Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by beets »

Ik had zojuist weer een vals alarm (12 jaar oud bedraad ELRO-systeem)
Het is telkens dezelfde sensor die problemen geeft. Waarom weet ik niet (ik kan geen reden vinden, het draadje loopt netjes op veilige plekken door het gebouw). Ik ben nu al die valse meldingen een beetje zat.

Ik denk er nu over om een nieuwe alarminstallatie aan te schaffen. Welke systeem adviseren jullie me dan?

Wat wil ik graag: in- uitschakelen via gemakkelijk te veranderen code (zodat we iemand een toegangscode kunnen geven, maar na zijn/haar bezoek weer kunnen aanpassen), zodat we bij calamiteiten mensen kunenn uitsluiten als zijnde dader

actoren:
1. 5 binnen bewegingssensoren
- 2 beweging in de werkruimten
- 3 straal die testen als je door straal loopt
2. 2 (of 3) sensoren die kijken of er brand is.
3. ca 12 deur/raam sensoren (die beoordelen of de deur of raam open staat).


en die moeten aansturen
4. moet 2 herriemakers (sirene's) aan kunnen sturen
5. moet 1 halogeen lamp inschakelen (bij alarm)
6. moet via telefoon anderen kunnen waarschuwen

------
In ander deel van het gebouw een apart alarm systeem met
code voor in- uitschakelen

actoren:
1. 3 binnen bewegingssensoren, beweging in de werkruimten
2. 2 sensoren die kijken of er brand is
en die moeten aansturen
3. moet 1 herriemaker (sirene) aan kunnen sturen
4. moet 1 halogeen lamp inschakelen (bij alarm)
5. moet via telefoon anderen kunnen waarschuwen

------------
aanvullende wensen (moet alles nog aanschaffen):
A. moet via camera beeld maken van gang (bij alarm)
B. moet via camera beeld maken van voordeur(bij alarm)
C. moet via camera beeld maken van andere plek(bij alarm)
D. moet via camera beeld maken van andere plek (bij alarm)

Ik heb zojuist een synology-NAS gekocht, en daar kan ik evt via ip-camera's beelden maken. (ik weet alleen nog niet welk merk camera)

Ook wil ik over enige tijd temperaturen en vochtigheid in diverse ruimten gaan meten in mijn kantoor.

Welk centraal systeem raden jullie mij aan?
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Snelvuur »

Is dit voor thuis hobby of voor een bedrijfspand?

// Erik (binkey.nl)
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by beets »

Het is voor een groot oud herenhuis die wij gebruiken als kantoor voor 5 mensen (en het andere deel ook ca 5 mensen), dus totaal ca 5 mesen.

Dus niet helemaal prive... maar ook niet echt grootzakelijk. Ik zoek dus iets wat niet ongelooflijk duur is en toch goed werkt. Eigenlijk een erg grote woning dus (ca 250 m2 vloeroppervlak), wat dat betreft dus 2 goede woningen.

====
Maar ik zoek soortgelijk iets voor mijn nieuwe woning (elders dus). dat is dus echt 100% een woning. maar wel met soortgelijke wensen.
Francois
Member
Member
Posts: 255
Joined: Mon Apr 21, 2008 3:16 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Francois »

Kijk eens op markplaats naar de Aritech centrales, dit is professioneel spul dat door bijv. Varel wordt geleverd. Ik heb zelf een CD34 hangen met diverse Aritech PIRs, Magneet contacten en bediening panelen. 12 jaar zonder een vals alarm of problemen (alleen een kapotte accu).

Francois
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Herbus »

@beets
Is er een eisende partij? Maw: je gebruikt het pand bedrijfsmatig, stelt de verzekering eisen tav beveiliging. Als dat zo is voldoet een Elro systeem met een doormelding naar een GSM zeker niet.
Volgorde is dan:
.1. maken van een risco-analyse (aard bedrijf, verzekerde waarde, locatie, attractiviteit goederen)
.2. maken beveiligingsplan
.3. keuze componenten (centrale, bediening, detectie etc..)

Aritech (GE) zijn inderdaad prima systemen. Zowel CD serie (al wat ouder) als CS en ATS - Advisor Master zijn betrouwbaar.
Ik adviseer je (voor een bedrijf vrijwel altijd verplicht) om voor een bedraade oplossing te kiezen. Aangezien je schrijft dat er al bekabeling ligt zou dit mogelijk moeten zijn.

Als je wil gaan koppelen met een domoticasysteem is het handig om hier vooraf rekening mee te houden. Met uitzondering van een koppeling op contactbasis staan GE panelen niet echt open voor software koppelingen. (vanwege security issues zijn de protocollen afgeschermd)

Stuur me een PM als je professioneel advies wil, ik kan je wel in contact brengen voor een vrijblijvend beveiligingsplan.

Herbus (Jos)
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by beets »

@Herbus
Er is geen eisende partij en het is alleen een kantoor (dus wat PC's en enkele laptop's, die overigens elke avond in een kluis gaan, inderdaad helaas pas na een diefstal) Dus we zijn net zo aantrekkelijk als elk ander kantoortje. De alarminstallatie die ik wil is vooral voor onszelf zodat we weten dat er geen inbrekers zijn. Als je 's ochtends bij het kantoor aankomt vinden de dames, als ze als eerste het gebouw in gaan, het een veilig idee dat ze zeker weten dat er geen insluipers o.i.d. zijn.

Het systeem wat we nu hebben (bedraad) geeft dus af en toe een vals alarm. Waardoor dat komt weet ik nog niet (de kabel, de sensor, of een plant die beweegt, of beinvloeding van de kabel of sensor door.... Ik kan de oorzaak dus maar niet vinden.)
Daarom denk ik erover om een nieuw systeem te gaan plaatsen en die wil ik evt aansluiten op een domoticasysteem (daar gaat deze site toch over). Ik heb al even gezocht op Aritech. maar die is inderdaad niet te koppelen aan een domoticasysteem. Wat wil ik dus ook: alarm aan --> alle camera's aan het opnemen (die weer te bekijken zijn vanaf thuis, zodat ik niet bij nacht en ontij naar het kantoor hoef als er een vals alarm is).

In toekomst:
evt bij waterlekkage (in kelder) een magneetklep die watertoevoer afsluit.
CV-ketel niet aan, als dat wel moet (dus storing) --> een mail of sms naar thuisadressen zodat we gelijk maatregelen kunnen nemen.
Post in brievenbus --> mail naar degene die hem leeg moet halen
Aangebeld --> op ale PC's te zien wie voor deur staat en draadloos kunnen we deur openen (nu moeten we frequent naar beneden rennen).
etc.

Het alarmsysteem moet hier in de toekomst dus ook onderdeel van worden.
Francois
Member
Member
Posts: 255
Joined: Mon Apr 21, 2008 3:16 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Francois »

Aritech panelen koppelen aan bijv. homeseer is inderdaad wat moeilijker, hoewel er een RS232 connectyie mogelijk is, is het protocol nergens gedocumenteerd. Toch is een koppeling wel mogelijk, bij mij werkt het alweer een jaar zonder problemen. Kijk maar eens naar deze post: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=2659

Vals alarm is meestal een probleem van de sensoren en dan met name de PIR's, mijn ervaring met de goedkopere PIR's is dat deze niet betrouwbaar zijn en zeker na verloop van tijd problemen geven. Wellicht een idee om eerst de PIRs te vervangen? Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, nieuw in doos.

Veel van de dingen die je onder toekomst noemt zijn m.i. minder belangrijk, ik heb destijds gekozen om een duidelijke scheiding aan te brengen:
- Alarm niet via de Domotica (is toch minder betrouwbaar dan de professionele panelen)
- Overig (nice to have en gadgets) via domotica (Homeseer) in mijn geval

Bovenstaande blijkt voor mij te werken, alarm geeft nooit problemen en in het zeldzame geval dat ik weer eens iets verkl^&@^#t heb in Homeseer blijven de belangrijkste zaken toch werken.

Francois
bprosman
Starting Member
Starting Member
Posts: 17
Joined: Tue Nov 18, 2008 11:16 pm
Location: Netherlands
Contact:

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by bprosman »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Het is telkens dezelfde sensor die problemen geeft. Waarom weet ik niet (ik kan geen reden vinden, het draadje loopt netjes op veilige plekken door het gebouw). <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Als de rest van het paneel goed functioneert kun je dan niet beter de oorzaak opsporen ? Sensor een tijdje afkoppelen en alleen op bedrading werken, misschien toch ergens een verdwaalde spijker ?
Anders sensor vervangen ?

Groeten, Bram
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Herbus »

@beets
Kijk eens naar de Galaxy. Is een betrouwbaar systeem dat veel wordt gebruikt in situaties waar integratie met andere systemen een rol speelt.

Je kan inderdaad ook detectoren vervangen. Dat lost niet je integratiewens met een domotica systeem op maar is wel de snelste route. Als Elro het ondersteunt zou ik kiezen voor detecoren (bijvoorbeeld van GE) met een echte spiegel ipv het fresnel venstertje van de Elro detectoren. Deze zijn behoorlijk onnauwkeurig en geven sneller foutmeldingen. De detectoren met een spiegel zijn veel betrouwbaarder.

Herbus (Jos)
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by beets »

@Francois Goede tip (ga ik ook zo doen...)

@Bram ik had er zo genoeg van telkens in de nacht naar kantoor te moeten.. Maar goede tip: Ik ga de sensor wel eerst vervangen. Waar moet ik op letten als ik er eentje koop? (ben dus een leek, kan wel een draadje aan elkaar knopen, maar daar houdt het dan ook mee op)

@Herbus GE is dat General Elektric of...? Waar kan ik een goede losse sensor kopen?
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Herbus »

Google even op GE of Aritech. Er zullen vast webshops zijn die deze detectoren verkopen. Ook via marktplaats worden regelmatig detectoren aangeboden.


Herbus (Jos)
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Edwin2008 »

Ik heb zelf 15 jaar een elro alarm gehad icm conrad 110graden IR sensors en magneet contacten. In het begin paar keer vals alarm door slechte verbinding.
Na 15 jaar steeds een vals alarm wat uiteindelijk een draadbreuk bleek te zijn in een kabel op de overgang kozijn en muur waar de kabel door ruitmtegebrek vrijwel onbeschermd doorheen liep.
beets
Starting Member
Starting Member
Posts: 24
Joined: Sun Aug 09, 2009 11:35 am
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by beets »

@Herbus Ik heb heus wel even gegoogeld op GE en Aritech Maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer. zoveel mogelijkheden, zoveel keuzes die gemaakt moeten worden (met/zonder infrarood, 230 Volt of niet, met/zonder lichtsensor, met/zonder geluid, met ene grote of kleine hoek, PET-functie??, plafond exemplaar, met eigen batterij back-up etc. etc. IK weet niet waar ik op moet letten en ben danbang verkeerde keuzes te maken.
bprosman
Starting Member
Starting Member
Posts: 17
Joined: Tue Nov 18, 2008 11:16 pm
Location: Netherlands
Contact:

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by bprosman »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PET-functie??<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Als je geen huisdieren hebt rondlopen kun je deze alvast laten vallen [:)].

Groeten, Bram
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Betrouwbare alarminstallatie. Welk systeem??

Post by Herbus »

@Beets
Tja, het is een vak apart dat beveiligen [:D]
Een gemiddeld normaal systeem bestaat uit:
Centrale met akku
Een of meerdere bediendelen (toetsenbord om in/uit te schakelen)
Sirene + flitser
Doormelding naar alarmcentrale of GSM
en detectie.

De detectie kan bestaan uit:
Ruimtelijke melders. Meestal Passief Infra Rood (PIR) detectoren.
Magneetcontacten
Rookmelders
Etc.

Een professioneel systeem heeft een aparte systeemkast waarop alles is aangesloten. Laag risico systemen hebben vaak de centrale en een codebediendeel in een. Zakelijk gezien zeker geen aanrader. Vanuit beveiligingsoogpunt trouwens ook niet want met een klap ligt je centrale van de muur voordat het heeft kunnen doormelden.

Vooral in de detectie is veel keus. Over het algemeen kan volstaan worden met normale PIR detectoren. Het belangrijkste is dat het bereik van de detector past bij de ruimte waarin hij hangt.
Diervriendelijke detectoren zijn leuk voor de sales maar niet voor de gebruiker. Een normale detector kijkt tot aan de grond. Een diervriendelijke detector doet dat niet of heeft minder detectievelden. Bij een lopende hond gaat het misschien, maar als deze opspringt omdat de bel gaat heb je geheid een melding. Niet doen dus.

Naast de juiste detectie moet het ook nog op de juiste plaats geprojecteerd worden. PIR detectoren die verkeerd hangen kunnen nodeloze meldingen geven of op de cruciale momenten niet afgaan.

In jouw situatie zou ik, ervan uitgaande dat je het zelf wilt doen, op zoek gaan naar een systeem dat voldoet aan de connectiviteit die jij verwacht. Welke koppelingen wil je nu en in de toekomst maken?
Daarna zou ik in kaart brengen hoeveel en welke detectoren je nodig hebt. Hierop kun je een globale systeemkeuze maken.
Voor een professionele aanpak kan je een beveiligingsbedrijf raadplegen.

Herbus (Jos)
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”