Inbouw deur raam sensoren

Pop your questions regarding Home automation Domotica hardware here.....
Post Reply
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Inbouw deur raam sensoren

Post by Tiz »

Binnen enkele maaden zullen bij ons een flink aantal ramen met kozijnen vervangen worden door een kunststof variant. Dat zie ik als een kans om eventueel meteen inbouw sensoren te plaatsen om met mijn domotica (Homeseer met voornamelijk Z-wave) de status van de ramen te kunnen zien. Makkelijker om te checken of alles wel dicht zit als je weg gaat (of bent) en voorkomen dat de rolgordijnen naar beneden gaan terwijl het raam (naar binnen toe) openstaat. Het idee is dat ik een inbouwsensor laat plaatsen en een draadje via de spouw naar een plek breng in de muur waar ik ook 230V tot mijn beschikking heb.
Ik kan echter niet zoveel inbouw oplossingen vinden. Wel losse reedcontacten vanuit de alarmsystemen wereld, maar niet met een (z-wave) unit die ik op mijn systeem aan kan sluiten.
Wie weet raad? Welke hardware zou mij kunnen helpen?
Mathijs
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Inbouw deur raam sensoren

Post by b_weijenberg »

Je zou een reed contact in het kozijn weg kunnen werken: https://www.conrad.nl/zoeken?search=ree ... pe=regular
En een Kerui D026 sensor uit het zicht buiten het kozijn plaatsen zodat je de batterij kunt wisselen.
https://nl.aliexpress.com/item/5-Stks-p ... 69638.html
Deze sensors worden door een RFXtrx433E ontvangen en door Homeseer ondersteund.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Re: Inbouw deur raam sensoren

Post by Tiz »

Dank voor je reactie. Even om te checken of ik het goed begrijp. Bedoel je dat ik de reed sensor van de Kerui D026 vervang door eentje met een langere draad zodat de unit buiten zicht kan blijven?
Overigens zou ik liever een oplossing hebben met een protocol dat checkt of het bericht is aangekomen zoals Z-wave, maar dit zou een oplossing kunnen zijn.
Mathijs
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Inbouw deur raam sensoren

Post by b_weijenberg »

Klopt, de langere draad kan je eenvoudig op de aansluiting van het reed contact in de Kerui sensor solderen.
Voordeel van de Kerui sensor is dat deze het packet een aantal keer verstuurt met variable interval zodat je er behoorlijk van verzekerd bent dat het signaal ook aankomt. Oorspronkelijk bedoeld als alarmsensor maar werkt uiteraard ook voor andere oplossingen.
Post Reply

Return to “Questions & Discussions Forum”