Event/script rolluik

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

Hallo,
Heeft iemand een idee hoe het volgende probleem op te lossen:
Als de zon een bepaalde tijd schijnt, zou het rolluik 1x tot de helft moeten zakken. Omdat ik zonnenpanelen heb, die via plugwise het vermogen per uur aangeven, lukt het mij om dit in een event te verwerken, zodat het rolluik tot de helft naar beneden kan gaan.
Maar na een tijdje, gaat het rolluik weer verder naar beneden. Eigenlijk best te begrijpen, maar ik weet nog niet hoe ik het maar 1x kan laten uitvoeren in een event.
Daarnaast zou ik het event willen uitbreiden met de rolluiken weer naar boven doen, 1x, nadat de zon verdwenen is achter de wolken. Dit laatste dan pas als dit bevoorbeeld voor 10 minuten is.

Groeten Wim :)
johnz
Member
Member
Posts: 144
Joined: Wed May 06, 2009 10:12 pm
Location: Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by johnz »

Hallo Wim,

Dat kan je doen door aan te geven dat het event gedurende een bepaalde niet niet kan retriggeren, of (wellicht beter als je ook voor je tweede vraag een oplossing hebt) door een virtual device te maken die je aan laat zetten als event "zakken" triggert en het event conditional maakt (virtual is off).

Je tweede vraag zou ik zo gauw niet weten (een licht sensor zal niet zo fijngevoelig zijn denk ik).

Groeten,
John
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

Hallo John, bedankt. Ik ga dat proberen.

B.R. Wim :)
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Rutger »

Ik heb over je laatste vraag ook al eens na zitten denken, maar weet daar tot op heden nog niet echt een oplossing voor. Wat misschien wel een idee is, om een thermometer IN de zon te hangen en een in de schaduw. Het verschil in temperatuur tussen beide meters zou je kunen gebruiken voor een event. Als de temperatuur van de ene die in de zon hangt bijv > 10 graden hoger is dan de andere (en dat zal het wel zijn denk ik) dat zou je het rolluik omlaag kunnen doen. Indien de temperatuur na een een x-tijd ongeveer gelijk is dan kan het rolluik omhoog.

De lichtsensor die ik gebruik gaat alleen aan bij een bepaalde lichtsterkte. Er bestaan ook meters die constant de actuele lux waarde aangeven, die zijn wel een stuk duurder maar dat zou misschien ook een optie zijn...?
My home automation blog: https://rutg3r.com
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Event/script rolluik

Post by AshaiRey »

Hoi Wim
Even hard op denken wat er moet gebeuren.
Plugwise meet een drempel waarde en dat trigger een event om de rolluiken te laten zakken.

- (Maak een status/virtueel device)
- Plugwise trigger op een drempelwaarde EN status/virtueel device = OFF
- Doe de rolluiken naar beneden
- Zet status/virtueel device = ON

Nu zal het event om de rolluiken te laten zakken niet meer afgaan.

Maak een nieuw event om de rolluik op te laten gaan en laat deze triggeren op
- status/virtueel device moet minimaal X sec/minuten On zijn.
- Plugwise moet minimaal x sec/minuten onder de drempel waarde zijn

Opm. Het is misschien mogelijk dat je een device value moet gebruiken in plaats van ON/OFF. Maar dat zie je wel in de opties als je de events opzet

Denk hier maar eens over na of dit gaat werken voor je
Grtz,
Bram
Bram
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

Hallo Bram, merci voor de eerste stappen.

Hieronder zoals het nu in een event gegoten is:
1. Virtuele device V6 met status on-off heb ik aangemaakt.
Plugwise trigger op >0,3kWh (voor 6 panelen per uur) AND V6=off -> rolluik 8 sec naar beneden en V6 wordt op on gezet.
2. V6=on and plugwise device is < 0,1 kWh (voor 6 panelen per uur) -> rolluik naar boven en V6 wordt op off gezet.
Als ik dit laat lopen gaat het rolluik kotinue op en neer. Dat werkt dan alvast. Even op pauze gezet.

Ik zit alleen nog met de tijd die in minimaal sec/minuten moet worden opgegeven. Ik weet nog niet waar.

Mvgr Wim :)
Last edited by Wim2008 on Wed May 23, 2012 9:10 pm, edited 1 time in total.
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

Waarschijnlijk heb ik de oplossing. Zie bijgevoegd plaatje. De 2de maal dat de Sun-650 wordt aangestuurd is om te stoppen halfweg. Sun-650 off is omlaag en on is omhoog.
Wel moet ik nog iets vinden op de data die vanuit de plugwise device komt, want die wordt maar 1x per uur ververst.
Nu kan ik het nog niet uitproberen, omdat het nu hier in EIndhoven behoorlijk regent.

Groetjes Wim :)
Attachments
rolluikmetzon.jpg
rolluikmetzon.jpg (139.99 KiB) Viewed 14224 times
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Event/script rolluik

Post by AshaiRey »

Hoi Wim

Ik heb even een fantasie event aangemaakt zodat je kan zien waar je de conditie die ik bedoel kan vinden.
Die moet je bij de event voor rolluik omhoog zetten maar dan bij het plugwise event.
Want je wilt dat als de zon 10 min. weg is dat dan de rolluiken ophoog gaan. Plugwise meet dat namelijk
naamloos.GIF
naamloos.GIF (14.07 KiB) Viewed 14213 times
Misschien is het ook verstandig om bij rolluiken omlaag iets van plugwise > 0.3 voor > 3 min. te zetten. Dan krijg je wat demping op het op en neer gaan indem er wolkenvelden zijn.

Leuk gedachte experiment trouwens. Ik heb hier helemaal geen rolluiken namelijk

Groet,
Bram
Bram
Fritsjof
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Jun 06, 2014 3:58 pm

Re: Event/script rolluik

Post by Fritsjof »

@Wim2008:

Excuses voor het 'schoppen' van een relatief oud topic.

Als ik het goed begrijp heeft Wim2008 rolluiken, zonnepanelen en een Plugwise set.
Ik heb een zonnescherm, zonnepanelen en een Plugwise basis set.

Ik zou graag weten wat Wim2008 gebruikt om zijn rolluik te bedienen via Plugwise, ik wil namelijk het zelfde doen:
Mijn zonnescherm naar beneden laten komen getriggerd door een waarde die aan energie is opgewekt via de zonnepanelen. Ik had eerst het plan het zonnescherm op basis van de temperatuur in huis naar beneden te laten komen maar ik denk niet dat Plugwise een schakelaar met temperatuur sensor heeft, en via de zonnepanelen is natuurlijk nog leuker.

Dus, Wim2008:
1. Wat gebruik jij om je rolluiken te laten 'bewegen', welk device van Plugwise?
2. Is het je gelukt om het via een script te laten verlopen precies zoals je dat wilde?
3. Ik heb een Plugwise dongle, Circle+ en een Circle: wat heb ik nog meer nodig om het zonnescherm te laten activeren zoals jij dat doet via je zonnepanelen?

Ik hoop dat dit topic nog gelezen wordt...

Mvg,

Frits
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

Hallo Frits, ik gebruik inderdaad een rolluik maar niet met plugwise. De plugwise heb ik niet gebruikt, omdat is alleen circles heb. Om het rolluik te bedienen gebruik ik een schakelaar van Schneider Electric. Deze schakelaar bedien ik dan weer in HS2.
Het script zou voor plugwise als voor Schneider Electric hetzelfde kunnen zijn. Helaas heb ik nog geen goed script kunnen maken of gevonden, waardoor de rolluiken overdag sluiten of half dicht gaan als bv de zon schijnt.

Mvgr Wim
Fritsjof
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Jun 06, 2014 3:58 pm

Re: Event/script rolluik

Post by Fritsjof »

Hallo Wim,

Ik ben zeer blij met je reactie, dankjewel!

Kan je mij (eventueel via PM) een link geven naar de schakelaar van Schneider Electric?

Ik heb ook de circles alleen maar geloof wel dat Plugwise een op-neer schakelaar heeft, als die het zelfde kost als de schakelaar van Schneider Electric dan overweeg ik het allemaal met Plugwise te doen.

Dus als ik het goed begrijp heb jij je zonnepanelen wel op Plugwise zitten, dus je meet je opbrengst met een Plugwise Circle, die info verwerkt HS2 software en die stuurt dan de schakelaar van Schneider Electric aan?

Mvg,

Frits
User avatar
Harry
Member
Member
Posts: 329
Joined: Mon Apr 10, 2006 1:43 am
Location: Drachten

Re: Event/script rolluik

Post by Harry »

is idd wel een handig idee om op basis van de opbrengst van de panelen de rolluiken evt te bedienen.
moet in het script echter wel een voorziening zitten dat niet bij een half bewolkte dag de rolluiken de hele dag op en neer gaan :P :P
mischien door wat extra conditie's wel te doen.

voor gordijnen in onze aanbouw heb ik dit anders op gelost,.. hier komt de zon ongeveer om 12.00 binnen
om 11:45 controleer ik of de buiten temp > 20 en de binnen temp > 21 zo ja activeer ik het event om de gordijnen om 12 uur te sluiten. dit event disable ik daarna weer om 12:15

zo zorg ik er voor dat op een zonnige dag als de temp in de woning laag is (en het dus wel wenselijk is ) dat de zon de woning opwarmd. meestal in voor en na jaar.
de scriptje's draai ik via HS2.

ps ik zag dat via Plugwise ook scripjes gedraait kunnen worden , heeft hier iemand voorbeelden van hoe :?:
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Event/script rolluik

Post by Wim2008 »

@ Frits,
Schneider Electyric devices zijn erg duur en moeilijk te intergreren in HS. De Plugwise Stealth is de helft goedkoper.

@ Harry,
Is een goede oplossing van je. Staan het event ergens op dit forum, zodat ik het kan gebruiken?

Mvgr Wim
User avatar
Harry
Member
Member
Posts: 329
Joined: Mon Apr 10, 2006 1:43 am
Location: Drachten

Re: Event/script rolluik

Post by Harry »

@wim
Je moet niet te moelijk denken
ik gebruik een tijd getriggered event die een event inschakeld. ik doe het met een eenvoudig scriptje

Sub Main
dim tempbu
dim tempbi

Set fs = hs.CreateStringClass

tempbu = hs.Devicevalue("r3")
tempbi = hs.devicevalue("r5")
if tempbu >= 20 then
if tempbi >= 20 then
hs.EnableEvent "zomer1-close"
hs.speak "sun prootektjion is active"
end if
end if
End Sub


en een reset die het event weer uitschakeld

Sub Main

Set fs = hs.CreateStringClass
hs.disableEvent "zomer1-close"

End Sub
Fritsjof
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Fri Jun 06, 2014 3:58 pm

Re: Event/script rolluik

Post by Fritsjof »

@Harry: goed idee inderdaad, komt van Wim :)

Dat van die enable/disable is een goed idee, je zult maar weg zijn en dat dat ding de hele dag op- en neer gaat, voor de buren niet zo leuk en voor mensen die graag mijn inboedel voor niks willen overnemen ook een goed teken dat ik niet thuis ben...

Jij meet de temp zowel binnen als buiten en geeft waarden door aan HS2? Welke hardware gebruik je voor deze metingen?
En welke hardware bedient de zonwering?

Ik zoek nog steeds naar hardware die mijn zonwering kan bedienen, dus een fysiek apparaat dat dit doet.

@Wim: Plugwise Stealth zou het antwoord zijn? Die kan mijn zonnescherm op- en neer laten gaan?

Je merkt: ook al heb ik 2 Plugwise Circles voor het meten van de zonnepanelen-opbrengst, het is voor mij erg nieuw, en ik moet echt uitzoeken welke hardware ik moet aanschaffen voor dit project, dit is niet gebruikelijk op een forum als dit merk ik, en daarvoor mijn excuses :(

Frits
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”