Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Lordsauron
Starting Member
Starting Member
Posts: 31
Joined: Fri Mar 27, 2009 5:15 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Post by Lordsauron »

Hallo allemaal,
zoals jullie zien ben ik nieuw hier en na wat rond lezen / kijken heb ik toch wat vragen.
Binnenkort krijg ik een nieuw huis(nieuwbouw) en nu wil ik hier in zoveel mogelijk automatiseren. Na wat lang zoeken ben ik gekomen op de techniek PLCBus. Voor wat ik gelezen heb is dit betrouwbaarder / sneller dan X10 (Als iemand hier zegt Nee!!, dan hoor ik het graag :))

PLCBus wil ik gebruiken voor alle lichten en daar wou ik het ook bij laten, voor zover ik heb kunnen ontdekken is het niet nodig extra draden te trekken voor deze inbouw modules / schakelaars, echter zou ik het graag horen als dit niet het geval is.
Verder wil ik ook mijn huis beveiligen wederom na wat zoeken lijkt de systemen van Visonic erg mooi. Ik zou dit systeem voor betrouwbaarheid graag zoveel mogelijk autonoom laten draaien, echter lijkt de optie om via een computer hier extra acties / handelingen aan toe te voegen erg leuk (Bijvoorbeeld alle lichten aan als het alarm systeem succesvol is uitgeschakeld).
Echter zijn er zoveel opties dat het een beetje moeilijk kiezen is. Er zijn nogal wat verschillende
http://www.waakzaamwonen.nl/catalog/ind ... wermax-pro

Zoals in de topic titel te lezen is ben ik een ICT-er en zou ik graag wat van mijn programmeer skills kapot gooien op het zelf programmeren van PLCBus besturing + Visonic extras nu heb ik van PLCBus een USB interface gevonden(Iemand een C# managed dll?), echter kan ik maar moeilijk iets vinden waar Visonic mee Praat.

Concrete vragen.
PLCBus:
Moet ik nog extra draden gaan trekken?
Betrouwbaar genoeg om lichten mee te beheren?
Visonic:
Welk autonoom alarm systeem?
Welke interface maakt 2weg communicatie met het alarm systeem mogelijk.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Post by Digit »

PLCBUS:
Geen extra draden vzv ik weet. Ik gebruik nog geen inbouw modules dus check het zelf ook, bv. door bij Elekhomica de manuals te bekijken. Ik gebruik PLCBUS om de verlichting in de woonkamer te schakelen. Betrouwbaar. Maar geloof de verkoop-praatjes niet! PLCBUS heeft dezelfde problemen als X10 met TV's, voedingen, TL, etc. Ook storingsgevoelig dus; ik heb er echter geen last van. Gezien het geringe aantal X10-spullen kan ik moeilijk een vergelijk maken tussen die 2.
Ik neem aan dat je de specs van het PLCBUS-protocol al in handen hebt? Dat wordt dan je eerste programmeerklus :-)

Visonic:
Ik heb een Visonic Powermax Plus centrale, bevalt goed. 2-weg: je kunt een XM10 aansluiten. En je kunt met gemodificeerde keyfobs en wat extra hardware je alarm 'bedienen', maar voorzover mijn kennis gaat heb je het daar wel zo'n beetje mee gehad. Als ik niet volledig genoeg ben dan zal hier wel weer een reactie op volgen door een andere member :-)
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Post by r_255 »

Welkom op het forum,

Ik kan op een enkele vraag uit ervaring antwoord geven: voor de plc dimmer moest ik hier in mijn nieuwbouw huis een extra draad trekken. Denk bij inbouw modules ook over extra diepe dozen na, want hier paste de bestaande inbouw schakelaar niet meer in combinatie met de plcdimmer.

Via bijv plc<> x10 conversie naar de visionic volgens mij prima te doen zijn.
(http://www.elekhomica.nl/product_info.p ... cts_id=736)
Lordsauron
Starting Member
Starting Member
Posts: 31
Joined: Fri Mar 27, 2009 5:15 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Post by Lordsauron »

Digit: Thanx voor je reactie, Over die strings gevoeligheid is vervelend want PLCBus is volgens mij een van de besten op dit moment, je heb natuurlijk wel Z-Wave maar de beschikbare modules zijn niet voor Nederland of niet wat ik nodig heb.

Wat ik van de Visonic Poermax Pro heb begrepen zit er een RS232 port op en is het mogelijk er software voor te installeren.:
http://www.waakzaamwonen.nl/catalog/pro ... -interface
(ik geloof dat ik zelf een beetje scheel ben:Klik
William.abbo
Member
Member
Posts: 105
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:05 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, ICT-er. Wat nu :)

Post by William.abbo »

Ik heb hier PLCBus en X10 draaien, moet zeggen dat PLCBus wel betrouwbaarder draait dan X10 en...... aanmerkelijk sneller is. Wat ook een voordeel is: status is op te vragen van alle modules. Wel of geen extra draden, is een beetje afhankelijk van waar je de modules zet, in de centraaldoos of achter de schakelaar, moet je dus even slim bekijken. Ik ga binnekort verhuizen en dan dus zeker al het X10-spul er uit, behalve de schakeling voor het zonnescherm, want hier heeft PLCBus geen goede oplossing voor, dus dat wordt/blijft Xanuara. Let even op bij de PLCBus-modules: de PDF's op de Elekhomica-site zijn niet bijgewerkt, de meeste PLCBus-modules kunnen nu ook pulsdrukkers aan en de dimmers kunnen nu ook lokaal dimmen.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”