X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Locked
hidde
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Mon Nov 30, 2009 8:45 pm
Location: Netherlands

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by hidde »

Ik wil graag n kamer in mijn huis voorzien van X10 modules. Nu zou ik graag van jullie horen of ik nog iets ben vergeten.

<b>Wat ik heb.</b>
Lamp naast bed.
Lamp boven op kledingkast.
Gewone lamp boven aan het plafond.
Home Theater PC, waarom MediaPortal draait (Hele oude HP Pavilion desktop)
Philips 220X1SW/00

<b>Wat ik wil kunnen.</b>
Bedlamp en kledingkast lamp 1 minuut aan bij beweging.
Panic button naast bed.
Als het nacht is en beweging in kamer, plafondlamp 2 minuten aan
Groot licht 's ochtends aan om de tijd dat ik moet opstaan.
Stemcommando's als 'ik ga slapen', enzovoort.
Via iPhone te bedienen.
Plafondlamp dimbaar.
Rolgordijnen dicht als ik ga slapen, om ingestelde tijd (in het weekeind andere tijd).
Verwarming bedienen (er is geen thermostaat aanwezig).
Alles via de Philips Prestigo bedienen.
Ook zou ik graag via MediaPortal dingen kunnen bedienen.
Misschien n camera (USB webcam).
Verder kan ik even geen dingen bedenken.

Nu denk ik dat ik dit nodig heb;

X10 ActiveEye Motion Sensor MS16A THREE PACK (Een voor bedlamp, een voor kledingkastlamp en n op een centrale plek in kamer)
X10 BIG RED BUTTON KR15A (Hiervoor heb je een RR501 Transceiver nodig)
RR501 Transceiver
X10 SOCKET ROCKET LAMP MODULE LM15A/RLM20/PSM04 (Voor de plafondlamp, hij is alleen niet dimbaar.)
Add-a-Motor 80 (Deze heeft wel een voeding nodig die niet bijgeleverd is, als ik deze erbij koop, ziet het er wel raar uit dat er een draad van de vensterbank naar het stopkontakt loopt._
AM12 Apparaatmodule (Deze gaat in het stopkontakt waar de voeding van de add-a-motor in gaat, zodat ik de add-a-motor kan bedienen, het lijkt mij wel raar dat je die motor omhoog en omlaag kan laten gaan als je hem alleen in dat ding doet, volgens mij kan die alleen uit/aan.)
Verwarming heb ik nog niks voor gevonden.
Philips Prestigo (deze kan geloof ik met X10 overweg.)
MediaPortal X10 plugin

Ik wil alles bij Big John's Place op eBay bestellen. Dit is wel in Amerika, en ik las iets over verschil in wattage. Hebben jullie hier tips over? Ik had Big John al hier over ge-e-mailed, maar hij antwoord niet.

Bedankt!
Carlo
Member
Member
Posts: 60
Joined: Fri Nov 20, 2009 10:13 am
Location: Netherlands
Contact:

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by Carlo »

Hallo Hidde, met zo'n complete verlanglijst heb je het alvast goed voor elkaar om een mooi begin met domotica te kunnen maken.
Voordat je gaat bestellen even een tip:
Wat het bestellen betreft, adviseer ik je om voor de Europese markt bedoelde producten te bestellen.
Het Wattage is niet de bepalende factor, maar de netspanning en -frequentie.
Amerikaanse producten zijn veelal voor 110V / 60Hz bedoeld.
In Nederland is het elektriciteitsnet echter 230V / 50 Hz.
Als je elke module (voor zover dat mogelijk is) om moet (laten)bouwen, ben je uiteindelijk duurder uit.
Ook voor draadloze toepassingen worden in Amerika en in Nederland verschillende radio frequenties gebruikt.
Al is het bovendien niet toegestaan, op zich zullen de producten met Amerikaanse frequenties wel werken, maar ze zijn dan weer niet geschikt om met Europese producten te laten communiceren. (Denk aan latere uitbreidingen.)
Tenzij de frequenties instelbaar zijn, maar ga ervan uit dat dat meestal niet het geval is.
(Anderzijds koop ik niet graag van een firma die geen vragen beantwoord.)

Wat ik nog niet uit jouw lijstje heb kunnen halen is de softwareapplicatie voor de algehele besturing, zoals bv Homeseer, DomotiGa, Active Home Pro, enz.
Weet je al welke software je zou willen gaan gebruiken? Zo niet, zul je ook daarover advies op dit forum kunnen krijgen.
Alvast veel succes!
hidde
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Mon Nov 30, 2009 8:45 pm
Location: Netherlands

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by hidde »

Hoi Carlo,

Ik wou Homeseer gaan gebruiker om dit alles aan te sturen. Maar ik lees op internet nu ook veel over Z-WAVE. Ik heb al wat producten bekeken, en hier zijn ook bijvoorbeeld verwarmingschakelaars voor. Het is wel wat duurder, maar volgens mij krijg je daarvoor wel een stukje kwaliteit.
Is het een goed idee om Z-WAVE te gaan gebruiken? Ik moet nog wel even kijken voor de bediening van de rolgordijnen, want dit heb ik nog niet voor X-10 n nog niet voor Z-WAVE gezien. Wel al voor rolluiken. Dit lijkt mij het zelfde principe, dus zou ik die kunnen gebruiken?
Z-WAVE is wel compatibel met Homeseer las ik.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by TANE »

Begin niet te snel met kopen. Kijk eerst goed wat je wilt en waar je wilt eindigen.
Veel is mogelijk, vaak eindigt een installatie ook met meerdere protocollen.Zelf gebruik ik X10, Zwave, PlugWise, RF 433 ,RF868, Wifi, IR en nog paar andere.

X10 is goedkoop en er wordt veel tweedehands aangeboden.

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver Tanriverdi
http://www.tane.nl/</font id="size1">
hidde
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Mon Nov 30, 2009 8:45 pm
Location: Netherlands

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by hidde »

Ok.
Was ik ook niet van plan. Sommige dingen kan ik best van X10 gebruiken, en sommige Z-WAVE.
Alleen die rolgordijnen ben ik nog niet helemaal uit.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by TANE »

Als je een motor in je rolgordijn hebt kan je elke techniek gebruiken die je wilt.

bv voor X10
SW10
ZAX12

Zwave
Diverse rolluikschakelaars oa Duwi, Merten, Hunter Douglas



<hr noshade size="1"><font size="1">Enver Tanriverdi
http://www.tane.nl/</font id="size1">
hidde
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Mon Nov 30, 2009 8:45 pm
Location: Netherlands

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by hidde »

Oke!

Alleen; stel:
ik bestel alleen zo'n ding dat je in de fitting draait (X10), en HomeSeer. Kan ik hem dan meteen gebruiken, of moet er iets van een USB-ontvanger in de PC? Want ik las wat over transceivers, maar ik begreep het niet helemaal.
Carlo
Member
Member
Posts: 60
Joined: Fri Nov 20, 2009 10:13 am
Location: Netherlands
Contact:

X10 is bestaand nieuwbouwhuis?

Post by Carlo »

Je hebt dan inderdaad een computer interface als bijvoorbeeld een CM15Pro nodig.
Deze wordt op een USB poort van de PC aangesloten en kan zowel X10 over powerline als draadloos X10 (433MHz) zenden en ontvangen. Met Homeseer is deze module goed te bedienen.
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”