Als test heb ik twee tafellampjes, beide met een halogeen lamp in de vorm van een peertje.
Dimmer 2 gaat zeer geleidelijk van 0 naar 100%. De 4x 500 Watt dimmer gaat eerst van 0 naar 5% (ofzo) en dan geleidelijk naar 100%. Vergelijkbaar met het effect van het dimmen van een led lamp. Dit is te zien bij zowel het omhoog als het omlaag 'dimmen'. Op zich geen ramp, maar net een klein verschil.
Met een belasting van 28 Watt op Dimmer 2, en 4x 28 Watt op de dinrail dimmer, is de dimmer 2 net wat warmer. De dinrail dimmer is niet warmer dan de omgeving.
Ik bedien ze met een pulsdrukker en met een X10 IR ontvanger waarbij HS3 de vertaalslag maakt naar Zwave.
Association snap ik nog niet helemaal. Dit zijn mijn eerste zwave dingen, maar voor nu vermoed ik dat associatie alleen zin heeft bij vergelijkbare devices. Dimmer 2 met Dimmer 2, en RGBW met RGBW. Ik had gehoopt dat het vergelijkbaar met X10 zou zijn. Wanneer SAIX12 op adress A5 ON gaat, dat een DAIX12 op A5 ook ON gaat.
De 'true sine wave' stand van de 4x 500 Watt dimmer lijkt me erg interessant. Daarmee ben je flexibeler bij het inzetten van geschakelde stopcontacten. Het grote nadeel is dat alle fibaro parameters (dimming step, step size, max dim, min dim) geldt voor alle outputs. Het is dus niet mogelijk om een van de 4 outputs te gebruiken als schakelaar.
Mijn huidige situatie is als volgt:
- 21 geschakelde stopcontacten verdeeld in het huis.
- Deze stopcontacten delen afdekramen met niet geschakelde stopcontacten
- Vanaf ieder geschakeld stopcontact een schakeldraad naar centraaldoos
- Vanaf deze centraaldozen een extra (loze) leiding direct naar de meterkast
- Door deze leiding lopen alle schakeldraden + fasedraad
- In de meterkast een
extra kast waarin 21 relais zitten. Deze verbinden de schakeldraad met de fase die uit dezelfde centraaldoos komt.
- De relais worden gestuurd vanaf 3 punten waar
6 pulsdrukkers per punt zitten
- De schakeldraad achter ieder stopcontact is verbonden met de paarse draad van een Xanura DAIX12 of SAIX12
- Behaalde Doel: Alle geschakelde stopcontacten zijn te bedienen via HS en altijd op een betrouwbare manier 'lokaal' met een pulsdrukker.
De Xanura micromodules brommen echter zeer zacht. Ik weet niet of het mij nu pas op valt of omdat het brommen pas later begint nu ze ouder worden (4 jaar). Daarom zoek ik nu naar dinrail dimmers die in de meterkast komen die zowel via HS als lokaal te bedienen zijn. Op de dag dat ik ben gaan zoeken heeft toevallig raymonvdm een topic gepost met de 4x 500 Watt 'fibaro' dimmer.
Ondanks de eerder genoemde nadelen tov de fibaro dimmer 2, blijft het voor mij een optie omdat ik in de meterkast niet genoeg ruimte heb om alles met Fibaro Dimmer 2 (in din rail behuizing) te doen.