Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Forum over de plugwise plugin van Rene Klootwijk, nu in handen van Rien du Pre (DUTCH forum)

Moderators: Rene, RdP

User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rene »

In een eerdere versie van de plugin was dit het geval, echter op verzoek heb ik dit aangewijzigd. Ik wil dit best weer aanpassen zodat het verbruik weer in 2 cijfers achter de komma wordt weergegeven, echter dit betekent dat je de value door 100 moet delen. Dit betekent ook dat gebruikers die deze waarde gebruiken als trigger voor events, al deze events moeten aanpassen. Overigens kom ik er op korte termijn niet aan toe. De Powermax plugin heeft de hoogste prioriteit op dit moment in de spaarzame momenten dat ik tijd en zin heb om te programmeren.
Rene.
psmaaswinkel
Member
Member
Posts: 88
Joined: Wed Oct 27, 2010 8:36 pm

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by psmaaswinkel »

Ik kan in dit geval natuurlijk niet voor een ander spreken, vandaar mijn verzoek of het mogelijk is indien er tijd is deze aanpassing eenmalig uit te voeren, en de aangepaste plugin aan mij te verstrekken. Gezien de eerdere verzoeken tot het weglaten van de cijfers achter de komma lijkt het mij niet verstandig hier een officiele aanpassing van te maken...
___________________________________________________________________
iEase Home Control
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rene »

Dat zou betekenen dat als er een upgrade komt je deze niet kan gebruiken.
Rene.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by raymonvdm »

Ik heb vandaag ook geprobeerd om deze plugin te installeren maar ik krijg het niet voor elkaar om de Plugwise Server te starten. Ik krijg dan de foutmelding "Het pad heeft een ongeldige indeling" en daardoor kan homeseer niet verbinden.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
psmaaswinkel
Member
Member
Posts: 88
Joined: Wed Oct 27, 2010 8:36 pm

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by psmaaswinkel »

@Rene, I understand the problem... For now I have found a way to process the statistics.xml through php... So for now the problem is solved...

Personally I can't understand why people would like to round the values when it is easy to divide them by 100... (just like for example rfxcom...)

Regards,
___________________________________________________________________
iEase Home Control
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rene »

@raymondvdm: Homeseer en de plugin draaien, maar de Source Web Server niet?
Rene.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by raymonvdm »

We zijn weer een tijdje verder en ondertussen heb ik nog steeds hetzelfde probleem nadat ik een tijdje een uitstap heb gemaakt naar Domotiga ben ik weer terug bij HomeSeer en dit keer met licentie echter wil de Source server nog steeds niet starten met de melding "Het pad heeft een ongeldige indeling."


Homeseer is actief
Plugin is ingeschakeld
Homeseer is herstart
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rene »

Krijg je de foutmelding nou in de Source of in Homeseer? Homeseer en de plugin hebben niets te maken met het eventueel niet goed starten van de Source.
Rene.
PietjeNL
Member
Member
Posts: 150
Joined: Sun May 30, 2010 8:47 am

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by PietjeNL »

In Source waarschijnlijk.
Je moet wel naar de www map verwijzen in de Source. Deze staat nu dus niet goed en zodoende kan de server niet starten.
Als je als pad alleen www invult werkt het ook.
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rutger »

Ik heb vandaag de Plugwise Smile aangesloten (op P1 poort van slimme energiemeter). Stats worden mooi in de Source aangegeven. Twee circles heb ik al maanden mooi draaien in Homeseer en ik had gehoopt dat de Smile ook zichtbaar zou worden, omdat de plugin volgens de config kijkt naar de aanwezige apparaten uit de Source, maar helaas.
De Smile heeft een energiemeter en een gasmeter. Er zouden dus minimaal 2 extra apparaten zichtbaar moeten worden.
Energiemeter en gasmeter zijn wel zichtbaar via de Plugwise webserver, dus daar zit ook geen probleem.
Source versie: 2.22(20120701.0)= compatible met de Smile.
Disabling/enabling van de plugin en tussendoor Homeseer herstarten en/of pc rebooten is helaas geen oplossing.
In debug mode zie ik ook geen update van statistieken, aleen de bestaande %1 en %1 devices (=circles).
Heeft dit toch te maken met een beperking van de plugin?
My home automation blog: https://rutg3r.com
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rutger »

Te ongeduldig geweest...zojuist rond 0:00 uur zijn de twee devices automatisch toegevoegd in Homeseer. Enige wat ik in de Source heb aangepast in de tussentijd is het toewijzen van een 'room'. Wellicht was dit de boosdoener....
My home automation blog: https://rutg3r.com
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rene »

Ik meen mij te herinneren dat de plugin deze devices wel laat zien maar dat er een probleem wordt gelogd over het updaten van de devices in de database omdat het MAC adres misbruikt wordt voor deze devices (dit zou je in de log moeten zien).
Rene.
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rutger »

Misbruik van mac adres kan ik niet echt terugvinden, maar wel het volgende in DEBUG modus (log sorteerrichting Z-A), ondanks dat de waarden van de devices wel aangepast worden in het statusscherm van HS:
8-7-2012 0:47:48 Plugwise ERROR: Cannot update statistics for %4 in the database: Het veld is te klein voor de hoeveelheid gegevens die u probeert toe te voegen. Probeer minder gegevens in te voegen of te plakken.
8-7-2012 0:47:48 Plugwise DEBUG: INSERT INTO statistics (macaddress,powerusage,powertotal,state) VALUES ('E_KA6U001584561911',68000,46700,2)
8-7-2012 0:47:48 Plugwise INFO: Updating usage of E_KA6U001584561911 (%4) from 450W to 680W

Over welke gegevens gaat het precies hierboven en wat moet of kan ik aanpassen?
Het inkrimpen van het formaat van de status string (%U %T), biedt iig geen soelaas.
My home automation blog: https://rutg3r.com
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rutger »

De Plugwise database maakt inderdaad geen records aan voor de nieuwe devices. Handmatig kan ik dat lange E_* macadres ook niet ingeven, 2 character te lang, daar zit dus het probleem?
Het mac adres kan niet in de Source aangepast worden, wellicht ooit een update van de plugin waarin het veld van het macadres een aantal characters verlengd wordt?
My home automation blog: https://rutg3r.com
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie Plugwise Plugin 1.2

Post by Rutger »

Ik denk dat het probleem voorlopig getackled is..
Heb in de Plugwise database de beide macadres kolommen (table Statistics en Appliances) gewijzigd en daarbij de veldlengte aangepast van 16 naar 20 characters en voor de zekerheid de nieuwe gas en energiemeter, maar even handmatig toegevoegd.
Homeseer herstart en in de log geen 'cannot update' meldingen meer de laatste minuten de waarden worden ook in de Plugwise database opgeslagen.
HS log:
8-7-2012 1:59:03 Plugwise DEBUG: Update statistics for %4 in database
8-7-2012 1:59:03 Plugwise DEBUG: INSERT INTO statistics (macaddress,powerusage,powertotal,state) VALUES ('E_KA6U001584561911',44000,46800,2)
8-7-2012 1:59:03 Plugwise INFO: Updating usage of E_KA6U001584561911 (%4) from 430W to 440W
8-7-2012 1:59:03 Plugwise DEBUG: Timestamp: 2012-07-0801:59:03, Source version: 2.22(20120701.0)
8-7-2012 1:59:03 Plugwise DEBUG: Parsing statistics.xml
8-7-2012 1:59:03 Plugwise DEBUG: Query: http://192.168.*.*:90/statistics.xml
My home automation blog: https://rutg3r.com
Locked

Return to “Homeseer Plugwise Plugin Forum”