Regen monitor script

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Regen monitor script

Post by AshaiRey »

Hoi Alexander,

Kan je eens in woorden uitleggen wat je nu doet met je script en waarom.

Iets zoals
Als devicestatus on is dan een nieuw event aanmaken maar eerst het oude weg halen.
Je logical is lastig te volgen omdat je nogal eens NOT gebruikt.

Waarom maak je events aan en start je deze. Wat doen die events trouwens?

Volgens mij gebeurt er hier
hs.NewTimeEvent(strDevice & " OFF", dtTime, FormatDateTime(Now, 2), 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, strDevice & ":off", 1, "", "")
hs.EnableEvent(strDevice & " OFF")
Er wordt een event aan gemaakt met de naam gelijk aan het device + OFF
Hij trigger over 2 dagen <---
Condities geden voor alle dagen
Als hij trigger moet het device op OFF gezet worden
Het event moet dan verwijderd worden.
Geen script starten en het event niet in een groep plaatsen

Als laatste activeer je het event.

Dus als ik het goed begrijp is dit een event om de status te resetten na 2 dagen.
Wat nu als het 3 dagen regent?
Bram
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

The website does show weather forcast for Dumenza or other Italian city, but not the rain. Is dutch only i guess. Sorry :roll:
Alexander
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

De events zijn voor het feit dat de pagina van weeronline een voorspelling doet voor de komende twee uur. Het event (als gaat regenen of opklaren) wordt aangemaakt met de tijd die opgegeven wordt in die pagina. De trigger is dus op dat tijdstip.
Nu kan het ook zo zijn dat weeronline de tijd ineens in het verleden zet en dus was hun voorspelling niet goed. In het geval van het verleden wordt er geen event gemaakt, maar wordt de device actie direct uitgevoerd. Een event aanmaken met een verleden tijd heeft natuurlijk geen effect.
Ook kan het zo zijn dat weeronline eerst zegt dat het om 16:30 gaat regenen en 15 minuten ineens teruggaat naar 16:15. Als ik daarmee niets zou doen, zou het event pas om 16:30 uitgevoerd worden. Nu wordt van het bestaande event eerst de conditie (16:30) verwijdert en daarna geset met de tijd 16:15.

Verduidelijkt dit of zie je liever dat ik commentaar per script regel neerzet?

Waar je twee dagen overigens vandaan haalt? Die format met komma 2 is de wijze van datum hoe die weergegeven moet worden. Verkorte vorm in dit geval.
Alexander
drmacchi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 827
Joined: Wed Aug 08, 2007 5:48 pm
Location: Italy

Re: Regen monitor script

Post by drmacchi »

oH oH , not rain , but this could be an idea to follow using an italian website with rain. this is the webpage for dumenza of the most italian use weather forecast

http://www.ilmeteo.it/meteo/Dumenza

do you think possible something like yours?

Ciao !
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Regen monitor script

Post by Snelvuur »

see if you can find something like a rss feed or a scaled down section with only text of the rain. Thats the best approach.
// Erik (binkey.nl)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

And Lorenzo you'll need a site that tells you when there is rain. The website you gave us report @ 23:00 rain, but i guess its not an accurate one. If it is accurate, please tell me. If you find another website (in text), i can help.
Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Regen monitor script

Post by AshaiRey »

Bedankt Alexander voor je uitleg. Dat is duidelijk zo voor me.
Ik begrijp nu dan ook waarom je zo 'goochel' met de events... :D
Bram
drmacchi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 827
Joined: Wed Aug 08, 2007 5:48 pm
Location: Italy

Re: Regen monitor script

Post by drmacchi »

Many time times (5 days in a week , it's accurated with time precision too !... , in winter the best performance). it's hard to find a text website .
i'll check .
drmacchi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 827
Joined: Wed Aug 08, 2007 5:48 pm
Location: Italy

Re: Regen monitor script

Post by drmacchi »

not so hard to find :D , here there's a ready to use asp file. can it be good for you ?

http://www.ilmeteo.it/datimeteo/meteoasp.zip
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

That would result in this page (http://www.ilmeteo.it/meteo.php?citta_input=Dumenza) which isn't that usefull for time precision.
Alexander
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

drmacchi wrote:Many time times (5 days in a week , it's accurated with time precision too !... , in winter the best performance). it's hard to find a text website .
i'll check .
Lorenzo. This website would do fine, but i can't believe the time would be accurate. Please see attached screendump. You tell me that @ exactly 23:00 there will be rain?
Attachments
screendump.png
screendump.png (49.48 KiB) Viewed 10281 times
Alexander
drmacchi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 827
Joined: Wed Aug 08, 2007 5:48 pm
Location: Italy

Re: Regen monitor script

Post by drmacchi »

Not every time , it would be too much :wink: . But this winter, with the snow i saw many , really many times , winter falling down at their time , and rain too. So during winter performance is better
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

Okay, but would you use it if the predictions aren't accurate. The website we are using in this script does this (5 minute interval).
And ofcourse i would need examples.
Alexander
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Regen monitor script

Post by Alexander »

Het ziet er naar uit dat ik het script verder moet uitbreiden of een tweede moet toepassen. Bij mij begon het net te druppelen. Volgens de url die ik in het script heb toegepast blijft het de komende twee uur droog. Overigens is de plaats die je invult ook erg afhankelijk. Voor de mensen die de A20 tussen gouda en Rotterdam kennen: Ik woon in Rotterdam Nesselande. Aan de andere kant van de rijksweg is Nieuwerkerk aan den IJssel. Volgens weeronline regent het daar helemaal niet. Vul ik Zevenhuizen in (dat achter Rotterdam Nesselande ligt tov Nieuwerkerk) regent het daar wel. Weeronline is of heel accuraat in de weersverwachting of niet op alle vlakken betrouwbaar (genoeg).
Maar wat mij dus opvalt. De url die snelvuur gepost heeft bevat de periode dat het regelt in een interval van 5 minuten. Nu krijg ik de indruk dat de pagina die ik toepas (binnen 2 uur regen of niet) op basis van 1 mm/uur beoordeelt, terwijl de pagina die snelvuur aangaf ook daaronder rapporteert.

In een stukje xml data van die pagina staat:
- <result>
<date>2010-07-17T13:50:00</date>
<percentage>10</percentage>
- <info>
- <list>
<item name="Neerslagsom" value="0,51 mm/uur" />
</list>
</info>
</result>

Volgens de pagina die ik in het script gebruik gaat het om 13:55 regenen. In de XML data staat:
- <result>
<date>2010-07-17T13:55:00</date>
<percentage>50</percentage>
- <info>
- <list>
<item name="Neerslagsom" value="1,14 mm/uur" />
</list>
</info>
</result>

Ik krijg dus dat de indruk dat het minimale 1mm/uur moet zijn om tot de conclusie van minimale regen te komen.

Nu is de vraag of jullie daarmee kunnen "leven" of dat bij de minste druppel al een indicatie zou moeten zijn. Nu denk ik zelf dat ik het beste de xml kan gaan pakken en een device de value mee te geven hoeveel het gaat regenen in die 5 minuten. Dan kunnen jullie niet alleen op basis van een on/off value ook schakelen afhankelijk van hoeveel mm.

Goed idee?
Alexander
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Regen monitor script

Post by Snelvuur »

Goed idee..

Dan kan je ook zeggen if value hoger dan 1 mm, dan doe iets..

Ik had net hier een klein buitje en hij gaf het ook netjes aan. Nu is het weer droog en geeft hij weer goed weer.
// Erik (binkey.nl)
Locked

Return to “Homeseer Scripts Forum”