Bed sensor

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Hey eric,

Blij dat je het hier fantastisch vind :)

Heb nu een weekje ongeveer de matsensor van conrad in gebruik. En het werkt wel aardig. Alleen je moet wel een vertraging in homseer maken (sowieso heeft het 30 sec vertraging omdat ik 't aangesloten heb aan IPPower) Maar had ook gehoopt dat ik de matsensors kon gebruiken voor de bewegingsmelders in huis (dat deze ook worden meegenomen in het alarm) maar dit is niet echt toepasbaar met deze sensormatten. (ook wegens wat snelvuur zei ;) ) Maar het werkt prima om het alarm buitenschil te activeren en verlichting uit te laten zetten /televisie , enz.. :-) Misschien ook wel voor nachtslot.. Al vind ik dit persoonlijk te onveilig, om alles af te laten hangen door die sensormatten. Er zijn namelijk genoeg manieren om zoiets automatisch te laten werken, en met minder risco's dat het nachtslot er opeens afgaat.

Ik heb trouwens ook de matten in mijn bankstel verwerkt .. Dit is ook echt super, want het licht gaat nu niet zomaar uit als je rustig wat tv zit te kijken, en vergeet om te bewegen, zo-nu-en-dan ;)
Eric J
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2009 10:25 am
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Eric J »

.... van dat bankstel klinkt als een projectje voor me......
zie ik wel logisch zitten.....
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by AshaiRey »

>Ik heb trouwens ook de matten in mijn bankstel verwerkt .. Dit is ook echt super, want het licht gaat nu niet zomaar uit als je rustig wat tv zit te kijken, en vergeet om te bewegen, zo-nu-en-dan ;)

KLASSE!, wat is de menselijke geest toch iets moois.
Ik ga gelijk kijken naar die matten want ik heb dat probleem ook dat ik niet genoeg beweeg als ik een boek lees op de bank
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by Snelvuur »

even hardop, als je nog een gang hebt om in de woonkamer te komen, kan je ook zeggen dat als er geen motion in de woonkamer is dat hij alleen het licht uit mag doen als de motion in de gang "na" de woonkamer is geweest (en in principe weet dat de persoon de kamer verlaten heeft) (en om te weten dat er iemand in zit, visa versa) zal vast wel een probleem opleveren maar in me hoofd klonk het wel leuk.

Mijn bank is tja.. super groot, heeft iets van 8 zitplekken.. dus ik weet nooit waar ik ga zitten.

// Erik (binkey.nl)
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Henk »

re" snelvuur

wat denk je van acht matjes parallel ... of DHZ .. rol aluminium keukenfolie met dun schuimplastiek .....

Alternatief is een alarmsysteem op straal onderbreking met IR of laser en strategisch wat spiegeltjes uitzetten zodat alle zit plekken gepakt worden - ook bij Conrad te bestellen

Toch het idee om de druk in de bedpoten te meten is wellicht de meest betrouwbare methode - Conrad heeft druksensors en wellicht is een poot al voldoende - dit vergt wel een extra electronisch circuitje.

Verder de drukmat in het bed is met wat een eenvoudige aanpassing multi functioneel te maken .. maak aan een kant een groot aantal 1mm gaatjes ... en plaats de drukmat weer in bed met de bovenkant geperforeerd ..... het is nu een "nacht(ig)heid sensor geworden ... wel de sensor weer laten drogen na detectie !! Graag worden ervaringen op het forum ontvangen.


Trouwens nu we toch met het bed bezig zijn ..... en wel de kussentriller om je geluidloos te wekken - neem een klein batterij motor monteer op het asje iets was a-centrisch is zodat als je het motortje aanzet het trilt als een gek .... in een doosje of buisje doen eventueel was geluidsisolatie en onder of in het kussen verstoppen .... en op het gewenste tijdstip af laten gaan .. voordeel partner wordt niet gewekt .... en na verloop van tijd vervangen vanwege versleten lagertjes.

Tijdens het opstellen van de reply zie ik dat Velleman dit als een kant en klaar product heeft http://www.n-joymusic.nl/nl/Velleman-WE ... ILLER.html . Hoewel dit weer een los systeem is en de de echte HA freak de wek functie in zijn Homeseeer toch heeft zitten.

Natuurlijk eerst uitproberen op de partner zonder iets te zeggen van te voren !! Deze opzet wordt serieus toegepast voor mensen met een gehoor probleem en er is een kant en klaar product in de handel en reageert op deurbel/telefoon en rookalarm
De triller wordt dan vaak met klittenband vastgezet of in het kussen geplaatst anders risico dat de triller buiten bereik komt ....

Verder overweeg je HA met een soort anti-verslaap optie uit te rusten ... als bijv. 10 minuten na de officile wektijd geen reactie is waargenomen (bijv. een pir of badkamer verlichting is niet aangegaan of bedsensor is nog aktief .... stuur dan een beldrukker aan zodat de remote bel-unit in de slaapkamer afgaat. Doe dit op werkdagen met een vast leef/werkpatroon. Je kan eventueel het eenmalig uitschakelen door voor het slapen 2x achter elkaar de slaapkamer verlichting kort achter elkaar aan/uit te doen. Ter bevestiging dat je HA systeem het heeft begrepen laat die de kussentriller even aangaan .... ja je kan tuurlijk ook de belunit uit het stopkontakt trekken of batterijen verwijderen maar dat is niet het echte HA werk.

Henk
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by Snelvuur »

http://www.bellman.se/web/bellmanuals/s ... &tbn=m1345

U kunt twee Bellman Visit Bed-shakers (apart verkrijgbaar) aansluiten om via trillingen te worden gewekt.
U kunt de wekker ook op een telefoon of op een externe schakelaar aansluiten om te worden gewekt.

Nu we toch over trill sensoren zaten, deze heeft dus een externe ingang om b.v. met ippower via homeseer de wekker af te laten gaan.

// Erik (binkey.nl)
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by AshaiRey »

@Henk
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Verder de drukmat in het bed is met wat een eenvoudige aanpassing multi functioneel te maken .. maak aan een kant een groot aantal 1mm gaatjes ... en plaats de drukmat weer in bed met de bovenkant geperforeerd ..... het is nu een "nacht(ig)heid sensor geworden ... wel de sensor weer laten drogen na detectie !! Graag worden ervaringen op het forum ontvangen<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Die zijn er al. Gewoon te krijgen op recept bij de zorg kruis winkel. :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">neem een klein batterij motor monteer op het asje iets was a-centrisch <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Neem gewoon een vibrator. Is misschien nog makkelijk te verklaren ook waarom die daar in bed ligt... ;)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Alexander »

Even terug naar de druk sensor van Conrad. Ik lees dat een aantal via de ippower het systeem in gebruik hebben genomen, maar ik vind daar toch duidelijk een probleem zitten: Je moet, of lange kabels trekken naar de bank en/of bed vanaf de ippower (die vaak in de meterkast zou staan), of meerdere ippowers kopen (en toch weer meer utp kabels trekken).
Ik dacht aan het systeem om een X10 afstandsbediening te gebruiken zoals de KR22 icm met de mat. Nadeel alleen is dat zolang iemand op de mat staat/zit/ligt het contact gesloten is en de druktoets van de afstandsbediening continue gesloten is.
Zou dit te combineren zijn met http://www.circuitsonline.net/schakelin ... itser.html, waarbij de led wordt vervangen door een relais of de led behouden en een tweede circuit te maken voor de mat icm met een lichtgevoelige diode. Afhankelijk van de in te stellen frequentie van de flits, zou dan telkens een ON commando kunnen worden gestuurd (zoals bij de MS13 iedere 7 seconden gebeurd). Ik vraag mij alleen even af hoe ik de OFF kan realiseren.
Iemand een ander idee en/of schakeling?

Alexander
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

Toch nog terugkomend op de matsensors van conrad.

Waar je namelijk toch rekening mee moet houden mocht iemand deze in de bankstel willen hebben. Dat je wel kussens hebt waar je iets in kan plaatsen. (kussens met een rits) De sensor ONDER de kussens van de bank plaatsen (waar je dus op moet gaan zitten) heeft geen zin. Dit omdat de sensors dan gewoon niet reageren.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Henk »

re: lange draden

Neem een draadloos Visonic deurcontact ipv een gemodificeerde X10 afstandsbediening - goed voor twee ingangen. In een bankstel kan je deze sensor wegwerken, in bed heb je nog wel wat aansluitdraden nodig maar onder heb is er weer plaats genoeg voor de sensor.
De truc met deze X10 afstandsbediening gaat wel op verborgen aan een viervoudige pulse drukker in een inbouwdoos een soort IMX10

re: bedplas-sensor .. inderdaad als een kant en klaar "stand-alone" systeem beschikbaar om de persoon wakker te maken (vooral kinderen) zodat ze getrained worden om op tijd wakker te worden.
Maar domotica freaks zoeken naar integratie dus de sensor los koppelen en met je domotica systeem verbinden en dan bepalen wat voor soort alarm er nodig is de persoon zelf of ook een van de ouders ... de nachtverlichting aan doen naar het toilet - het tijdstip vast leggen en als er regelmaat is de persoon iets eerder wakker maken ...
Je zou de truc met een X10 afstandsbediening wellicht kunnen gebruiken als de sensor in de kleding moet worden geplaatst ... en dan de afstandsbediening aan de kraag bevestigen.

re: snelvuur druksensors in je bank toch maar 8 drukmatjes bestellen en dan op iedere plek in de stoelbekleding een groot icoon borduren zodat het lijkt op een toets van een afstandbediening zoals TV - Boek - Lamp etc .... je hebt dan de grootste afstandbediening van Nederland en als je gaat zitten in je favoriet leeshoekje gaat de verlichting op leesscene, TV kussen televisie kijken .... en het voetenbankje .. is ook gevoelig elke keer even je voeten optillen om van tv kanaal te wisselen ....

re: AshaiRey KLASSE!, wat is de menselijke geest toch iets moois. inderdaad zodra je alles loskoppelt geen direct verbindingen tussen sensoren,schakelaars,lampen etc ...maar alles laat samenkomen in de controller en je met software aan de gang kan gaan dan kan je zoals een kok die met ingredienten goochelt de meeste gekke toepassingen realiseren of ze echt praktisch zijn is een andere vraag .... en vanaf dat moment is je fantasie je grens aan mogelijkheden .... zoals het ook in deze topic naar voren komt ....


Henk
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Alexander »

@Henk: Je laatste deel begrijp ik niet. Waarom zou ik een visonic deurcontact gebruiken? Met de KR22 heb ik vier ingangen of zelfs acht. Ik heb waarschijnlijk vier matten nodig op mijn bank. Dus dan zou de KR22 goed uitkomen. Daarnaast heb ik bij de Visonic ook nog een andere RFXCOM receiver nodig (ik heb alleen de 433MHz). Dus ik ben benieuwd waarom ik toch voor de visonic zou moeten kiezen.

Update: Schema toegevoegd. Graag iemand met elektonica kennis een blik opwerpen. Ed?

Alexander

Image
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Henk »

Hi Alexander

Had niet begrepen dat je een 555 tussen de drukmat en de KR22 zou gebruiken
Als de 555 ingang een contactpuls krijgt van de drukmat dan wordt de uitgang even gesloten en de 555 zal pas na een bepaalde tijd bijv. 1 minuut eventueel een nieuwe pulse op de ingang doorgeven naar de KR22
Op deze manier wordt voorkomen dat de batterijen van de KR22 snel op zijn en de RF X10 niet gejammed wordt.

Weet niet hoeveel energie de 555 zal gebruiken wellicht kan je verder gaan en de kinetisch energie van het gaan zitten gebruiken.

Henk
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Alexander »

Henk,

Ik heb begrepen dat de weerstand en/of condensator zorgt voor de frequentie waarop de optocoupler de benodige stroom krijgt om te functioneren. Ze hebben het in deze opstelling dan over zo'n 2 seconden. Veel te kort, maar ging mij even om het feit of bij die 680 Ohm genoeg is of juist te weinig. Ik heb vroeger electro gestudeerd op de MBO maar ik ben ik het compleet kwijt.

Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Bed sensor

Post by AshaiRey »

@Reemster
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Waar je namelijk toch rekening mee moet houden mocht iemand deze in de bankstel willen hebben. Dat je wel kussens hebt waar je iets in kan plaatsen. (kussens met een rits) De sensor ONDER de kussens van de bank plaatsen (waar je dus op moet gaan zitten) heeft geen zin. Dit omdat de sensors dan gewoon niet reageren.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Zou het niet werken als je het als volgt neerlegt
Bankstel -> drukmat -> blokje/kiezel -> plaatje triplex -> kussen

Dit geeft een grotere (punt)druk op het matje en aan de anderkant voel je er weinig van op het kussen.
Eventueel ook een plaatje triplex onder de mat om inzakken in de vering te verminderen.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Bed sensor

Post by Reemster »

@AshaiRey: Ik ben vooral bang dat zo'n sensormat kapot gaat als je iets kleins (kleiner dan de mat zelf) er op gaat leggen. Gaat misschien 100x goed.. maar misschien na 100x dan scheurt de mat, denk ik.. maar zoiets zou je dan gewoon in praktijk moeten uittesten. Zo duur zijn die matten in principe ook niet.

Misschien als je idd een plaatje triplex onder de mat plaatst zodat het blokje (hout?) niet al te ver in (door) de mat drukt, dat dit de kans van scheuren dan aanzienlijk zou verkleinen..
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”