Bed sensor

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een bed sensor?

Ik zoek hier al een tijdje naar, maar kan nog steeds geen websites vinden die deze verkopen. Het lijkt me namelijk wel handig als ik s'avonds in me bed ga liggen, dat automatisch alle verlichting uitgaat in de woonkamer (in huis) en dat het alarm geactiveerd wordt, nachtslot geactiveerd wordt, t.z.t dat automatisch de roomba aangezet wordt, enz... enz..
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Rene »

Henk heeft zoiets laten zien tijdens de Xanura cursus die hij een tijdje geleden gegeven heeft.

Rene.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Fok, je gaat me toch niet vertellen dat zoiets alleen mogelijk is met Xanura? :-)
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Rene »

Nee, het was alleen een sensor die je vervolgens nog op een of andere manier aan je domotica systeem moest koppelen.

Rene.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Henk »

Check conrad.nl voor alarmmat - twee uitvoeringen klein 750122 of groot 750188.
Sensor principe werkt op weerstand - weerstand gaat naar nul toe onder druk - de onder- en bovenkant zijngeleidend hier tussen in zit een dun laagje schuimplastiek wat wordt ingedrukt.
Afhankelijk hoe je deze mat aansluit - hou rekening met een groot aantal meldingen verder kan de betrouwbaarheid tegenvallen - dus experimenteren.

Zorg voor een goede isolatie - dus aansluiten op zwakstroom !!

Er zijn nog andere toepassingen te bedenken:

Uitschakelen van electrische deken
Nacht verlichting aan/uit schakelen
Detectie van bepaalde activiteiten in bed (afhankelijk aantal meldingen per tijdseenheid)
Gekoppeld aan wekker - zich verslapen detectie
Kinderen uit bed

Er zijn professionele melders op de markt (zelfde principe) - worden voornamelijk toegepast in de zorg .. wel een ander prijskaartje.

Een andere techniek is druksensoren op de vier bedpoten of vier radiografische persoonsweegschalen toepassen.

Henk
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Hey Henk,

Juist, die matten van conrad zocht ik (dacht dat ze niet meer bestonden) En jouw toepassingen zijn ook erg handig ja (:
DJF3
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 895
Joined: Thu Jul 12, 2007 9:28 am
Contact:

Bed sensor

Post by DJF3 »

4 radiografische weegschalen. Haha. Kan je ook nog zien hoeveel mensen er in bed liggen en of er 'vreemden' tussen zitten [8D]

Dit is misschien nog nieteens zo'n slecht idee. Je moet alleen wel kijken hoe de (bijv. Oregon) weegschaal omgaat met het feit dat er 8 uur lang iemand op 'm staat.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Alexander »

Die van oregon gaat niet werken. Die verwacht eerst een nulstand.

Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by AshaiRey »

"Ik ga even liggen schat!"

Plop, het hele huis donker en in alarm staat.....
Hs.DeviceStaus("Vrouw") = 'Not amused' :0)

Lijkt mij een gewone schakelaar bij het bed iets betrouwbaarder.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

@AshaiRey: neh, je kan toch zo instellen dat het alarm pas aan mag gaan als het na 23.00 uur is.. en als de banksensor niet geactiveerd is, enz.. zie hier geen problemen van komen.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by Snelvuur »

ja en als je even van bil wilt gaan, en ze loopt daarna naar de douche gaat ook het alarm af :P

neem dan ook zo'n gordijn pir, plaatst die onder het bed. als hij dan voeten "detecteerd" dan kan je het alarm eraf halen. alleen ja als je dan ooit echt inbrekers hebt aan de voordeur.. en je schat zegt "ga even kijken" moment dat jij net je bed uitstapt en het alarm gaat eraf, breken ze net je voordeur open. (daar zou ik wel over nadenken als je het automatiseerd)

// Erik (binkey.nl)
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

ja, in praktijk weet ik ook totaal niet of het gaat werken :P (waarschijnlijk niet) maar goed, als je niet probeert weet je het helemaal niet. Kijken of er inbrekers zijn is niet nodig, daar zijn camera's voor natuurlijk (:
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Henk »

Met dit soort sensoren kom je op het vlak van lifestyle automatisering en dan is de vraag of het domotica systeem (de electronische huisbutler) het wel door heeft. Met een bedsensor kan je dan inderdaad bepalen of het huis automatisch in de nachtstand moet dus alarm buitenschil activeren en verlichting / televisie uitdoen .
Het is dan verstandig om extra AND condities mee te nemem van events in het huis die gekoppeld zijn aan de nachtstand zoals nachtstand kan alleen geactiveerd worden tussen 23:00 en 04:00 ... voor het slapen wordt gebruik gemaakt van de badkamer dus is het badkamerlicht aangegaan of is het toilet gebruikt (watermeter) .... etc.

Nog wat toepassingen:

Als je in bed stapt voor 23:00 dan wordt de slaapkamer televisie ingeschakeld want je ga nog niet slapen en wil het late journaal nog zien

Inschakelen van de vaatwasser / tuinverlichting uit

Slaapmonitor - de huisbutler houdt bij van hoeveel slaap je over de week heb genoten en geeft advies

Sensor bij je partner gedeelte als deze overdag wordt geactiveerd krijg je een SMS en bel je terug of het wel goed gaat - want je maakt je ernstige zorgen.

Kinderen die het bed als trampoline gebruiken en dit is niet toegestaan

Advies om aan te geven wanneer nieuw bedlinnengoed nodig is ... voorkom vragen als moeten we niet het bed weer verschonen nu is de norm na 125 uur slaap dan verschoning.

Let wel op uitzonderingen zoals ziekte, of dat de hond op het bed slaapt, koffers op het bed gezet, beweegbaar bed wat de bedmat dubbel vouwt en aktiveert, etc.

Henk
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Henk,

goeie punten :) vooral dat slaapmonitor is wel nice.. Bestaat er al een programma (plug-in) die zoiets bijhoudt? of moet ik zelf iets schrijven daarvoor.. ?
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Eric J »

Wahahahaha,

Ik ben als noob nog bezig om een lampje aan te sluiten.... praten ze hier over bedsensors.....

kun je ook kijken wat je partner doet tijdens je afwezigheid..... is niet goed voor je relatie........

Hoe meer ik lees, hoe fantastischer ik alles vind (mijn vrouw niet trouwens.....)[:D]
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”