Rolgordijnen Automatisatie

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

jakkes
Member
Member
Posts: 167
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:09 pm
Location: Netherlands

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by jakkes »

@XANOERA:

Zoals jij het schetst heb ik het ook aangesloten en het werkt bij mij goed.
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by LittleBit »

> Schema ontvangen van Henk waarvoor dank!
(deze thread was nederlands dus ik hoop dat het geen probleem is dat ik in het nederlands verder ga... )

Ik pak deze thread weer even op omdat ik dom ben en jullie hulp nodig.
Het schema van Henk snap ik
maar begrijp ik het goed dat die buismotoren zowel een boven- als onder- mechanische stop hebben ?
En stuur je dan de uitgang ietsje langer aan ?
Ik stel me dan voor dat je een keer meet hoe lang het duurt om een rolluik te openen
en dat je dan de "Op"-uitgang ietsje langer aanstuurt. Zoiets ?

En ik zie bij Somfy een knop "My" waarbij je zelf een gewenste tussenstand kunt instellen.
Toch zijn ook hun buismotoren DC die je alleen op- of neer- kunt schakelen.
Hoe doet Somfy dan de motoren sturen in het geval de gebruiker de "My"-knop hanteert ?
With best domotica regards,
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

De jalouzie actor stuurt inderdaad het rolgordijn iets langer aan .. die gebeurd als je deze actor aan het inleren bent zoals bij de ZAX12 . De ZAX12 staat dan in de leermode en je moet het rolgordijn dan handmatig van open geheel dicht doen plus een paar extra seconden.

Ja een Somfy rolgordijnmotor heeft een boven en beneden afslag die je moet inleren - het zijn twee palletjes die in de leerstand ingedrukt moeten zijn. Als het rolgordijn in de goede stand staat druk je deze palletjes weer naar buiten. Op deze manier zet je eind contacten vast - verder zit er een interne schroefspindel die een palletje heen en weer laat schuiven tijdens het draaien van het rolgordijn. Dit palletje bedient vervolgens de eindcontacten.

Je kan een tussenstand programmeren dit is afhankelijk van de actor - bij een ZAX12 kan je allerlei tussenstanden definieren - het is een kwestie van timing.

Let nog wel bij het schema een ZAX12 heeft maar een intern relais om de richting in te stellen maar er zit nog een thyristor voor de motor aansturing, echter de 230V relais kunnen hierop niet goed reageren .. dit vergt dan wat extra belasting. zoals besproken.


Henk
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by LittleBit »

> rolgordijnmotor [...] Dit palletje bedient vervolgens de eindcontacten.

Zijn die eindeloopcontacten een beveiliging welke de stroom uitschakelen en waar je aansturing niets mee doet ?
Of is er ook feedback, bv doordat de aansturing meet dat een eindeloopcontact de stroom onderbreekt ?

En lamellen (luxaflex) kent behalve OP/NEER ook een kantelstand.
Maar ik zie geen specifieke motoroplossingen daarvoor. Kijk ik er overheen ?

Daarbij wil je soms meerdere rolluik/zonweringmotoren koppelen.
Hoe doe je dat en mag/kan dat wel altijd ?

Enfin... Wie kan mijn rolluiken opendoen en extra licht op deze materie laten schijnen ?
With best domotica regards,
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

Vraag 1: Nee je krijgt geen feedback van de eindcontacten het is een gesloten systeem - als je feeback zou willen dan meet je de stroom die naar de motor gaat ... als dit nul wordt dan is het rolgordijn in de eindstand.

Vraag 2: Lamellen met een kantel stand doen precies hetzelfde ... een kleine electro motor draait het kantel mechanisme en hier zijn ook twee eindcontacten aanwezig ... check de Gamma die heeft dit soort lamellen in zijn programma.

Vraag 3 Meerdere rolluiken/rolgordijnen bedienen met een actor/controller is mogelijk - je zet de motore paralelle maar je moet wel rekening houden met hoeveel stroom de regelaar/actor kan leveren - als de motoren meer vragen dan moet je met relais gaan werken.

succes, Henk
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by LittleBit »

> Vraag 1: Nee je krijgt geen feedback van de eindcontacten
> - als je feeback zou willen dan meet je de stroom die naar de motor gaat
> ... als dit nul wordt dan is het rolgordijn in de eindstand.
Maar ik verwacht dat in iets simpels als de ZAX12 die stroommeting ontbreekt
en de motor dus feitelijk iets langer spanning krijgt dan eigenlijk nodig is
(even uitgaande van de info in de manual,
welke zegt dat je bij de instelling 1 sec. extra moet wachten)

> Vraag 2: Lamellen met een kantel stand doen precies hetzelfde ...
> een kleine electro motor draait het kantel mechanisme
> en hier zijn ook twee eindcontacten aanwezig
> ... check de Gamma die heeft dit soort lamellen in zijn programma.
Aha en voor zo'n zonwering gebruik je dan dus 2 zonwering actoren.
Maar als je dat dan doet met een ZAX12
(waarvan ik dus vermoed dat die geen stroommeting doet)
dan kan dat motortje het wel zwaar te verduren krijgen)

> Meerdere rolluiken/rolgordijnen bedienen met een actor/controller is mogelijk
> je zet de motoren parallel en rekening houden met hoeveelheid stroom.
Dat laatste is mij duidelijk,
maar ik verwachtte eigenlijk problemen met de tijdverschillen
omdat wellicht 1 van de 2 motoren eerder het eindeloopcontact haalt
en er dan -ondanks dat er dan 1 eindeloopcontact inschakelt-
toch stroom blijft lopen (voor de 2e motor)
en dat de controller dus niet afschakelt
en dat de 1e motor dus nog spanning krijgt terwijl die al geblokkeerd staat.
(maar goed, dit zal slechts een korte tijd zijn en we hebben net bij (1)
gezien dat er waarschijnlijk nieteens een stroom-meting geschied.

Kortom Henk, dat heb je weer goed uitgelegd ;-)
With best domotica regards,
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by LittleBit »

The problem is that sometimes, even with all the manual info, it is still not clear....
see
blinds1.jpg
blinds1.jpg (93.42 KiB) Viewed 11127 times
The info mentions:
a) 2 channels are available
b) for 2 actuators
c) each allowing control of upto 4 blind actuators
How should I read this... 2 actuators each allowing control upto 4 blind actuators...
that sounds that we should be able to connect 8 motors....

The picture indicates that we can connect 4 motors
but motor-1/3 have black triangle symbols
and motor 2/4 have open triangle symbols.
What is the difference ?

Any suggestions ?
With best domotica regards,
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

Wellicht is het niet duidelijk wat de functie is van die eindkontakten deze onderbreken namelijk de spanning van het motor circuit - je zou zelf met een aan/uit actor een rolgordijn/zonwering kunnen bedienen alleen dan is die of geheel open of dicht. Als de eindstand (in of uit) bereikt wordt dan wordt de motor geheel spanningsloos gemaakt ongeacht hoe lang de ZAX12 zijn uitgang activeert.

Een kantelbare lamellen kan je ook met een ZAX12 bedienen er zijn er geen twee nodig ..... dit zijn wel gelijkstroom motoren dus je moet relais gebruiken die voldoende "stroom" trekken

Je kan motoren parallel schakelen - mits de instelbare looptijd van de ZAX12 aangepast is aan de zonwering met de langste looptijd..... er is geen gevaar van motor beschadiging van de zonwering die een kortere looptijd heeft. Een ZAX12 mag best langer dan die paar extra seconden aan staan - dit is geen probleem voor de motoren. Als je het niet vertrouwd bijv door extra hoge inductiestromen kan je weer hulp relais gebruiken

Als je tussenstanden gaat programmeren voor twee ongelijke zonweringen kan dit wel wat afwijking geven ... als de tussenstand wordt opgegeven als het zonnescherm geheel dicht is of als het zonnescherm geheel uit is.

Henk
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by LittleBit »

> Een kantelbare lamellen kan je ook met een ZAX12 bedienen er zijn er geen twee nodig .....
> dit zijn wel gelijkstroom motoren dus je moet relais gebruiken die voldoende "stroom" trekken
Als je dergelijke lamellen wilt aansturen,
dus zowel OP/NEER
als de kantelbaarheid,
dan heb je 2x ZAX12 nodig, toch ?
With best domotica regards,
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

Ja dat klopt als je de lamellen omhoog /omlaag wil halen en ook wil kantelen heb je twee ZAX12 nodig ..... hoewel lamellen voor de consumenten markt zijn in het algemeen niet voorzien van een motor gestuurd ophaal mechanisme, hooguit het kantelen is voorzien van een motor. Meestal worden dit soort horizontale lamellen niet opgehaald en wordt alleen het kantelen toegepast.

Henk
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”