Beginnen met een domoticasysteem

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Tangelo »

@ezHome:

Ik kan niet wachten op de vergelijking op basis van Z-wave!:-) Henk zijn specs/wensen komen namelijk heel dicht in de buurt bij de mijne en laat ik nou net op het punt staan binnenkort de knoop door te hakken (Zigbee, aangevuld met Z-wave of juist andersom: Z-wave aangevuld met Zigbee).

Ik kijk uit naar je opgave ezHome.
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by EzHome »

Voordeur buitenlicht 1x <b> 60,=</b>
Entre 1x <b> 60,=</b>
Overloop 1x <b> 60,=</b>
Keuken 1x <b> 60,=</b>
Woonkamer 4x waarvan 2x dim <b> 60,= / 70,= (dimmer)</b>
Tuin 1x <b> 60,=</b>
Slaapkamer 2x <b> 60,=</b>
Badkamer 1x <b> 60,=</b>
Mobiele insteek 2x <b> 54,=</b>
Zonwering actor 1x <b> 60,=</b>

Domotica controller met Internet verbinding (Email/SMS services) <b> 329,=</b>
Touchscreen <b> 199,=</b>
Bediening schakelaars ca. 8 stuks 2-voudig tot 4 voudig <b>79,= (4-voudig)</b>
Bewegingsmelders 2x <b> 100,=</b>
Gekoppelde rookmelder 1x <b>N.N.B.</b>
Koppeling met alarmering systeem <b>(Gratis, wordt aan gewerkt middels LUUP plug-in)</b>
Camera met externe toegang via Internet: <b> 199,=</b>
Afstandbediening 8 kanaals 1x <b> 99,=</b>
Deurcontact 2x <b> 60,=</b>

<b>Totaalprijs voor dit project: 2.686,=</b>

Geheel zelf te installeren en programmeren.
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Tangelo »

Very interesting ezHome. Lukt het je om de merken en modellen/productnummers erbij te doen zodat men vanaf je site ook de producthandleiding kan downloaden en raadplegen dan wel googlen en raadplegen? Dan wordt het grote plaatje al een heel stuk duidelijker voor alle beginnende domotica-liefhebbers vermoed ik zo.

Het gaat de goede kant op!
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

Ik ben het op sommige punten eens met je Henk. En helemaal met je stelling mbt een een bestaand huis te voorzien van KNX in ster-topologie. Dat is een ingrijpende verbouwing en dus aanzienlijk kosten verhogend.

Wat ik wel mis is het blik van uit het standpunt van de "gewone consument". Ik lees hier op het forum hoofdzakelijk berichten van DHZ en wizzkids met de soldeerbout. Plug en pray klinkt leuk maar uiteindelijk moet er ergens een aansluiting zijn op de electra en effectief zijn er legio mensen die hiervan huiveren en zelfs nog geen lamp kunnen/willen verwisselen.

Daarbij, wat als je je huis verkoopt, heeft de nieuwe eigenaar dan kennis en inzicht in de geplaatste en gecombineerde techniek? En heeft hij zin in omdat zelf te onderhouden of wijzigen naar behoefte. In feite is de nieuwe eigenaar dan "gevangen" in het web van de vorige eigenaar. Of hij moet een installatiebedrijf laten komen die eerst uit moet zoeken hoe e.e.a functioneert. Dat is ook een kostbare zaak.

Met name zie ik dus daar een groot voordeel van KNX. Geen afhankelijkheid van een individu maar door een installatiebedrijf gemakkelijk te onderhouden. Dus je investering in je woning blijft geld waard.

Even voor de duidelijkheid, ik zelf heb een paar jaar geleden gekozen (nieuwbouw huis) voor een ander domotica systeem en werk dus zelf niet met KNX. Als ik weer zou moeten kiezen zou, zeker nu er steeds meer mooie touchscreens komen, het best zo kunnen zijn dat ik voor KNX of een combinatie kies.

Zie eens het mooie touchscreen van ABB: http://www.busch-jaeger.de/nl/comforttouch.htm

Dat domotica in NL niet grootschalig is ingevoerd ligt aan het feit dat we met een hele andere woningbouw te maken hebben. In NL worden een paar honderd woningen neer gepland door een gemeente i.c.m. een project ontwikkelaar. Er wordt een tender uitgeschreven voor het installatie werk en de goedkoopste wint die tender. Een gemiddeld electra budget per woning is 2500 euro!

In B en D worden de woningen hoofdzakelijk gebouwd door de mensen zelf die eigen wensen, behoeftes en budgetten hebben.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by TANE »

Wat is je schatting van de kosten zoals in dat filmpje vermeld.
Volgens mij hebben we dan totaal niet meer over consumenten prijzen.
KNX is gewoon te complex en duur voor de gemiddelde consument.

Gemiddelde domotica schakel punt verbruikt 0,5 tot 1 watt (xanura,zwave)

wat is het verbruik van KNX?

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Esteban »

Leuk schermpje maar zoals Chak al aangaf, 'a whole different ball game'. (goede vraag trouwens, Chak, betreffende het verbruik van actoren, ook iets om rekening mee te houden)

Ik vermoed dat vele bij het verkopen van hun woning gewoon het huis in normale staat terugbrengen en alle overtollige zaken (kabels/aansluitingen in de muren enz) laten hangen. DIY domotica voegt meestal idd niet echt veel waarde toe aan je woning vanwege de overdrachts moeilijkheden die Bas al aangaf. Hier gaat echter, denk ik, wel verandering in komen de komende tijd met al die all-in-one domotica router doosjes die verschijnen.

De meeste van ons hier doen het denk ik niet voor de investering, voor de meeste is het gewoon een stukje comfort en voor sommige ook hobby, 'wbic' of 'wbili'.

Er zijn inderdaad een hele hoop 'normale' mensen die geen stekker kunnen vervangen (lamp gaat denk ik nog net ;D). Deze mensen hebben idd een alternatief nodig. Maar ook in dit segment zijn er goedkopere opties. Waarbij een installateur een z-wave/zigbee/lichtnet oplossing installeert bij mensen en ze zelf dus niks hoeven doen.

Ik weet dat er verschillende bedrijven zijn in o.a. Spanje, Frankrijk, Zwitserland die dit aanbieden. Natuurlijk krijg je geen Crestron installatie, CustomDIY install of Busch-Jaeger schermpje met mooie touchscreen enz voor dat geld. Maar de doorsnee jan-modaal heeft dat ook, laten we eerlijk zijn, vaak niet nodig. Ja, iedereen wil een wel Ferrari, maar dat betekent niet dat iedereen die ook werkelijk gaat kopen, de meeste mensen kiezen toch gewoon voor wat ze nodig hebben: een vervoersmiddel.

Als je domotica ziet als een investering in je huis dan kun je inderdaad waarschijnlijk beter zoiets als knx, nikobus, crestron, amx etc laten installeren ivm onderhoud en overdracht. Of je die investering er tegen de tijd dat je het gaat verkopen ook weer uit haalt hangt er vanaf. Bijv. wat voor huis je hebt, als je een pand van 6-8 ton hebt, dan zal men waarschijnlijk niet opkijken van 20.000eur meer of minder. Het is een ander verhaal als je een rijtjeshuis probeert te verkopen. De potentiele(non-domotica)kopers die in die prijsklasse iets zoeken zullen veel sneller minder gecharmeerd zijn van die 20 mille meer dan de woning drie huizen verderop, want "ja het licht gaat vanzelf aan en uit..." :)

Desalniettemin interessante thread, en leuk, Bas, dat je sportief genoeg bent om de oneerlijke 'challenge' van het vergelijken aan te gaan. ezHome heeft het natuurlijk wat makkelijker vanwegen de lagere kosten hehe. btw wat voor domotica systeem heb je uiteindelijk genomen in je eigen huis?


Ciao,
Esteban
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by TANE »

Technische kenmerken van de dimmer TXA 210/TXA 210A

Voedingsspanning : 30 V DC
230 V ~ 50/60Hz
Buslijn max verbruik : 2,3 mA
Verbruik zonder belasting : 3W
Maximale dissipatie : 7,5 W (TXA 210)
4 W (TXA 210A
Afmeting: 4 x 17,5 mm
Beschermingsgraad : IP 30
Werkingstemperatuur: 0 C > + 45 C
Opslagtemperatuur: - 20 C > + 60 C
Normen: ETSI 301 489-1
ETSI 301 489-3
EN 60950
Aansluiting: 0,75 mm2 > 2,5 mm2

Opgelet :
- Het toestel mag alleen door een elektroinstallateur
worden genstalleerd.
- De ZLVS-installatievoorschriften naleven !


Image

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Snelvuur »

Als KNX betaalbaar was, en ook alles zou hebben wat ik wilde hebben + homeseer e.d. had ik waarschijnlijk dat gedaan. Ik heb ook serieus nog zitten overwegen (en gekeken uiteraard) naar KNX toen ik nog met mijn nieuwbouw huis bezig was.

Ook al heb je een nieuw huis, de prijs om ster vormig alles neer te leggen ervoor kost ook exra, en zoals iedereen weet is een leeg buisje in je huis al snel tegen de 100/150 euro met nieuwbouw, stel je hebt er 50 van nodig in je huis (en dan denk ik dat dat zelfs wat weinig is voor de "echte techneut") voor knx dan is dat al een extra potje van 50 x 150. (7500 euro) en dan moet je nog beginnen met kabels trekken uberhaupt. Nog niet te praten over hoe lang je bezig bent.

Ik ben zeker een week als het niet meer is bezig geweest met kabels trekken, ik heb nu onderhand meer dan 300 meter utp in het huis zitten. (buiten knx, wil je ook utp in elke kamer, tel uit je loze leidingen) en sterkstroom mag je niet met zwakstroom in 1 buis doen.

Op het moment wijst mijn neus naar z-wave, ik heb ook een test setje in de bestelling om te kijken of het werkt zoals ik wil en op basis daarvan haal ik waarschijnlijk meer.

Als ik geld teveel had ging ik op zekers voor busch met zijn touchscreen en knx. (ook heeft busch een zeer mooie interface met miele@home systeem)

// Erik (binkey.nl)
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

KNX toelichting vor de liefhebbers

De KNX modules (actoren,sensors,schakelaars) zijn onderling verbonden met een twee aderige kabel deze kabel geeft aan de modules een 30V voeding door en op de voeding wordt het stuursignaal gemoduleerd. De groene KNX kabel bevat nog een extra twee aders als reserve en is stugger dan een UTP kabel. Er is voor iedere installatie minimaal een voedingstrafo nodig. (prijs Euro 250)

De schakelaars/actoren en sensoren versturen datagrammen over de kabel/bus waarin staat hun adres en welke gebeurtenis heeft plaats gevonden. Iedere module kijkt naar deze datagrammen en zal indien nodig hierop reageren. Dit betekent dat iedere module genstrueerd moet worden op welk soort datagram het moet reageren.
Dus een licht actor krijgt opdracht om aan te gaan als een bepaalde bewegingsensor een datagram verstuurd, maar ook als die schakelaar wordt ingedrukt of gaat uit als de alles uit schakelaar wordt geactiveerd. Dit betekent dat de intelligentie niet centraal in een domotica regelaar is opgeslagen maar verspreidt over de gehele installatie.
Toen KNX werd ontworpen zon 20 jaar geleden was het niet gebruikelijk om centrale computers toe te passen en op deze manier kon de installatie functioneren zonder een centrale processor. Het betekent wel dat extra aandacht nodig is om alle modules afzonderlijk te programmeren. Dit programmeren gebeurt met ETS3 software een prijzig software programma (Euro 900) wat aangeschaft moet worden met een beveiligde USB stick. Verder is een USB interface nodig (Euro 310) die de programmeer computer met ETS3 aansluit. Het werken met ETS3 is niet eenvoudig en vergt een opleiding van 1-2 dagen.. Bovendien levert de producent voor iedere module een basis firmware module aan wat gedownload moet worden en geladen. Het gebruik en installeren van KNX is beslist geen plug en play aanpak.

Iedere actor en schakelaar moet dus met een kabeltje verbonden worden dit zou dus een soort tweede elektra leidingnet in een woonhuis betekenen. Echter KNX is meterkast georinteerd er zijn cluster modules die 4 tot 8 individuele actoren bevatten. Deze worden op een DIN klik rail aangesloten in de meterkast en afzonderlijke leidingen worden naar de lichtpunten en stopcontacten in de woning aangelegd. De schakelaars in de woning worden wel met een KNX kabel door de woning verbonden. Het is ook gebruikelijk om in grote woning meerdere verdeelkasten aan te leggen om de totale lengte aan elektra pijpjes te beperken. Dit is dan ook gelijk een beperking om KNX in bestaande woningen aan te brengen zonder eerst het hele elektra net grondig te renoveren. Zelfs nieuwbouw woning die vanuit de bouw worden voorzien van een standaard centraal doos systeem zouden voorzien moeten worden met behoorlijk wat extra leidingen. Verder zal de meterkast beperkt in afmetingen blijken te zijn wat vervolgens ook aangepast moet worden.
Alleen woningen (zeg villas) die speciaal ontworpen worden kunnen vanaf de tekenplank een bijpassende en geschikte KNX elektra infrastructuur aan laten leggen.

Er zijn wel KNX implementatie die geen stuurkabel nodig hebben en het 230Velektranet als medium gebruiken dus vergelijkbaar met X10. Dit betekent inderdaad ook weer filters en fase koppelaars in de meterkast en vaak een beperkt aanbod van slechts een dimmer, aan/uit en jaloezie schakelaar. Ook het aantal leveranciers wat deze powerline KNX implementatie levert is heel beperkt.

KNX heeft ook een draadloze techniek implementatie , deze wordt meestal alleen toegepast om verlichting aan te sturen met een afstandsbediening. Of als een bedrade oplossing te veel installatiewerk vergt. KNX wordt hoofdzakelijk toegepast in gebouwen (kantoren) en in de afgelopen jaren wordt het steeds geprobeerd om het op grote schaal in woningen toe te passen, o.a in zorgdomotica,. Vooral Hager is hierin actief met hun Kiss concept in de woning Kiss maakt geen gebruik van een centraal doos systeem met gebruikt vanaf de meterkast voeding/datakabels naar iedere kamer en ging vervolgens in een plint systeem verder.
Meer informatie te vinden op http://www.homesolutions.nl/

Kijk op de http://catalogus.hager.nl/default?ni=19 ... &app=Catal overzicht van de beschikbare RF modules
Prijsindicaties (incl. BTW)
Insteek RF module aan/uit E. 135
Insteek RF module dimmer E. 210
Jalouzie RF module E. 155
RF bewegingsmelder E. 420
Afstandsbediening 8 kanaals E. 150
Touchscreen 8" met wall mounting E. 5500

Andere KNX leveranciers: Gira, ABB, Siemens
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

re: Bas

Wellicht was mijn reactie op KNX wel wat pittig - dus niks persoonlijk bedoeld - maar een beetje frustratie van mijn kant dat de installatie markt toch oogkleppen op heeft ... en niet in de gaten heeft dat ze worden ingehaald door andere technieken.
Terecht als woningeigenaren iets leuk willen en het geld er voor over hebben dan stuur ik ze ook naar de installateur toe en of het KNX, Niko, Kadex, Moeller, Peha wordt - het is niet zo belangrijk als de klant maar tevreden is.

Maar om domotica grootschalig in te voeren zijn toch andere technieken nodig en ook kan de installateurs daar wat in betekenen - echter niet meer op de klassieke wijze .... echt dynamische inzet en tegen lagere kosten .... er komt een soort nieuwe woonstyliste opzetten maar dan een techno styliste die de consument (die het net niet zelf kan) helpt bij het uitkiezen van techniek in het huis. Dit soort adviseurs heb je nu wel maar die maken het weer exclusief en kom je terecht in de Crestron wereld met een ander prijskaartje.

re: ezhome offerte.
Dit is slechts een opsomming van hardware - in welke mate is het allemaal te integreren en biedt de controller (Qees ??)wel de functionaliteit die de gewenste applicaties ondersteunt bijv aansturing van het touchscreen .... ook hoe installeer je de modules - kan het met insteek / of moeten het inbouw modules worden en kunnen deze laatste wel weggewerkt worden.
Wat nu nog nodig is om ook de applicaties goed te beschrijven en informatie hoe je het een en ander installeer ... wellicht iets voor EZhome om deze informatie op de website te presenteren al dan niet in combinatie met de kennis en inputs die op dit forum aanwezig is ... hierin kan je als webwinkel je onderscheiden.... is maar een idee ...

wordt vervolgd ..... Henk
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

Dit is een proef stukje om eenvoudig uit te leggen wat domotica nu is
overweeg om een domotica boek te schrijven waarin een breed scala van applicaties in worden beschreven - soort domotica bijbel / maar ook een soort Wikipedia - beter dan wat er nu beschikbaar is ....

Feedback is welkom ......

Toelichting op domotica architectuur

De structuur van een domotica systeem is samengesteld uit een aantal componenten (bouwstenen) en krijgt steeds duidelijker vorm mede door het gebruik van standaarden.

Een belangrijk component hierin zijn wel de actoren modules die de verlichting regelt, motoren laat draaien, media bestuurt, kortom alles in het huis wat maar iets te maken heeft met techniek en elektriciteit. Dit houdt dus ook in het koppelen van allerlei huishoudelijke apparaten maar ook de verwarming zoals thermostaat en de thermostaatkranen. Verder zijn er sensoren in het huis de zintuigen van het huis die beweging, licht, temperatuur, rook etc. detecteren. De actoren en sensoren worden met elkaar verbonden zodat er onderling communicatie mogelijk is. Er zijn een drietal mogelijkheden voor het verbindingsmedium en wel bedraad, via het elektriciteitsnet of draadloos
Over het gebruikte medium wordt gecommuniceerd op basis van een protocol het zijn afspraken over hoe de adressering is van de modules en welke opdrachten gegeven kunnen worden.
In het midden van al deze actoren en sensoren bevindt zich de home-controller (domotica computer) die als regelaar alles met elkaar koppelt en zorgt voor de intelligentie van het domotica systeem.
Deze controller / computer is vanzelf sprekend verbonden met het lokale netwerk en met Internet. Op deze manier kan het huis communiceren met de buitenwereld door het versturen van Emails, SMS berichten, maar ook camera beelden van de woning . Door de koppeling met het lokale (IP) netwerk gaat dit netwerk ook steeds meer als medium een belangrijke rol spelen zoals het aansluiten van cameras maar ook aanraakschermen op basis van het draadloze WiFi netwerk.
Verder zijn er nog allerlei gateways mogelijk die koppeling met andere infrastructuren (bijv. infrarood voor afstandsbediening en digitale contacten kunnen maken)

Een ander belangrijk onderdeel van de domotica structuur is wel de bediening en dit kan op verschillende manieren plaats vinden zoals gebruik van wandschakelaars, afstandsbediening, via Internet en ook met een mobieltje. Een recente ontwikkeling is het gebruik van een aanraakscherm die door de huis controller wordt aangestuurd . De mogelijkheden met een touchscreen zijn legio en het is een dynamisch toetsenpaneel waar steeds een aangepast toetsenbord wordt gepresenteerd wat op dat moment van toepassing is. Het scherm kan ook camera beelden vertonen of allerlei gegevens over de toestand van het huis weergeven. Tenslotte kan ook de domotica controller de bediening uitvoeren op basis van hoe deze is geprogrammeerd

In de home-controller bevindt zich het domotica operating systeem en wat zich meestal als een WEB pagina extern presenteert. Met deze software wordt het domotica systeem geconfigureerd en worden de verschillende toepassingen in de computer ingevoerd. De vele mogelijkheden van domotica worden bepaald door de besturings software die in de huisbutler aanwezig is.

De domotica computer kan gezien worden als een elektronische huisbutler die in de meterkast logeert. Hij wordt voorzien van de huisregels die ingevoerd moeten worden. De huisbutler zal steeds volgens deze regels het huis veilig en comfortabel besturen.
Allereerst worden in de huisbutler alle actoren en sensoren gedefinieerd zodat bekend is wat er allemaal bediend kan worden en welke zintuigen er beschikbaar zijn.
De structuur van deze huisregels is meestal op basis van een conditie zo van ALS dit gebeurt DAN moet er dat gebeuren soms een combinatie van condities die of EN gekoppeld zijn dus beide condities moeten waar zijn , of op basis OF als maar een van de condities
Een voorbeeld van de bewegingsmelder in de entree die het licht moet aansturen . ALS beweging-entree is aan DAN lamp-entree is aan. De huisbutler weet ook tijd van de dag, datum en maak eventueel gebruik van timers om actoren te schakelen. Het programmeren van huisregels kan steeds eenvoudiger gedaan worden en veel kennis is er tegenwoordig niet meer voor nodig. Het gebruik van domotica wordt steeds meer plug and play.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

To be Z-wave or to be Zigbee that is the question

Domotica technologie is tot nu toe te realiseren met zeker tien verschillende technieken die onderling niet uitwisselbaar zijn en vaak gekoppeld zijn aan een leverancier. Uitzonderingen hierop zijn de min of meer standaarden KNX en X10 maar na 20 jaar beginnen deze technieken langzaam technologisch te verouderen en zijn installatie technisch gezien niet zo flexibel. Hoewel nog steeds goed te gebruiken.

De twee nieuwe standaarden zijn wel Zigbee en Z-wave beide op basis van draadloze transmissie.
Z-wave heeft min of meer een voorsprong op Zigbee deze laatste techniek is wat complexer en komt uit de IEEE organisatie voort. Deze organisatie heeft al vele IT standaarden gerealiseerd zoals lokale netwerk, WiFi en USB . Het heeft geen uitleg nodig van het voordeel van deze wereldwijde standaarden en wat het effect heeft gehad op de IT industrie.
Echter standaardisatie is vaak onder de IEEE vlag een traag proces veel leveranciers hebben hun zegje en inbreng. De netwerk structuur van Zigbee lijkt veel op computer netwerken en heeft veel elementen van een OSI netwerk.
De techniek van Z-wave is in handen van een particulier bedrijf en voor het gebruik moet een licentie-fee worden afgedragen. Dit maakt het wellicht voor grote producenten van domotica hardware niet zo aantrekkelijk - deze hebben een voorkeur voor de licentie-vrij Zigbee.
De licentie-fee kan nu wel redelijk zijn maar wat gaat het in de toekomst doen als er een soort monopolie dreigt te ontstaan. We zien nu een groot aantal verschillende leveranciers op de Zigbee markt - niet alleen de bekende actoren (aan/uit,dimmer.jalouzie) - maar ook als thermostaat, radiator ventielen, sloten, en sensoren.

Vermoedelijk zullen beide technieken in de toekomst naast elkaar bestaan en ieder een bepaald marktaandeel opeisen. De nieuwe generatie domotica controllers spelen hierop ook in vaak kunnen deze controllers beide technieken aan. Zodat de keuze van controller open blijft.
Hoog batterij verbruik is vaak een klacht en dit is niet verwonderlijk door gebruik te maken van een mesh technologie moeten de modules aanblijven om te kijken of er niet iets moet worden door gerouteerd verder zijn de ICs in de module complexer en vergen meer energie. Maar ook dit zal zeker weer opgelost worden door energie zuinige chips en batterijen met meer vermogen.

Hoewel beide technieken zo hun plussen en minnen hebben zal de innovatie van deze technieken doorgaan en zal het verbeterd worden. Ondertussen is de verwachting dat leveranciers met hun eigen RF technologie wel zullen afhaken en al dan niet overgaan op een van deze twee technieken.

Het spreekwoord waar twee honden vechten op een been gaat de derde er mee heen is natuurlijk mogelijk al sinds een lange tijd is er sprake van UWB ultra wide band een draadloze techniek die totaal anders is op basis van ruis werkt en gigantische bandbreedte kan hanteren. echter over 25 jaar weten we meer ..

Henk
Niels
Member
Member
Posts: 71
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:07 pm

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Niels »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">twee honden vechten <b>op</b> een been<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat lijkt me een zeer spectaculair gevecht worden! [:D]
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

@Henk, het heeft even geduurd maar ik heb me herpakt en mijn doos met tissues weer opgeborgen, hahahaha. Alle gekheid op een stokje ik voel me absoluut niet persoonlijk aangevallen. Maar deze ontstane discussie kunnen we beter naar een andere rubriek verplaatsen. Het heeft inmiddels weinig meer te maken met: beginnen met een domoticasysteem.......

En Henk, het internet is gebaseerd op 40 jaar oude techniek...... en mijn oma maakt pannenkoeken volgens een eeuwen oud recept.... niet alles dat oud is is daarmee gelijk slecht.

@Esteban, ik zelf heb 8 jaar geleden gekozen voor BB-home een belgische fabrikant www.bitsbytes.be. Ik heb hier toen voor gekozen omdat ik alles zelf kan programmeren en wijzigen. Nadeel is een centrale computer, Windows XP met de betrouwbaarheid van windows. Het (toen nog genoemde) EIB had te weinig draagvlak bij verschillende fabricanten en in het geheel geen touchscreens etc.

Maandag heb ik instructie over het ABB scherm dus willen jullie meer weten, shoot!
abl
Member
Member
Posts: 244
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:58 pm
Location: Belgium

Beginnen met een domoticasysteem

Post by abl »

@Henk
Wilde graag even wijzen op de zeer goede uitleg en service die ik heb gekregen van EZHome. Ben als echte leek (had nog nooit een schakelaar geplaatst) begonnen aan het Z-Wave avontuur. Eerst een kleine bestelling om eens te kijken hoe ver ik kon komen. Bij het openen van de eerste schakelaar wist ik niet precies wat te doen. Echter door enkele posts op dit forum en vooral het directe contact met EZHome (Willem-Jan) is het me gelukt om zo'n 13 schakelaars aan te sluiten (dimmers, schakelaars, jalouzie). Uiteraard kom je dingen tegen die je nog niet wist (bijv. voor schakelen TL/Led/e.d. heb je een andere schakelaar nodig) maar dat vind ik een onderdeel van mijn leerproces. Inmiddels toe aan mijn derde bestelling en heb alle vertrouwen erin ook dit (waarschijnlijk wel met wat hulp) af te kunnen ronden...
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”