Welk aansturingssysteem ?...

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Hey HeinrichH,

Dat mijn eisen makkelijk te verwezenlijken zijn met Housebot had ik inderdaad al verwacht, want zo vernieuwend en uniek zijn mijn eisen niet.

Ik heb eigenlijk nog helemaal niets aangekocht qua hardware en software. Dit omdat ik me eerst 100% wil orienteren en voorlichten voordat ik iets ga kopen. Ik zit ook nog met best veel vragen.

Bijvoorbeeld:

Welke interface moet ik kopen?

- Is het de Z-wave USB/RS232 interface? of zijn er betere alternatieven?

- Welke verlichtings schakelaars kan ik het beste nemen? Ingebouwde, of opbouw, of van die losse schakelaars waar je een stekker instopt. Mocht ik ooit weer gaan verhuizen dan heb ik eigenlijk geen zin om alle ingebouwde drukknoppen uit de muur te slopen, en normale in te bouwen en aan te sluiten.

- <s>Bestaan er (dimmer) inbouwschakelaars die stand-alone werken en die tevens aangestuurd kunnen worden door bijv. Housebot? </s> *deze heb ik ondertussen gevonden*

- Moet ik sensors nemen met terug melding? of is dit bij bepaalde type sensors niet nodig, omdat het signaal toch altijd wel aankomt.

- Welk merk kan ik het beste nemen? En welke zijn het makkelijkst in Nederland te verkrijgen? en die ook nog is goed zijn.

En eigenlijk heb ik nog wel meer dingen waar ik tegenaan loop.

Softwarematig zou ik het allemaal wel kunnen installeren en configureren, zeker Housebot. Het gaat mij er meer dus om welk hardware ik moet aanschaffen.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

@Henk ik heb mijn Visonic sensoren voor 15 euro p/s gekocht (gebruikte)

HomeEasy deurcontacten voor 6 pond is wel goedkoop..daar kan niks tegenop.
als je bv een deur snel open dicht doet mist Kaku/HomeEasy de laatste actie.
Ik had er een op mijn koelkast..kreeg vaak de melding dat die open stond..maar dat was in echt niet zo.
zelfde probleem had ik met mijn garagedeur..lamp bleef dan branden na dicht doen van de deur.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

@Enver,
Ik weet niet of er verschil is tussen de KaKu en HomeEasy deurcontacten maar degene die ik heb gekocht hebben het type HE305 en zenden alleen maar een status "On" of "Off" uit met een uniek adres, geen huiscode of zo.
Ik ben u bezig met een proef via HouseBot met mijn gemodificeerde deurcontact. Het relais wordt 1 maal per seconde aan en uit geschakeld en na 2 uur staat de HB teller keurig op 7200, geen enkele puls gemist dus.
De stand van het relais wordt via de RFXcom receiver aan HB door gegeven.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

Mooie Test..:)
Wat ik er van weet is dat Kaku en HomeEasy zelfde producten zijn.
Kaku werkt op 433.92
Nadeel van 433 is dat heel snel vervuiling gaat ontstaan als je veel devices hebt die op dezelfde frequentie zitten.
Probeer maar een zelfde test met twee devices tegelijk.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Tijdens de test zijn ook de andere sensoren in bedrijf, 11 Oregon Scientific sensors en 2 KaKu bewegings melders en die dingen blijven zenden als ze beweging detecteren maar ook met het uitschakelen zenden ze een tijdje door.
Gelukkig is het hier rustig met KaKu apparatuur en in Portugal hebben ze er nog nooit van gehoord dus heb ik er wel vertrouwen in. Mochten er grote fouten optreden dan zal ik wat extra controles moeten inbouwen. De test opstelling heeft nu in totaal 2 counts gemist, daar kan ik wel mee leven
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

Netjes..
Het is wel heel opvallend dat Karwei is overgestapt op HomeEasy.
Kaku lijn is er helemaal uit.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Ik heb de afgelopen uren aardig wat gelezen over Homeseer.. Moet zeggen dat het wel een super programma is qua wat het allemaal kan. Nou heb ik ook gelezen op bwired dat de oprichter van die site na een tijdje tegen het probleem aanliep dat Homeseer na een week erg veel geheugen ging gebruiken door de scripts die elke keer execute werden.. Gaat een normale gebruiker hier ook tegenaan lopen?
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

In de huidige versie heb je dit probleem niet meer.
Ik heb bijna 200 devices en evenveel events.
Pieter heeft over versie 1.7..die was inderdaad iets minder.
Homeseer heeft bijna elke week een nieuwe update
als er een probleem is wordt het heel snel opgelost
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Ok, bedankt voor je reply.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Grrr,... waarom lukt het me gewoon niet om de juiste zenders uit te kiezen.. Kan iemand mij hiermee mee helpen?

Ik dacht aan:

USB 433.92MHz RF zender voor X10 http://www.elekhomica.nl/index.php?cPath=121 en een paar van de S2026 Plug-in Lamp Modules http://www.elekhomica.nl/product_info.p ... cts_id=411 te bestellen. Zodat ik wat kan testen met Homeseer. Gaat dit werken? of raad iemand mij een andere zender aan. Van z-Wave bijv.? alleen met een z-Wave USB interface http://www.elekhomica.nl/product_info.p ... cts_id=707 kan ik alleen maar z-wave apparatuur bedienen.. en geen X10/S10 zenders, right?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by b_weijenberg »

X10 achtige modules kan je beter met een CM11 of CTX35 aansturen in plaats van met RF. De RF signalen zijn veel te snel voor het X10 line protocol en dat werkt dan toch niet lekker soepel.

Met een Z-Wave zender kan je alleen Z-Wave aansturen.

Je zou KAKU (KlikAanKlikUit) kunnen gebruiken met de RFXCOM zender. Voordeel van deze units is dat ze veel sneller op de commando's reageren dan X10 en de nieuwe KAKU types hebben een set dim level zodat je vanuit Homeseer de lamp op een bepaald niveau kunt instellen.
Er wordt alleen 433.92MHz in NL gebruikt dus die keuze is makkelijk.
Voor meer info kijk ook hier: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=2028

Als je met Homeseer aan de gang gaat raad ik je de RFXCOM plug-in aan zodat je de zender eenvoudig kunt aansturen. Hiermee ben je in staat om KAKU (oud en nieuw), X10, S10 en Harrison gordijnen aan te sturen. Gebruik je de zender om X10 of S10 aan te sturen dan heb je ook een TM13 nodig om de RF signalen het net op te krijgen.
Als je dan een 433.92 RFXCOM ontvanger toevoegt kan je ook nog de afstandbedieningen en draadloze KAKU schakelaars ontvangen. En tevens de RFXMeter en Oregon sensors.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Oke, hier kan ik inderdaad wat mee. Had ik alleen nog een extra vraag er op. KAKU heeft geen bevestiging van signaal aankomst toch? ik las dit namelijk ergens dat het (regelmatig) voor kan komen dat de verlichting niet aangaat. Aangezien er geen bevestiging wordt terug gestuurd naar de zender weet deze ook nooit dat deze is aangekomen..
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by b_weijenberg »

Standaard X10 en S10 heeft ook geen terugmelding en in vergelijking met KAKU maakt het qua betrouwbaarheid geen verschil. Ik heb slechts een enkele keer dat een KAKU module niet schakelt (1 op 200 schat ik)
Plaats echter geen KAKU modules te dicht bij elkaar want dan is de kans groot dat ze niet goed werken. Op een afstand van een meter werkt het altijd goed maar als je ze in dezelfde verdeeldoos drukt gaat het niet goed. Kennelijk storen ze elkaar.

Dan nog een punt: als je later ook grafische overzichten wilt kunnen maken en een uitgebreid huisautomatiseringssysteem (dat scoort met scrabble) wilt gaan opzetten dan kan je inderdaad beter Homeseer aanschaffen. Als je alleen verlichting en gordijnen wilt bedienen en enkele sensoren uit wilt lezen kan je ook voor HouseBot gaan.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Weet iemand een goeie RF-ontvanger om aan homeseer te koppelen om het signaal van deze modules te ontvangen? EH-MS18 Draadloze bewegingsdetector. (http://www.elekhomica.nl/product_info.p ... cts_id=381) en EH-DS18 Draadloze deursensor (http://www.elekhomica.nl/product_info.p ... cts_id=379) ?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by b_weijenberg »

Dat zijn X10 compatible beveiligingssensoren die door de RFXCOM 433.92MHz X10 etc ontvanger ontvangen worden. En dit wordt door de Homeseer RFXCOM plug-in ondersteund.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”