Versie 0.4.0.0

Alles m.b.t. de Alphatronics Visonic plugin van Robert Hekkers (DUTCH forum)

Moderator: Digit

Post Reply
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Versie 0.4.0.0

Post by Digit »

Zoals aangekondigd alhoewel een beetje verlaat.

Toegevoegd is de mogelijkheid om op sensor level het loggen naar het Homeseer log in te stellen voor Tamper en Battery Low meldingen.

Download is hier te vinden:
http://www.hekkers.net/files/Alphatronics_0400.rar
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Ik heb problemen bij "installatie" van de plugin, misschien doe ik het verkeerd: ik heb de dll in de homeseer root geplaatst, en de html en data folder inhoud in de overeenkomende folders in de homeseer folder. Na reboot is de plugin gevonden, en kan ik hem enablen. Als ik daarna echter op de config knop klik dan krijg ik onderstaande melding:

Public member 'Name' on type 'MarshalByRefObject' not found.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.MissingMemberException: Public member 'Name' on type 'MarshalByRefObject' not found.

Wat doe ik verkeerd? PM naar Digit blijft in mijn outbox staan, dus maar even via het forum.
Thanks!
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 0.4.0.0

Post by Digit »

PM blijft in de outbox staan totdat de geadresseerde hem heeft gelezen.
Dus zolang die PM daar blijft staan, mag je er wel vanuit gaan dat diegene het forum nog niet heeft bezocht.

Draai je Homeseer als service? Dat schijnt nog weleens wat eigenaardigheden te geven.
Probeer het eens op de andere manier en laat dan de resultaten even weten.
In dat geval (=niet-service werkt wel) is er wel een oplossing voor, maar ik heb nooit de moeite genomen om dat te documenteren (of te onthouden) en heb ook geen zin om (mogelijk) voor niks te gaan zoeken wat het ook al weer was :wink:
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Robert,

dat helpt inderdaad! En het mooie is dat als ik daarna de service weer installeer, en de service weer onder de domain admin account draai (was daarvoor ook het geval), dat het blijft werken! Tenminste: ik kan de config benaderen en aanpassen. Ik zit dit remote te doen dus ik heb nog geen device kunnen koppelen, maar het lijkt er op dat het nu werkt.

Dus even de stappen (waarbij ik er vanuit ga dat je de alphatronics plugin al hebt "geinstalleerd" door alle files en folders naar de juiste plek in de %programdir%/Homeseer folder te kopieren):
1) start de homeseer executable op als administrator (rechts klikken en run as admin kiezen!), zodat je de gebruikersinterface te zien krijgt; hierin staat aangegeven dat HS als een service draait
2) controleer in je computer management console of de service onder de system account draait of onder een andere account; noteer in het laatste geval welke account dit is, en zorg dat je weet wat het password is :D
3) kies in het menu van deze interface "service", en daarna "remove service"
4) sluit hierna de HS interface/console af
5) controleer in je taskmanager of het "homeseerservice" proces ook echt is afgesloten, dit kan 1 of 2 minuten duren. Wacht dit af, kill niet het proces.
6) start de homeseer executable weer op als administrator, wacht tot alles is gestart (duurt ook weer even).
7) start een browser en ga naar de homeseer management pagina; controleer of je onder het kopje "plug-ins" de Alphatronics plugin hebt staan.
8) start de Alphatronics plugin op, als het goed is moet het nu foutloos gaan
9) als alles goed werkt, installeer dan in de homeseer interface/console de service, kies in het menu "service" voor "install service" (duh)
10) Stop hierna de homeseer interface/console door vanuit het menu exit te kiezen (niet het kruisje van het window gebruiken, executable blijft dan draaien)
11) check weer in taskmanager of het proces homeseer.exe stopt, dit kan ook weer 1 of 2 minuten duren
12) controleer of de homeseer service bij je services staat (in de computer management console); indien de service voorheen onder een andere account liept dan system, zorg er dan voor dat dit weer het geval is (anders draaien mogelijk scripts of andere plugins niet)
13) check of de plugin vanuit de HS webinterface te configureren is.

bij mij werkte dit, geen garanties uiteraard. Blijkbaar schrijft de plugin ergens iets weg in een file of registry waar je niet bij mag als je HS als een service draait, zelfs al draait deze (zoals in mijn geval) onder de domain admin account.
Succes!

En Robert bedankt voor de tip.
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Eindelijk tijd om met de Alphatronics interface verder te gaan, toch nog een vraag: ik kan geen device toevoegen. Ik heb de Alphatronics aangeschaft om een Visonic MCT-426 rookmelder aan Homeseer te kunnen koppelen, ik heb dus nog geen Visonic alarm. De uitleg bij de rookmelder verwijst alleen naar een Visonic/Powermax alarm, daar heb ik dus weinig aan.
Ik zie geen foutmeldingen in de HS log, alleen dat de interface COM7 opent, zoals geconfigureerd. Met een serial monitor zie ik ook dat HS de poort opent, dus dat werkt naar behoren. Ik zie echter totaal geen data langskomen.
Als ik in HS op de interface "add" knop klik, dan zie ik "all sensors configured (or have some more patience)". Hoe lang ik ook wacht, ik zie niets veranderen. Ik heb op de rookmelder op de testknop gedrukt, en de sabotageswitch ingedrukt, nog steeds niet (ook niet in de serial monitor). De com poort staat op 9600,8,n,1.
Enig idee wat ik verder nog kan doen om te troubleshooten?
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Problem solved, Marcel van Waakzaamwonen was zo scherp om mij te vragen of de dipswitches in de Alphatronics wel in PC stand stonden. Stom, ik heb de interface zelfs opengemaakt toen deze binnenkwam om dit te controleren, blijkbaar niet goed gekeken. De interface werkt nu, ik zie de MCT-426 als device.
nikagl
Member
Member
Posts: 54
Joined: Sun Jun 20, 2010 9:30 pm

Re: Versie 0.4.0.0

Post by nikagl »

Hoi Edek,

Heb je het debug level op 3 gezet? En zie je dan echt geen enkel event langskomen? Als ik hem omzet naar 3 zie ik echt legio berichten:

Code: Select all

2/7/2013 10:38:16 PM New incoming data : #P01234567:..sRT...@074
2/7/2013 10:38:16 PM Received: Addr=01234567, Supervision, Restore, Heartbeat, Level=074
2/7/2013 10:38:16 PM 01234567: Processing Incoming Data.
2/7/2013 10:38:16 PM This is no Keyfob
2/7/2013 10:38:16 PM HSValue [10 = 2
2/7/2013 10:38:16 PM New Value  = 2
2/7/2013 10:38:16 PM INSERT INTO Packets (ID, Alert, Tamper, BattLow, Heartbeat, Supervision, SignalLevel) VALUES('01234567',0,0,0,1,1,74)
2/7/2013 10:38:16 PM 01234567: End Processing
2/7/2013 10:38:16 PM New incoming data : #P01234567:..sRT...@074
2/7/2013 10:38:16 PM Received: Addr=01234567, Supervision, Restore, Heartbeat, Level=074
2/7/2013 10:38:16 PM 01234567: Processing Incoming Data.
2/7/2013 10:38:16 PM This is no Keyfob
2/7/2013 10:38:16 PM HSValue [10 = 2
2/7/2013 10:38:16 PM New Value  = 2
2/7/2013 10:38:16 PM INSERT INTO Packets (ID, Alert, Tamper, BattLow, Heartbeat, Supervision, SignalLevel) VALUES('01234567',0,0,0,1,1,74)
2/7/2013 10:38:16 PM 01234567: End Processing
Groet,

Nika.
nikagl
Member
Member
Posts: 54
Joined: Sun Jun 20, 2010 9:30 pm

Re: Versie 0.4.0.0

Post by nikagl »

edek wrote:Problem solved, Marcel van Waakzaamwonen was zo scherp om mij te vragen of de dipswitches in de Alphatronics wel in PC stand stonden. Stom, ik heb de interface zelfs opengemaakt toen deze binnenkwam om dit te controleren, blijkbaar niet goed gekeken. De interface werkt nu, ik zie de MCT-426 als device.
Ok, top! :)
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 0.4.0.0

Post by Digit »

Wow, dat is snel geregeld, weer een goeie service van WaakzaamWonen! 8)
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Bijna een jaar terug inmiddels, en afgelopen dagen ging ons brandalarm op de eerste verdieping af (nog steeds het originele gemonteerde alarm vanuit de bouw). Deur naar eerste verdieping stond open, en er zat een kip in de grill die wat vet tegen het bovenste element spetterde, gevolg wat rookontwikkeling, niks ernstigs gelukkig (en lekkere kip :) ).

De Visonic MCT-426 zit op de benedenverdieping bij de trap naar boven, en deze ging dus ook af. Tot mijn verbazing echter geen enkele melding vanuit Homeseer, dus tijd om weer eens hiernaar te kijken.
Er is verbinding met de MCT-426, signaal tussen de 90 en 110, ook zie ik netjes meldingen " Alphatronics - Device ]1: Tamper" in de eventlog van HS als ik de rookmelder van zijn sokkel haal (mental note: even gat van sirene afdekken, best veel lawaai dat tamper alarm).
Als ik de testknop indruk, dan zie ik echter niets in de eventlog verschijnen. Dan maar even een smoketest gedaan, kaars uitblazen en onder de melder houden, na 5 seconden ging de melder piepen. Maar nog steeds niets in Homeseer!
Debug level op 3 gezet, ik zie nog steeds niets buiten de tamper meldingen. Ook niet op level 1 of 2, geen enkele extra melding buiten tamper.
Advies is welkom!
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 0.4.0.0

Post by Digit »

Meer info is welkom! :wink:
Ik heb die smoke sensoren niet, dus ook nooit kunnen testen. Wel een vreemd verhaal, uitkomst zou best kunnen zijn dat de receiver geen info geeft.
Maar dat moet eerst onderzocht worden.
Als je een level 3 logfile hebt van rondom de tijd dat je hebt getest, dan post die file maar (of stuur hem naar alphatronics apestaartje hekkers punt net, dat mag ook)
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Robert,
ik ga dan eerst even direct mailen, ik post later de resultaten hier wel.

thanks.
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 0.4.0.0

Post by edek »

Robert heeft me op zijn vrije zondag toch de juiste richting gewezen: de Alphatronics interface logt niet in de Homeseer eventlog, alleen de low battery status en tamper meldingen (waar je vinkjes voor aan kunt zetten in de plugin). Ik was dus op het verkeerde been gezet, zag niets in de HS eventlog en ging er vanuit dat er ook niets binnenkwam bij HS. Mede omdat het mail event wat ik er aan had gehangen niet werkte. Verder kon ik het logging level wel ophogen in de plugin, maar ook weer niets zichtbaar in de HS eventlog (buiten tampering).
De oplossing is simpel: In de HS directory maakt de plugin een alphatronics log aan, daar was wel terug te vinden dat HS2 status wijzigingen doorkreeg van de Alphatronics interface, ook het ophogen van logging level was duidelijk zichtbaar.
Het probleem zat hem dan ook in de mail event die ik een jaar terug had gemaakt, de trigger stond naar de bovenste interface in de lijst te luisteren (in mijn geval een van de RFXcom interfaces) ipv naar de Alphatronics interface/rookmelder. Geen idee hoe dat gekomen is, het heeft voorheen gewerkt.
Ik had even verder moeten kijken, het ontbreken van logging op 1 plek (HS event log) wil niet zeggen dat er niets binnenkomt (assumption is the mother of enz). Check dus bij problemen altijd even de alphatronics.log in de Homeseer directory.

Dank je wel Robert!

Aanvullend had ik nog wat vragen aan Robert gesteld mbt instellingen in de plugin, deze zal ik nog even delen:

1) Onder Misc settings, waar dient de “heartbeat threshold” voor, staat nu bij mij op “0”.

Antwoord: Als een sensor langer dan x tijd helemaal niets meer van zich laat horen, dan wordt er een "Communication Failure" geset.

2) In de sensor instellingen staat een veld “Normal Interval”, waarde staat op “0” . Waar dient deze voor?

Antwoord: Daarmee kun je sensoren na een x tijd automatisch terug laten zetten naar Normal: deuren gaan virtueel weer dicht, beweging stopt weer, de brand is virtueel geblust, enz...
Post Reply

Return to “Homeseer Alphatronics Visonic receiver Plugin Forum”