaar verbonden via het KNX bussysteem. Ik kan dus alles met alles schakelen (yes you can call me an idiot...) De decentrale domokasten worden gevoed vanuit de meterkast en zijn per 25A automaat geschakeld. Het systeem lijkt een beetje op wat Hager ooit heeft bedacht maar dan anders ;-)

De verlichting in mijn huis is voornamelijk gebaseerd op 12v LED verlichting (dimbaar) waarbij de stuurleidingen allemaal via het plafond lopen. Dit geldt ook voor de overige laagspanningsnetwerken zoals video, alarmering, geluid en video, datanetwerk etc, ligt allemaal in het plafond. Het 220V netwerk ligt in de vloer ingestort. De 12V lampaansluitingen zijn in de muur en plafondaanwezig via 'luidspreker' aansluitdozen.
prensel
Starting Member
Starting Member
Posts: 17
Joined: Thu Apr 23, 2009 9:59 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by prensel »

In bovenstaand verhaal moet fasedraden op een faseblok natuurlijk zijn 'de nuldraden op een nulblok'. De fasedraden zitten immers op een klemmenstrook gemonteerd en worden geschakeld via de KNX actoren.
taalbers
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Sun Nov 15, 2009 9:02 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by taalbers »

Hallo mensen, net op zoek naar info over domotica en dan terecht komen op dit forum, heerlijk! Ik ben in de ontwerpfase van een eigen woning en wil een domotica systeem installeren ipv een conventioneel elektrische installatie. Als ik bovenstaand verhaal lees over KNX is het nogal een kostbare operatie, qua geld en tijd. Is er niet iets voor de particulier, wel bedraad (ik heb eerlijk gezegd niet zo'n vertrouwen in draadloos en werk liever met bekabeling) en dan te programmeren via een pc? Ik werk in de beveiliginginstallaties, dus uit het programmeren zal ik wel komen.

Ik zal zeker eerder genoemde opties bekijken en meenemen. Het gaat me er even om om de (meer)kosten van een domotica tov een conventionele installatie duidelijk te hebben. Ik blijf meelezen en jullie ondersteuning in deze helpt enorm.
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”