advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Locked
buzzlightyear
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Oct 09, 2009 11:51 pm
Location: Belgium

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by buzzlightyear »

Dag iedereen,

Ik wil graag een beetje spelen[:p]met domotica.
Om te beginnen had ik gedacht de lichten in de woonkamer te laten regelen door mijn servertje in de meterkast.
De bestaande situatie is als volgt:
-alle muren en plaffonds zijn van gipsplaat (holle constructie)
-alle lichtpunten worden centraal (id meterkast) geschakeld door middel van relais. De schakelaars (in de vertrekken) sturen de relais aan dmv laagspanning (24V).

Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-wegssysteem, dat ook manueel bediend kan worden.

Welke technieken komen in aanmerking? en vooral welke speciefieke comonenten?

Zelf had ik gedacht aan een component die de bestaande din-rail-relais in de kast vervangt. Deze component kan dan door de bestaande schakelaar aangestuurd worden plus door de computer.Kan dit?

Alle sugesties van harte welkom[8D]
Jeffke
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Sun May 18, 2008 10:44 am
Location: Netherlands

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by Jeffke »

Welkom op het forum.

Ik ben zelf mijn X10 installatie door velbus van Velleman aan het vervangen. Het lijkt erop dat dit 1 van de oplossingen kan zijn die je zoekt, Het is 2 weg, lokaal te bedienen, alles dinrail modules, en kan via een PC aangestuurd worden. Heb een zelfgeschreven windows programma al een week draaiien zonder problemen.

Google maar eens naar velbus

Suc6
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by Post-IT »

Buzz, we hebben toevallig van de week een overzicht gemaakt omdat Xanura overgenomen is door Marmitek. Allicht kan je iets met het overzicht in dit topic: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3644
buzzlightyear
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Oct 09, 2009 11:51 pm
Location: Belgium

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by buzzlightyear »

bedankt voor het antwoord Jeffke, precies wat ik zocht.
Hoe ziet de bediening er bij jou uit?
Ik had gedacht met een wireless webpad (touchscreen) de bediening te doen. Denk je dat dit kan?

@Post-it: thanks.
Jeffke
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Sun May 18, 2008 10:44 am
Location: Netherlands

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by Jeffke »

Ik heb de bediening op verschillende manieren
Rechtstreeks via schakelaars zoals deze:
http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?T ... Terms=niko

Maar ook via mijn afstandsbediening (2weg philips tsu9600) en andere PC's. Ik heb zelf de applicatie geschreven( ben ik mee bezig eigenlijk) en ik kan via en socket connectie een ascii string sturen naar de server, die vervolgens de Velbus commando's afvuurt. Ik weet niet of je server op windows draait, maar als het zo is, mag je mijn code en de applicatie zo krijgen. Je kan bijvoorbeld ook mail notificatie krijgen op events die zijn gebeurt.
Het 'Cosmetische' eromheen zoals een touchscreen moet dan geen probleem zijn

Edit: Even niet goed gelezen [:D] Het ligt aan de web pad die je gebruikt of die makkelijk te programmeren is. m.a.w kan deze een text string versturen naar een te configuren IP adres/poort als je het touchscreen bedient. Of je moet kijken of de webpad een webserver kan benaderen, dit zou ook een optie zijn
buzzlightyear
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Oct 09, 2009 11:51 pm
Location: Belgium

advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by buzzlightyear »

Bedankt voor het aanbod. Ga eerst eens kijken op internet of er linux software bestaat voor velbus.
Ik had namenlijk gedacht om een LinuxMCE systeem op te zetten.
gjniewenhuijse
Member
Member
Posts: 140
Joined: Thu Jul 16, 2009 12:04 pm
Location: Netherlands

Re: advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by gjniewenhuijse »

Jeffke wrote:Ik heb de bediening op verschillende manieren
Rechtstreeks via schakelaars zoals deze:
domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=106 ... Terms=niko

Maar ook via mijn afstandsbediening (2weg philips tsu9600) en andere PC's. Ik heb zelf de applicatie geschreven( ben ik mee bezig eigenlijk) en ik kan via en socket connectie een ascii string sturen naar de server, die vervolgens de Velbus commando's afvuurt. Ik weet niet of je server op windows draait, maar als het zo is, mag je mijn code en de applicatie zo krijgen. Je kan bijvoorbeld ook mail notificatie krijgen op events die zijn gebeurt.
Het 'Cosmetische' eromheen zoals een touchscreen moet dan geen probleem zijn

Edit: Even niet goed gelezen [:D] Het ligt aan de web pad die je gebruikt of die makkelijk te programmeren is. m.a.w kan deze een text string versturen naar een te configuren IP adres/poort als je het touchscreen bedient. Of je moet kijken of de webpad een webserver kan benaderen, dit zou ook een optie zijn
Ik heb wel interesse in je programma. Ik wil ook mijn X10 gaan vervangen door Velbus.
maartenvt
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Sun Jul 26, 2009 12:34 am
Location: Netherlands

Re: advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by maartenvt »

Kan iemand mij vertellen / uitleggen / overtuigen wat er zo goed is aan velbus?

Ik heb namelijk nu zelf een z-wave netwerk/systeem.

bedankt
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: advies gevraagd: domotica in bestaand huis.

Post by Digit »

I have neither zwave nor velbus, but here some of my thoughts based on what i know and my personal opinion:

- Protocol is open;
- You don't need 3rd party software to rely on;
- It's wired.
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”