RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
pjprijs
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sun Mar 22, 2009 2:19 pm
Location: Netherlands
Contact:

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by pjprijs »

Hallo,

Ik heb net een eigen huisje gekocht, en ga nu verbouwen. Ik wil mijn huis voorzien van inbouw dimmers, die ik kan aansturen via mijn centrale PC/media-server.
Ik heb gister bij de gamma een KaKu dimmer met afstandsbediening gekocht, en kwam erachter dat deze dimt door een cyclus te doorlopen, en op het juiste moment nogmaals te klikken.
Wat ik echter wil is een vast dim-level instellen vanaf mijn server, bijvoorbeeld vroeg in de avond 100%, maar midden in de nacht, als ik naar toilet ga oid, 30%. Ik heb dan geen zin in een dim cyclus die van 0% naar 100% gaat, dan is het effect een beetje weg.
Ik zag op de website an HomeEasy dat hun dimmers volgens hetzelfde principe werkte.
Echter kwam ik op de RFXCOM website het volgende plaatje tegen: http://www.rfxcom.com/hsconfig.htm.
Het lijkt erop dat in HomeSeer je het dim-level van HE dimmers kan instellen.
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij hierover advies geven? Google leverde weinig duidelijkheid op.

Edit: Op dit plaatje: http://www.rfxcom.com/images/HB3.JPG staat bij KaKu de optie om te dimmen. Is dit ook daadwerkelijk mogelijk?

Alvast bedankt!
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Jeroen Bartels »

Dat kan ook met die KAKU dimmer.
Ik heb zelf ook veel KAKU schakelaars en dimmers. Met de nieuwe serie dimmers (typenummers beginnend met A)van KAKU is het inderdaad mogelijk om direct het dimlevel aan te geven waar de dimmer dan meteen naar toe springt. Je hebt hiervoor in ieder geval een RFXCOM transmitter nodig en software die dit aanstuurt. (RFXCOM.COM). De meest gebruikte software is Homeseer en voor je het weet ben je je hele huis aan het automatiseren ;-)
De mogelijkheden zijn echt eindeloos.
En je kan zeer veel leren van de info op dit forum.

Groeten en succes,
Jeroen
pjprijs
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sun Mar 22, 2009 2:19 pm
Location: Netherlands
Contact:

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by pjprijs »

Dank je wel Jeroen, dat was precies het antwoord wat ik nodig had. Dan ga ik lekker verder uitbreiden met KaKu.
Ben van plan het gebeuren aan te sturen met RFXCOM, via linuxmce. Denk alleen dat dat laatste nog een leuke uitdaging gaat worden, linuxpaketten en hardware kennende. Maar nu kan ik iig beginnen met stekkerdozen uitboren en voorzien van KaKu.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Alexander »

Kijk eens naar domotiga (linux oplossing). Eigenaar/ontwikkelaar loopt hier ook rond en heeft een eigen forum. Succes en keep us posted.
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Jeroen Bartels »

Goed diep maken die dozen want je kan geen ruimte genoeg hebben voor die schakelaars...
Hou er alvast rekening mee dat je in de toekomst ook op iedere verdieping een touchscreen wil inbouwen en dat binnen een half jaar zelfs je frituurpan in de schuur op afstand aan en uitzet. Althans, zo ging het bij mij[:D]

Succes!
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Reemster »

@JayBee: Wat doe ik dan fout? want bij mij werkt dit dus niet. (what els is new..)

Ik heb wat Elro dimmers en heb 1 Kaku dimmer. Beiden krijg ik niet direct op de juiste dim hoogte. Als ik in homeseer 50% selecteer, hoort dan direct de lamp op 50% aan te springen? bij mij is dit niet het geval (geen idee of dit normaal is) als ik daarna op On druk gebeurt er niets, zodra ik op het knopje off druk gaat de lamp aan, maar niet direct op 50% hij gaat van hoog naar laag.. tot ik op ON druk, dan blijft die staan..
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by b_weijenberg »

Alleen de KAKU units met automatic code (bestelnr begint met een A) hebben een dim level setting! Dit zijn dus units zonder adres wieltjes.
KAKU en ELRO met adres wieltjes kan je alleen aan/uit schakelen. Als je die units eerst met een afstandbediening op het gewenste dim level hebt gezet kan je daarna met on/off vanuit HS de zaak schakelen. Maar geef niet 2 keer een On commando vanuit HS want dan gaat de unit in de dim level cycle.

Gebruik dus KAKU met automatic code of HomeEasy EU (Karwei). Voor HE EU heb je de nieuwe RFXCOM zender nodig die binnenkort beschikbaar komt.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Reemster »

b_weijenberg,

Ja ik had de tekst goed gelezen van JayBee, maar ik wist idd niet dat bij Elro dimmers met een adres wieltje het niet mogelijk was. anyway, ik heb dus een kaku dimmer: type AC-300 waarbij het ook niet werkt. Neem aan dat je zo'n dimmer moet aangegeven in RFXCOM als X10 DIMMER.. Hoe dan ook, het werkt niet. Misschien is die wel kapot, zal een paar andere bij kopen.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by b_weijenberg »

het juiste device type selecteren en het werkt.
RTFM chapter 6.5 http://www.rfxcom.com/documents/hspi_RFXCOM.pdf
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

RFXCOM met KaKu dimmer of HE dimmer

Post by Reemster »

probleem opgelost. Ik had eerst x10 dimmer ingesteld in RFXCOM omdat AC dimmer niet werkte (ondanks het anders in de handleiding staat) maar het lag aan de kaku dimmer, de nieuwe werkt nu perfect op AC dimmer.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”