Domotica in mijn bestaand huis

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Stel, ik gebruik een z-wave apparaatmodule en daarop sluit ik een strijkijzer aan. Kan ik dan via homeseer het verbruik van het srijkijzer bekijken of is dit enkel iets dat met plugwise kan?
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hooptjen_bucht</i>
<br />Stel, ik gebruik een z-wave apparaatmodule en daarop sluit ik een strijkijzer aan. Kan ik dan via homeseer het verbruik van het srijkijzer bekijken of is dit enkel iets dat met plugwise kan?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
korte antwoord: ja. Daarnaast is er een draadje op dit forum speciaal over een plugin voor HomeSeer (http://domoticaforum.eu/forum.asp?FORUM_ID=42) waarmee je de plugwise modules kan bedienen en uitlezen. Ik zou daar eens gaan kijken of Plugwise het voor jou is. Maar los van de software plugin voor HS moet je bij mijn weten ook de hardware hebben (dus special USB stick van PlugWise zelf, geen algemene z-wave)
jakkes
Member
Member
Posts: 167
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:09 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by jakkes »

Ik denk dat het antwoord moet zijn: Ja, het kan (maar dan alleen met Plugwise).
abl
Member
Member
Posts: 244
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:58 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by abl »

Voor het meten van energieverbruik via een z-wave interface moet je eens kijken op de volgende internetsite:

http://benext.nl/index.php?option=com_c ... &Itemid=83

Zijn nog niet op de markt, maar zullen dat waarschijnlijk volgend jaar wel zijn... Dit verbetert meteen de sterkte van het z-wave netwerk...

[hier zat dus een seconde tussen ;-)]
hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Bedankt voor de antwoorden!
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jakkes</i>
<br />Ik denk dat het antwoord moet zijn: Ja, het kan (maar dan alleen met Plugwise).
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nee, dat is niet het antwoord dat ik bedoelde. Het kan wel degelijk met HomeSeer.
jakkes
Member
Member
Posts: 167
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:09 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by jakkes »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tiz</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jakkes</i>
<br />Ik denk dat het antwoord moet zijn: Ja, het kan (maar dan alleen met Plugwise).
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nee, dat is niet het antwoord dat ik bedoelde. Het kan wel degelijk met HomeSeer.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Inderdaad, maar voor zover ik weet alleen met de Plugwise pluggen.
dus:
Plugwise software (waarmee ze ook uit te lezen zijn, en noodzakelijk voor de communicatie met de pluggen) en dan zijn ook uit te lezen met homeseer.
hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Ik had me genspireerd op http://www.nldj.com/
en daar gebruikt hij ook plugwise circles
hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Heb nog eens nagedacht en is het mssn beter om plugwise ipv z-wave voor apparaatmodules te gebruiken? Deze kan je (naar ik dacht) ook schakelen via homeseer en kunnen ook nog het energieverbruik aflezen. Is er een verschil in schakelsnelheid/kwaliteit tov z-wave, en hoe is het bereik van deze modules?
jakkes
Member
Member
Posts: 167
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:09 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by jakkes »

Plugwise werkt perfect hier, ook gestuurd vanuit HomeSeer.
Kosten lijken per plug hoog, maar je hebt tov andere schakelaars dus wel de optie om het verbruik ook te registreren.

Ook is het mogelijk middels HomeSeer events te laten plaatsvinden.
vb:

Mijn vaatwasser heeft geen mogelijkheid van startuitstel zoals de wasmachine bij ons wel heeft.
Een eenvoudige tijdschakel klok werkt ook niet fijn, omdat de vaatwasser met een momentschakelaar aangezet dient te worden.
Ik schakel de vaatwasser nu in zoals ik gewoon ook doe. In Homeseer heb ik een event gemaakt die schakelt op het moment dat de vaatwasser meer dan 100watt gebruikt, de plug uit. Om 00:00 (nachttarief) schakelt Homeseer de plug weer in.

Helaas kan niet vergelijken vwb schakelsnelheid ed.: ik heb nu alleen nog maar plugwise
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by Alexander »

Een 'groot' nadeel van plugwise is dat er geen lokale aan/uit knop op zit. Bij bepaalde z-wave modules heb je ook de mogelijkheid om het verbruik te meten en lokaal te schakelen (quees power & quees dimmer).

Alexander
jakkes
Member
Member
Posts: 167
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:09 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by jakkes »

En helaas heeft plugwise geen dim functie....
hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Thx, ga het toch bij z-wave houden en dan later uitbreiden eventueel naar plugwise.
Nog een vraagje: ik ben er namelijk nog niet helemaal uit over hoe je je lichten moet intigreren. IK heb al modules gezien (oa Merten) die je achter de schakelaar plaatst. Is dit moeilijk/gevaarlijk en kan je het zelf doen.
Momentueel heb ik gewoon een reeks schakelaars die aan en uit kunnen. Kan ik door achter de schakelaar een dimmer ( bv. http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=270) te plaatsen deze nog aan en uit zetten via de schakelaar en via homeseer dimmen?
Ook bestaan er zenders en ontvangers. Wat is het verschil?
hooptjen_bucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Thu Oct 08, 2009 9:09 pm
Location: Belgium

Domotica in mijn bestaand huis

Post by hooptjen_bucht »

Ben een tijdje inactief geweest, maar nu weer terug
is dit een goed plan?
Blauw is beeld/geluid
Rood is IR
Geel is Ethernet
Grijs is RF

Image
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Domotica in mijn bestaand huis

Post by Alexander »

ja hoor, zo wordt het door bijna iedereen toegepast.

Alexander
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”