Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by stefxx »

Hoi!

Ik draai HS3 met een RFXtrx433E. Nou ben ik rolluiken aan het overwegen, en begrijp dat ik Somfy rolluiken met RFXcom zou kunnen besturen, wat geweldig zou zijn!

Nou vraag ik me af, kan ik in HS3 ook de huidige stand van de rolluiken terugzien? Ook als ze met een andere controller bediend worden?

En moet ik nog ergens op letten bij aanschaf? Anders dan dat ze een motor hebben met RTS?

Dank!
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by b_weijenberg »

Somfy motoren kunenn alleen commando's ontvangen en versturen geen informatie.
Je kunt in sommige Somfy motoren wel een tussenstand programmeren. Of stuur een up of down commando en bepaal met een timer een tussenstand.
Het kan geen kwaad om een up commando te geven als het scherm al omhoog is.
Eventueel kan je een deursensor gebruiken om een up/down stand te controleren.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by stefxx »

Dank voor de info!
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by Rene »

Ik gebruik een microswitch die geactiveerd wordt als het rolluik gesloten is. De microswitch heb ik op de aux port van een raamsensor van mijn alarm aangesloten.
Rene.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by stefxx »

Ik weet het nog niet. Ik heb al drie "gewone" elektrische rolluiken, die ik met een Z-Wave *(Qubino) shutter switches heb aangesloten. Misschien moet ik dat voor de nieuwe rolluiken ook maar gewoon doen...

Hangt ook nog een beetje af van de prijs van de rolluiken (de elektrische zonder remote vs de Somfy RTS).
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by raymonvdm »

stefxx wrote:Ik weet het nog niet. Ik heb al drie "gewone" elektrische rolluiken, die ik met een Z-Wave *(Qubino) shutter switches heb aangesloten. Misschien moet ik dat voor de nieuwe rolluiken ook maar gewoon doen...

Hangt ook nog een beetje af van de prijs van de rolluiken (de elektrische zonder remote vs de Somfy RTS).
Ik ben zelf altijd fan van een bekabeld rolluik (volgens mij zijn die motoren ook goedkoper) en de sturing doen we vanaf een centraal punt gewoon bedraad met uiteindelijk een Duwi Rolluik schakelaar in dit geval

@Rene. Wat voor Sensor gebruik je dat je een aux aansluiting hebt voor een microswitch? Of is het gewoon een zone op je alarm paneel en wat voor microswitch?
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by Rene »

De sensor is een Visonic mct302 en de aux port kan je iid inleren als een zone. De microswitch heeft een lange hefboom die ik zo gebogen heb dat het rolluik hem indrukt als hij helemaal beneden is.
Rene.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Somfy RTS rolluik stand uitlezen

Post by Rene »

Image
Rene.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”