Nieuw huis, begin domotica

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

TFL9
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Wed Apr 22, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by TFL9 »

Goedemiddag allen,

Eerst een kleine intro:
Ik lees sinds bijna een jaar mee op jullie forum en heb een aardig zicht gekregen op wat jullie allemaal met domotica doen en wat ik er zelf graag mee wil gaan doen.
Zelf heb ik er nog niet zoveel ervaring mee gezien mijn kleine appartement waar ik over een jaar weer uit ga verhuizen. Wel heb ik een klein domotica projectje opgezet bij mijn vader bestaande uit verlichting in huiskamer en veranda en rolluiken te bedienen door middel van afstandsbediening (easytouch35) met een CM15. Hier heb ik een aantal macros ingeprogrammeerd zodat rolluiken vanzelf naar beneden/boven gaan afhankelijk van zonsopkomst e.d.

Nu ga ik eind dit jaar in eigen beheer een huis laten bouwen. In dit huis wil ik als het af is in de komende jaren zelf een domotica systeem gaan aanleggen. Klein beginnen en dan langzaam uitbouwen.

Mijn systeem wil ik gaan opbouwen uiteindelijk uit het volgende:
Homeseer
A10 Xanura voor het regelen van verlichting en luiken
Alarmsysteem koppelbaar aan homeseer
Naregelaars van vloerverwarming regelbaar via homeseer
Centraal audio(muziek/berichten) systeem (AB8SS alternatief??)
RFXcom voor klimaarsensors
Tuin besproeing via homeseer (RAIN8?)
Enkele cameras.
Bediening via HSTouch (pda/los touchscreen)

Om dit mogelijk te maken is het waarschijnlijk handig om nu alvast wat loze leidingen hier en daar heen te leggen of rekening te houden met bepaalde zaken. Hierover wil ik dan ook graag jullie advies. Wat zijn jullie allemaal tegen gekomen wat handig was geweest als dat wel ingebouwd was in jullie huis?

Wat nu al mijn idee is om tijdens de bouw te doen:
Inbouwdozen staan al op minimale diepte van 50mm, er wordt een fasekopelaar en filter in de meterkast ingebouwd.
Nul-draad moet bij alle schakelaars beschikbaar zijn.
Homeseer computer komt in werkkamer direct langs de meterkast, met een 80mm buis tussen meterkast en werkkamer.
In ruimtes waar luidsprekers komen, komen loze leidingen hiervoor.
Verder 2 loze leidingen naar technische ruimte en naar plaats waar tv komt te staan.

Graag van jullie opmerkingen ideeen en aanvullingen voor mijn toekomstig domotica systeem. Op dit moment kan ik nog alles in het bestek verwerken zoder dat het duur meerwerk wordt.
Lempens
Member
Member
Posts: 265
Joined: Wed Dec 12, 2007 1:24 am
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by Lempens »

* Buizen naar de de hoek van de ramen voor elektrische gordijnen
* Sensoren in bouwen in de kozijnen en deze naar een centrale plek brengen (buizen)
* Zorg voor een grotere buis voor de TV, HDMI kabels solderen is geen pretje
* Zorg voor voldoende buizen naar de zolder (ivm weerstation, cv ketel, zonnepaneel enz.)
* Verwarmings buizen uit de muren ipv vloer (ivm stofzuigen)
* Loze buis van de meterkast naar de straat (ivm toekomstige glasvezel)
* Loze buis naar garage
enz.
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Hetwieg »

Als je zelf een huis bouw en er is een mogelijkheid voor raat ik een systeem brandmelder aan dat is altijd veiliger.
(Hier dien je meestal wel aparte buizen voor te hebben wegens onderscheid)

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Snelvuur »

* loze leiding van 1 kant van de kamer naar de andere (dolby surround boxjes)
* loze leidingen voor kabel (coax) als dat nog gebruikt wordt naar alle plekken voor tv
* loze leiding naar plekken voor eventuele camera's
* loze leiding naar alarm paneel (waar dat ook komt)
* loze leiding naar eventuele inbouw touchscreen
* loze leiding naar elke kamer (voor algemeen speaker systeem)
* loze leiding naar elke kamer voor DMX (daisy chain) als je dat wilt gebruiken
* loze leiding naar de deur voor eventueel automatische deur opener (bedraad)
enz

// Erik (binkey.nl)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by Alexander »

interne wandjes van gipsplaten. Kun je makkelijker schermen en speakers inbouwen in de muren.
TFL9
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Wed Apr 22, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by TFL9 »

Systeem brandmelders komen er inderdaad ook, inclusief een leiding voor doormelding naar de meterkast. Ik zit echter nog met het probleem dat ik nog niet weet hoe ik dit signaal dan in homeseer moet krijgen. Maar dat is eigenlijk zorg voor dan. Zijn er mensen die hun bedrade brandmelders ook laten melden in homeseer?

DMX ben ik hier nog niet echt tegen gekomen. Wat is dit precies voor systeem?

Loze leiding voor de deur, had ik wel over nagedacht. Maar ik woon in zo'n dorp waar iedereen door de achterdeur komt die toch altijd open is. Slechts het op slot doen 's avonds zou ik eventueel elektronisch willen regelen. Echter ik vraag me af hoe betrouwbaar dat dan is?? Welk systeem zou hiervoor het beste zijn?

Verder veel suggesties zie ik voor loze leidingen. Een aantal ervan had ik ook al, een aantal zijn zeker handig om op te nemen.
Zijn er nog systemen waar ik verder nog niet aan gedacht heb wat eventueel wel handig of anders gewoon erg leuk is om te installeren?

Wat voor plekken zijn allemaal handig voor cameras?
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Snelvuur »

plekken voor camera's:

* voordeur (van bovenaf)
* voordeur (van voren)
* achterdeur
* garagedeur
* zwembad van de buren (als dat toevallig het playboy mansion is)

DMX kan je best leuke dingen mee doen, zoek op het forum maar.. er staat zo ie zo 1 leuke tussen.

// Erik (binkey.nl)
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Hetwieg »

verder als je in zoon dorp woont zal ik een camara in de tuin hangen die zijn meestal wel erg mooi daar en zie je je buren aankomen :)

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

Nieuw huis, begin domotica

Post by Post-IT »

Als je met Rain8 aan de slag gaat, vergeet niet een buis te trekken naar de kast of schuur waar je die module wil plaatsen om je kranen te schakelen.

Ik heb met mijn systeem ook nagedacht over de plaatsing, met name het gebruik van een usb touchscreens zoals de MIMO moet je rekening houden met de maximale lengte van usb. Ik krijg door mijn plaatsing precies 3 schermen goed verdeeld door het huis (keuken, woonkamer, slaapverdieping).

Verder heb ik er zelf voor gekozen om alle alarmmodules zoveel mogelijk bedraad te houden. Alle kabels liggen al klaar, en volgende week neem ik vanuit Amerika een alarm mee wat prachtig aansluit bij Homeseer.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om op bepaalde punten in je plafond een centraaldoos te plaatsen zodat je met 360gr sensoren je ruimte bewaking kan doen om je events aan te sturen. Dat kan vast ook draadloos, maar mijn plafond in op sommige plekken >6m hoog. Dan zet je niet even een normale trapleer in je woonkamer om het batterijtje te verwisselen.

Als je veel met LED e.d. gaat werken, houd dan rekening met de manier van dimmen, en waar je dan de DAIX12 modules nodig hebt. Voor LED verlichting kan je op enkele duitse sites zoals www.pur-led.de terecht. Ik heb er zelf voor gekozen om op enkele plekken in het huis alle trafo's te verzamelen, en daarbij te kiezen voor grote trafo's.

Ook ben ik zelf enkele keren door m'n huis gelopen om te bedenken waar ik bepaalde handelingen zou starten of afsluiten. Dit om te bepalen waar je eventueel los van lichtschakelaars enkele IMX10 modules zou willen plaatsen om bepaalde events te triggeren. Ik heb er bijvoorbeeld een bij de voordeur en slaapkamer.

Ik zit zelf nog steeds te wachten tot ze het draadloze protocol van iRobot kraken zodat we met RFXcom de stofzuiger en dweilmachine in kunnen schakelen dmv Homeseer...
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Snelvuur »

@post-it: als je de irtrans hebt kan je de irobot via infrarood besturen, als je de irtrans (de grote neemt) kan je een kabeltje infrarood naar elke kamer brengen en is dat probleem ook opgelost.

// Erik (binkey.nl)
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Hetwieg »

wil je censors in je keuken bij bv een koelkast of zo dan kan je daar rekening houden met extra dozen.

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
TFL9
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Wed Apr 22, 2009 5:18 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by TFL9 »

Rain8 komt in technische ruimte (in de kelder), daar komen dus zowiezo al loze leidingen heen.

@post-it, welk merk/type alarmsysteem ga je installeren? ik lees hier veel mensen die het hebben over de powermax plus/pro maar die kan maar een paar bedrade modules aan en is merendeel draadloos. Ik heb nog geen goed verkrijgbaar/uitbreidbaar alarmsysteem gevonden wat bedraad is en wat kan samenwerken met homeseer.

Type verlichting led/halogeen/spaarlampen en wat waar komt moet ik me nog in gaan verdiepen.

Ik heb me beetje zitten verdiepen in de camaeras en zal voor stroom en netwerkverbinding dus extra leidingen aan laten leggen.

Mensen die speakers door het huis hebben, hebben die ook lokale volume regeling? Zo ja, wat gebruiken jullie hiervoor?

Stofzuigen/dweilen heb ik een vriendin voor ;), maar er komt wel zo'n maairobot voor het grasveld. Daar moet ik nog naar kijken hoe die aangestuurd gaat worden.
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

Nieuw huis, begin domotica

Post by Post-IT »

Ik zit te kijken naar de NX-8E van CaddX / NetworkX. Hiervoor zijn twee verschillende plugins voor Homeseer, en wat ik er van zie heb je een prachtige integratie. Ik neem het zelf uit de US mee omdat de leveranciers hier in Nederland de hoofdprijs vragen (meer dan het dubbele).

Ik heb overigens m'n thermostaat ook uit de US, een HAI Omnistat2 RC-1000. Niet goedkoop, maar wel een super product.
bresser
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26 pm
Location: Netherlands

Nieuw huis, begin domotica

Post by bresser »

Hallo allemaal,

ik ben ook nieuw hier, geen echt verstand van electra, ben zelf een bouwvakker, en ben bezig met een woonboot nieuw te bouwen voor mezelf.,

vriend van me werkt bij bedrijf wat er wel verstand van schijnt te hebben, ze bieden me aan: buiten de normale buisjes en draadjes deze specificatie.

BJ voeding 640mA stuks 1
BJ IP router stuks 0
BJ 8V 16A stroom meting stuks 1
BJ 12V 16A stroom metingstuks 1
BJ 2x300VA dimmer stuks 2
BJ inbouw bak stuks 1
BJ Touch panel stuks 1
BJ afdekraam stuks 1
BJ busaankoppelaar stuks 14
BJ Bew. Melder stuks 5
Bus aankoppelaar stuks 5
Overspan bev stuks 1

zo'n 4200 ex btw,. graag jullie reactie of ik hier goed aan doe of niet.
alvorens bedankt.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw huis, begin domotica

Post by Snelvuur »

BJ staat voor? Overigens kan het ook zo zijn dat je dan apparatuur nodig hebt met andere normen omdat je op een woonboot zit. (hoeft natuurlijk niet, maar je weet maar nooit)

Opzich als je een compleet huis/woonboot doet zit je ook met xanura ook al snel tegen de 3 a 4 duizend euro denk ik als je een zwik schakelaars met filters e.d. neemt.

De vraag is eigenlijk, heb je het er voor over en ben je tevreden met wat het je gaat opleveren?

// Erik (binkey.nl)
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”