Waar stopt het signal

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Waar stopt het signal

Post by Hetwieg »

Ik wil samen met mijn buurman een aantal X10 actoren gebruiken bij een licht show. Maar de voeding komt tijdens het wijk feest uit meerdere huizen. Deze huizen zijn wel op een gemeenschappelijke wijk centrale aangesloten.

Voor dat we het project verder uitwerken is dit mogelijk?
Of raden jullie mij af X10 te gaan gebruiken.

---

Ps: Sorry for the Dutch question.

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Waar stopt het signal

Post by Henk »

Je hebt te maken met X10 signalen die over het 230V net gaan - deze signalen worden verzwakt door afstand en bovendien moet je het X10 signaal over al de drie fasen verspreiden. Dit laatste kan je doen met een fase koppelaar en de signalen kan je oppeppen met een X10 versterker . Verder zijn er bepaalde apparaten in het huis die het X10 signaal grotendeels opvreten ook hier kan je met filters werken.
Soms is het al een klus om het in een huis goed en betrouwbaar voor elkaar te krijgen laat staan als je een X10 net over een straat wil uitrollen. Met een fase koppelaar , hoop strategische geplaatste versterkers , filters en meet apparatuur krijg je het heel misschien aan de praat om dan te ontdekken dat de magnetron van de overburen de zaak weer plat gooit ......
Een andere optie is draadloos afhankelijk van de straatlengte en of de modules in de huizen worden geplaatst ... ook dan krijg je te maken met afregelen en strategische plaatsen van zenders al dan niet signaal versterkers ........

Uiteindelijk gewoon een bedraad systeem is wellicht de meest betrouwbare oplossing .....

Hoewel als je alleen met een RF X10afstandsbediening handmatig wil besturen dan kan je overwegen om ieder huis zijn eigen X10 RF ontvanger (TM13) te geven en deze dicht bij de X10 actoren te plaatsen ..... ook hier geldt hoe ver staan de X10 RF ontvangers van elkaar en kan je die bereiken met een afstandsbediening. Liefst plaats je de X10RF zender buiten in zicht van de afstandsbediening - wellicht 20 meter overbrugging - maar eerst uitproberen.
Verder hou rekening met de 1 sec. vertraging van X10 zodat snel flitsend schakelen niet echt mogelijk is.

Als je complexe besturing wil doen dan ben je aangewezen op een centrale controller en ondersteunt deze controller wel de toegepaste actoren ..... en een controller stuurt meestal geen X10 RF signalen uit of je moet iets doen met RFXcom.

laat ons weten wat er uiteindelijk uit de bus komt

succes

Henk
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Waar stopt het signal

Post by Hetwieg »

Ok dat is een berg info maar zeer nuttig.

als ik het zo lees komt het er op neer dat er beter een andere bus gebruikt kan woorden wegens de sec vertraging.

Zijn er bussen die snel kunnen schakelen en niet al te veel draden nodig hebben. (Of moet ik dit in een andere categorie vragen)

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Waar stopt het signal

Post by r_255 »

Ik denk dat je eens moet kijken bij dmx, dat is het protocol wat ze ook in bijv clubs gebruiken om licht te bedienen.
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Waar stopt het signal

Post by Hetwieg »

Ik denk dat die dan het beste zal uitkomen ja.

Bedankt voor de tips en info nog.

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”