Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Forum and Topics about Z-Wave devices.
Locked
Paul H te O
Member
Member
Posts: 102
Joined: Mon Jan 07, 2008 2:58 am
Location: Netherlands
Contact:

Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Paul H te O »

Vraagje, ben me aan het verdiepen in z-wave.
Heb een Fibaro home center lite met een aantal fibaro modules aangeschaft.
Op zich werkt het goed, alleen loop tegen een "bereik" probleem aan.
Had eigenlijk gehoopt dat dit met z-wave niet voor zou komen, maar helaas.

Het probleem is als volgt:
Heb een z-wave plug in de schuur(enkel steens op +/- 10 mtr. van het huis) voor de tuinlampen.
De Fibaro homecenter lite staat tegen de buitenmuur aan de schuur zijde, echter de plug schakelt de helft van de tijd niet.
Soms schakelt hij wel maar komt toch de melding "zenden mislukt" dit zal het retour signaal zijn.

Heeft iemand tips.
HS4 Windows 10 Pro
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Phaeton »

Misschien kan je halverwege in een lamp een z-wave module plaatsen om het gat te overbruggen?
groeten,
Harry
Paul H te O
Member
Member
Posts: 102
Joined: Mon Jan 07, 2008 2:58 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Paul H te O »

Hoi Harry,

bedankt voor de ractie.
Zou graag een module in het midden plaatsen.
Maar de enige lamp/plek die er tussen in zit wordt geschakeld met de desbetreffende Plug.

Wat is een normaal overbrugbaar bereik van Z-wave?

Groet Paul.
HS4 Windows 10 Pro
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by raymonvdm »

Ze geven aan ongeveer 30 meter maar dit is natuurlijk afhankelijk van de materialen welke onderweg worden aangetroffen. Een muur heeft beton ijzer, een raam heeft warmte werende folie (metaal film) en ga zo maar door. En ook elke Z-Wave module is verschillend qua ontvangst sterkte. Probeer eens te schuiven met je module en met je controller om te zien of dat verschil maakt.

Eventueel kun je er voor kiezen om je schuur te schakelen vanuit je meterkast (zodat je module dichterbij is) of om in de schuur een tweede ontvanger te plaatsen. HomeSeer ondersteund dit door gebruik te maken van een tweede Z-Wave dongle (welke je weer via een RaspberryPI IP based kan maken) ik weet niet of fibaro dat ook kan :D
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Phaeton »

Gebruik je een module of stekkerplug? Een fibaromodule kan je in de lamp plaatsen en schakelen met een gewone schakelaar. Die zou je dan kunnen verplaatsen naar de lamp dichtbij het huis. Als de lamp enigszins waterdicht is natuurlijk. Heb je twee draden in de lamp pak je een dimmer. Heb je er drie kan je een switch module plaatsen.

Tweede optie idd andere zwave-stick plaatsen in de schuur. Fibaro ondersteunt meerdere fibaro hs stations. Maar dat lijkt wat overkill voor een lamp.
groeten,
Harry
Paul H te O
Member
Member
Posts: 102
Joined: Mon Jan 07, 2008 2:58 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Paul H te O »

Ik gebruik een stekker module, de fibaro Plug-in stekker module.

Had eigenlijk gehoopt dat de Z-wave iets doet met de missende terugkoppeling(melding zending mislukt), b.v. nogmaals het aan commando verzenden.
Maar dat is helaas niet het geval :(
Je weet nu dat het is mislukt, maar als dit in een scene gebeurd dan gaat de lamp nog niet aan.

Of is dat in te stellen, dat er net zolang wordt gezonden totdat de module aan is?

Groet Paul.
HS4 Windows 10 Pro
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by raymonvdm »

Mogelijk kun je dit met een event doen, wat afhankelijk is van de status

- Tijd 18:00 doe lamp aan
- Is de lamp aan?
- Neen, doe de lamp aan
- Ja, okay klaar

Note: Dit script laat je dan elke 5 minuten lopen bijvoorbeeld, of elk kwartier maar niet continue
Last edited by raymonvdm on Mon Apr 14, 2014 7:51 pm, edited 1 time in total.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by Phaeton »

Balen! Bovenstaande oplossing kan goed helpen. Zo kan je doorgaan totdat de lamp aan staat.

Ik zou dat proberen, want je hebt wel feedback nodig van de stekker. Anders blijft hij de commandos sturen omdat de poll niet lukt.

Mocht je de plugin stekker willen ruilen voor een inbouwmodule, dan kunnen we dm-en. Ik heb een module over en kan vast wel ergens een stekker voor gebruiken.
groeten,
Harry
talisman
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Tue Oct 06, 2009 9:04 pm
Location: Netherlands

Re: Z-wave bereik ervaringen / oplossingen

Post by talisman »

Ik had precies hetzelfde probleem (alleen was het 15 meter ipv 10) - Voor mij was dit opgelost nadat ik een 220v bewegingsmelder aan de buitenmuur van de schuur op had gehangen, met in de behuizing hiervan een fibaro module. Tot nu toe werkt dit als een zonnetje (alleen geen idee hoe dit gaat werken als het buiten vriest)
Locked

Return to “Z-Wave Forum”