DIN Rail modules

Forum and Topics about Z-Wave devices.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

Bastiaan wrote:Het zal wel werken maar het is meer de vraag of het handig is en een beetje te scheiden in bv HStouch.

In iedergeval dank voor de update en benieuwd naar meer. Ben zelf in de ontwerp fase van een nieuw huis en ga bij elke grote kamer een DIN kastje in de muur maken waar alles samen komt. Was eerst van plan KNX te gaan gebruiken maar nu Zwave+ het behoorlijk goed begint te doen, vermoedelijk die kant op en dus handig met DIN rail materiaal.

Ik zou er zelf toch voor kiezen om alles naar een centrale plek te doen (Meterkast, CV Ruimte) en vanaf daar alle bekabeling te laten lopen. Een kastje in de muur gaat je vroeg of laat in de weg zitten zodra je de ruimte anders gaat gebruiken. Door gebruik te maken van DIN-RAIL kun je natuurlijk ook gelijk alle kanten op in de toekomst
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Mijn panden komen soms los van elkaar te staan en het zijn nogal wat lengtes.

Heb met alle eerdere keren gemerkt dat het handig is om schakelaars, stopcontacten en lichtpunten niet afhankelijk te laten zijn van 55mm doosjes. Breng ze dus liever samen in een box waar nog weer eens iets nieuws in kan, zoals mijn A10 nu langzaam vervangen wordt door Z-wave zal het over 10 jaar weer iets anders zijn.
Om alle stopkontakten iets van 50 meter naar de meterkast te sturen wordt wel een toestand. Als ik met segmenten werk kunnen ze los van de sturing werken en kan ik via Zwave de boel toch blijven aansturen. Betekend slecht 1 of 2 groepen per blok.
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Bastiaan wrote:Het zal wel werken maar het is meer de vraag of het handig is en een beetje te scheiden in bv HStouch.
Lijkt mij prima te scheiden. Zo zien de devices er uit na het simpelweg toevoegen van de dimmer aan het netwerk

Image

Het dimt wel net minder mooi dan een echte fibaro dimmer2 per lamp.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Thanks for the update
Can you explain why it dims less good than the dimmer 2? (just received a bunch of them)
How warm does the heatsink get?
Did you try to dim with a remote (wireless) Zwave switch? or do you pul wires to all of them.
How about the associations?

Lots of useless devices but that should be no issue .
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Als test heb ik twee tafellampjes, beide met een halogeen lamp in de vorm van een peertje.

Dimmer 2 gaat zeer geleidelijk van 0 naar 100%. De 4x 500 Watt dimmer gaat eerst van 0 naar 5% (ofzo) en dan geleidelijk naar 100%. Vergelijkbaar met het effect van het dimmen van een led lamp. Dit is te zien bij zowel het omhoog als het omlaag 'dimmen'. Op zich geen ramp, maar net een klein verschil.

Met een belasting van 28 Watt op Dimmer 2, en 4x 28 Watt op de dinrail dimmer, is de dimmer 2 net wat warmer. De dinrail dimmer is niet warmer dan de omgeving.

Ik bedien ze met een pulsdrukker en met een X10 IR ontvanger waarbij HS3 de vertaalslag maakt naar Zwave.

Association snap ik nog niet helemaal. Dit zijn mijn eerste zwave dingen, maar voor nu vermoed ik dat associatie alleen zin heeft bij vergelijkbare devices. Dimmer 2 met Dimmer 2, en RGBW met RGBW. Ik had gehoopt dat het vergelijkbaar met X10 zou zijn. Wanneer SAIX12 op adress A5 ON gaat, dat een DAIX12 op A5 ook ON gaat.

De 'true sine wave' stand van de 4x 500 Watt dimmer lijkt me erg interessant. Daarmee ben je flexibeler bij het inzetten van geschakelde stopcontacten. Het grote nadeel is dat alle fibaro parameters (dimming step, step size, max dim, min dim) geldt voor alle outputs. Het is dus niet mogelijk om een van de 4 outputs te gebruiken als schakelaar.

Mijn huidige situatie is als volgt:
- 21 geschakelde stopcontacten verdeeld in het huis.
- Deze stopcontacten delen afdekramen met niet geschakelde stopcontacten
- Vanaf ieder geschakeld stopcontact een schakeldraad naar centraaldoos
- Vanaf deze centraaldozen een extra (loze) leiding direct naar de meterkast
- Door deze leiding lopen alle schakeldraden + fasedraad
- In de meterkast een extra kast waarin 21 relais zitten. Deze verbinden de schakeldraad met de fase die uit dezelfde centraaldoos komt.
- De relais worden gestuurd vanaf 3 punten waar 6 pulsdrukkers per punt zitten
- De schakeldraad achter ieder stopcontact is verbonden met de paarse draad van een Xanura DAIX12 of SAIX12
- Behaalde Doel: Alle geschakelde stopcontacten zijn te bedienen via HS en altijd op een betrouwbare manier 'lokaal' met een pulsdrukker.

De Xanura micromodules brommen echter zeer zacht. Ik weet niet of het mij nu pas op valt of omdat het brommen pas later begint nu ze ouder worden (4 jaar). Daarom zoek ik nu naar dinrail dimmers die in de meterkast komen die zowel via HS als lokaal te bedienen zijn. Op de dag dat ik ben gaan zoeken heeft toevallig raymonvdm een topic gepost met de 4x 500 Watt 'fibaro' dimmer.

Ondanks de eerder genoemde nadelen tov de fibaro dimmer 2, blijft het voor mij een optie omdat ik in de meterkast niet genoeg ruimte heb om alles met Fibaro Dimmer 2 (in din rail behuizing) te doen.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

Als je toch gebruikt maak van een centrale meterkast met 21 x 12v relais is er wellicht een goedkopere oplossing te bedenken? Je kunt volgens mij redelijk eenvoudig verder gaan met de bedrade installatie en dus is een Z-Wave oplossing overbodig.

Mogelijk ben je daarom goedkoper uit met bijvoorbeeld een webrelais (type IPIO-24R-M) want je lijkt alleen maar een 12v output nodig te hebben. toch?

Note: Ik heb deze zelf ook een keer gebruikt voor een projectje en hij werkt nu nog steeds :D
Note2: Wat een nette meterkast!, Ik krijg het niet voor elkaar om dingen normaal in de meterkast te krijgen :cry:
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

raymonvdm wrote:Als je toch gebruikt maak van een centrale meterkast met 21 x 12v relais is er wellicht een goedkopere oplossing te bedenken? Je kunt volgens mij redelijk eenvoudig verder gaan met de bedrade installatie en dus is een Z-Wave oplossing overbodig. Mogelijk ben je daarom goedkoper uit met bijvoorbeeld een webrelais (type IPIO-24R-M) want je lijkt alleen maar een 12v output nodig te hebben. toch?
Alles moet wel gedimd kunnen worden, eenvoudig vanuit HS3 aan te sturen en er zijn nog wel een paar (nu SAIX12/DAIX12) micro modules her en de verspreid die niet gestuurd worden via deze relais. Een uniforme oplossing voor alle verlichting is wel prettig inplaats van generieke relais/dimmers voor een deel en fibaro/xanura voor de rest.
raymonvdm wrote: Note: Ik heb deze zelf ook een keer gebruikt voor een projectje en hij werkt nu nog steeds :D
Note2: Wat een nette meterkast!, Ik krijg het niet voor elkaar om dingen normaal in de meterkast te krijgen :cry:
Dank 8)
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

Dan zou je zoiets als LoxOne nog kunnen bekijken, maar die zijn volgens mij ook verre van ¨goedkoop¨ maar hebben dan wel weer 0-10v uit :D


Of een PLC met DMX
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

raymonvdm wrote:Dan zou je zoiets als LoxOne nog kunnen bekijken, maar die zijn volgens mij ook verre van ¨goedkoop¨ maar hebben dan wel weer 0-10v uit :D

http://shop.loxone.com/nlnl/miniserver.html
Zie ik zo snel ook geen homeseer plugin voor. Nikobus zou overigens het meest voor de hand liggen omdat daar ook de pulsdrukkers van zijn, en er al een nikobus ligt voor de lampjes in de pulsdrukkers
Broes
Member
Member
Posts: 74
Joined: Tue Nov 10, 2009 11:38 pm
Location: Netherlands

Re: DIN Rail modules

Post by Broes »

Of misschien is de Arduino plugin een optie.
Met een Mega bord zou je alle relais aan kunnen sturen.
Ik gebruik de Mega om mijn pulsdrukkers in te lezen maar er zijn voorbeelden op het forum van mensen die de wand contact dozen met Arduino aan sturen (zie onderstaande links).

http://board.homeseer.com/forumdisplay.php?f=1222

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.p ... 51&p=72799
Peter
HW: Arduino/Fritzbox/Oregon/RFXCom/Squeezebox/Z-wave
SW: HS3/Arduino/Buienradar/Jon00(several)/HSMetro/Netcam/P1/RFXCom/Squeezebox/Z-wave
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Ik denk dat ik voor de Fibaro FGS-222 in dinrail behuizing ga van de opening post. Daar kunnen 18 van op de 3 bestaande rails. Er zijn ook maar 3x 6 knoppen ondanks dat er 21 geschakelde stopcontacten zijn.

De bestaande relais die de xanura dimmers schakelen moeten dan weg, en in plaats van de bestaande din rail steekklemmen komen er dan 18 din rail schakelrelaisklemmen. Even breed, maar dan met een relais er in.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Erg leuk om de beschrijving te lezen en dat is wel een prijswinnende meterkast :-)
Enfin, Pieter op vakantie denk ik dus maar door in NL.

Zelf heb ik ook een een afwijkende manier van bedraden en doe dat ook al 30 jaar in de verschillende huizen die ik verbouwd heb: Elk stopcontact bestaat minimaal uit een randaarde en stopcontact zonder randaarde. Het geaarde stopcontact heeft vaste spanning, het on-geaarde zit op een schakel draad. Per kamer een lus die dan meestal naar een dimmer gaat.
Vaak dan ook in Hotel schakeling. Voordeel dat je elke lamp gewoon kan inprikken en dan alles in 1x dimt en bv bij verlaten kamer niet allemaal lampjes langs hoeft.
Bevalt zeer goed en ga het nu in het nieuwe huis ook weer doen.

Ben benieuwd hoe warm de Fibaro's worden in de DIN behuizing. Heb nog ergens een foto gezien van een uitgefikte module. Zou toch eens vergeleken moeten worden met Quibino.
Iemand die al in huis?
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

Broes wrote:Of misschien is de Arduino plugin een optie.
Met een Mega bord zou je alle relais aan kunnen sturen.
Ik gebruik de Mega om mijn pulsdrukkers in te lezen maar er zijn voorbeelden op het forum van mensen die de wand contact dozen met Arduino aan sturen (zie onderstaande links).

http://board.homeseer.com/forumdisplay.php?f=1222

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.p ... 51&p=72799
Dat project van vincenttor is gewoon VET die pakt alles groots aan :twisted:
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

raymonvdm wrote:Dat project van vincenttor is gewoon VET die pakt alles groots aan :twisted:
Ja ik mis al een tijdje de updates :(
Bastiaan wrote:Erg leuk om de beschrijving te lezen en dat is wel een prijswinnende meterkast :-)
Ben benieuwd hoe warm de Fibaro's worden in de DIN behuizing. Heb nog ergens een foto gezien van een uitgefikte module. Zou toch eens vergeleken moeten worden met Quibino.
Iemand die al in huis?
Dank :)

Die Quibino is maar de helft van een omgebouwde Fibaro. Zal bij een vergelijkbare load en dezelfde dimtechniek ook dezelfde warmte moeten weg zetten. De Quibino lijk wat minder parameters te hebben. Het 'zelflerende' van de Fibaro lijkt erg gaaf, maar met nog maar 1 fibaro dimmer in het bezit weet ik niet of dat zaligmakend is. Als laatste verschil schakelt de Quibino met fase in plaats van laagspanning zoals de Fibaro lijkt te doen tussen Sx en S1/S2.

Al dat vergelijken en typen maakt me nieuwsgierig, dus heb er een besteld :)
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

Volgens mij doet de Fibaro tussen de Sx en S1/S2 gewoon 230 volt toch? (Ik heb het eigenlijk nooit gemeten) Daarnaast is er van Qubino dacht ik alleen een dimmer en geen andere modules in DIN rail formaat? Naja okay er is nog een smartmeter
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Locked

Return to “Z-Wave Forum”