Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Forum about Smart meters for Energy, Gas and Water and all related
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by Bwired »

Na 2 uur..... de reset geeft voor mij geen oplossing, nog steeds dezelfde stand op de p1 voor gas.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by Bwired »

marcelr wrote:
Het is volgens mij bij wet geregeld dat de P1 de juiste standen moet doorgeven.
Was geregeld in de elektriciteitswet, art 26ad, lid 1a. Is komen te vervallen, met dank aan Henk Kamp, de rat!

grtz,

marcelr
dan worden we nog minder vrolijk :)
PeterP
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Wed May 13, 2015 4:31 pm
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by PeterP »

Zelfde probleem hier. Enexis gebied. Lokale uitlezing (Domoticz) en SlimmemeterPortaal beide geen gas gegevens (0.0). Elektra OK in beide gevallen.
gjniewenhuijse
Member
Member
Posts: 140
Joined: Thu Jul 16, 2009 12:04 pm
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by gjniewenhuijse »

Ik heb niet eens een resetknop op mijn gasmeter.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by Bwired »

klopt, verschillende modellen, met en zonder reset. In dit geval lost het toch niets op want de reset helpt niet :)
ThinkPad
Member
Member
Posts: 75
Joined: Sat Nov 15, 2014 1:49 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by ThinkPad »

Hier: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 6#45521626 en hier: https://www.domoticz.com/forum/viewtopi ... =14&t=9683 ook mensen met problemen.

Een voorzichtige conclusie is volgens mij dat het alleen mensen met Enexis als netbeheerder lijkt te treffen.
Hier (Drenthe + Enexis) trouwens geen problemen. Kaifa MA105 elektriciteitsmeter, de gasmeter is een "Itron G4 RF1 eV WL" die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn.

Voor het overzicht even een poll:
Poll: Ik heb problemen met uitlezing slimme meter Tussenstand:
Image
Ook een poll maken? Klik hier
(Staat ook op Tweakers en het Domoticz forum)
Last edited by ThinkPad on Sat Jan 02, 2016 10:26 pm, edited 1 time in total.
gjniewenhuijse
Member
Member
Posts: 140
Joined: Thu Jul 16, 2009 12:04 pm
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by gjniewenhuijse »

Ik heb ook problemen.

Netwerkbeheerder: Delta (zeeland)
Elektrameter: Iskra Mt382
Gasmeter: uniflow g4smv
RoelFloor
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Feb 18, 2013 8:57 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by RoelFloor »

Ik lees diverse gasmeters, ook diverse netbeheerders, maar volgens mij heeft iedereen met het probleem een Iskra meter.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by Rene »

Maar niet iedereen met een Iskra heeft het probleem. Ik heb een Iskra ME382, Liander als beheerder en geen probleem.
Rene.
RoelFloor
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Feb 18, 2013 8:57 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by RoelFloor »

"Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar."
https://forum.eneco.nl/storingen-proble ... ters-10188

Ik heb idd een ZBEV serienummer. 't is (nu nog) een kwestie van geduld. :)
richard naninck
Member
Member
Posts: 123
Joined: Sun Nov 21, 2010 9:53 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by richard naninck »

Net het Eneco forum gelezen. Hoop geleuter over weeknummers (week 53) en aan wie dit ligt. Vaak lees je dat de gas standen nog kunnen worden uitgelezen en er dus niks aan de hand is. Wat vergeten wordt, is dat de stand wel uitleesbaar is maar niet meer update. Vermoeiend om te zien hoe netwerkbeheerders en leveranciers naar elkaar lijken te wijzen. Althans de mensen van de betreffende helpdesks die dus vaak geen idee lijken te hebben van wat er speelt. Gaat klaarblijkelijk wel steeds over dezelfde meter. Is het überhaupt mogelijk om firmware te updaten via gprs?
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by marcelr »

Is het überhaupt mogelijk om firmware te updaten via gprs?
Is een tijdje geleden bij die Kamstrup van mij gedaan (had geen kWh's met cijfers achter de komma, nu wel). 1 belletje en mailtje naar de netbeheerder, en 't was zo gefikst.

grtz,

marcelr
richard naninck
Member
Member
Posts: 123
Joined: Sun Nov 21, 2010 9:53 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by richard naninck »

Dan is er nog hoop :)
richard naninck
Member
Member
Posts: 123
Joined: Sun Nov 21, 2010 9:53 pm

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by richard naninck »

Repost:

netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsberi ... 1892450304


Tijdelijk geen automatische updates van gasmeterstand

Sinds 1 januari 2016 geven sommige slimme meters niet langer automatisch de gasmeterstanden door. Het gaat om de Iskra type 382 DSMR 2.2+ elektrameter in combinatie met de Flonidan of Landis&Gyr gasmeters. Deze meters zijn voornamelijk in de periode 2011-2013 geplaatst. De meterstanden van elektriciteit en gas worden normaal gemeten en getoond in het display van de meter maar gasmeterstanden worden niet langer automatisch doorgegeven. Klanten kunnen daardoor geen actueel verbruiksoverzicht krijgen. Ook als ze een aanvullende applicatie zoals een display bij hun meter gebruiken, kan het zijn dat die niet goed werkt. De meter zelf werkt wel goed en registreert hoeveel gas er wordt verbruikt. Klanten hoeven zelf geen actie te ondernemen, er wordt gewerkt aan een oplossing.

De vermoedelijke oorzaak is een softwareprobleem waardoor er sinds 1-1-2016 geen gasmeterstand kan worden verstuurd. Dit treedt alleen op met de eerder genoemde combinatie meters. Naar schatting gaat het om ongeveer 400.000 adressen. De Iskra elektra meters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk voor de klant herkenbaar.

Voor zover bekend speelt dit probleem bij alle regionale netbeheerders met uitzondering van Stedin en Westland Infra. De netbeheerders spannen zich maximaal in om samen met de meterleverancier Iskra een softwarematige oplossing te vinden voor dit probleem. Er is nog niet bekend hoe lang dit precies gaat duren. Wanneer hierover meer bekend is, volgt een update van dit bericht. In de tussentijd worden de meterstanden voor zowel elektriciteit als voor gas normaal gemeten en getoond in het display van de meter.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Post by Bwired »

ik ook eindelijk reactie van Enexis, maar ook geen oplossing nog :( Ik kan ze altijd wel handmatig nog opschrijven..... yeah right :)
U geeft aan dat de gasstand sinds 1 januari niet meer wordt doorgegeven op uw adres. Graag geef ik u informatie over dit probleem.
Helaas heeft uw type meter op dit moment te maken met een storing. Ik bied u onze excuses aan voor het ongemak dat dit oplevert. Wij zijn druk bezig met het zoeken van een oplossing.
De vermoedelijke oorzaak is een softwareprobleem in uw elektriciteitsmeter. Helaas is het nog niet bekend hoe lang het oplossen gaat duren. Tot die tijd houden wij u graag op de hoogte van de storing via de websites http://www.netbeheerdernederland.nl en http://www.enexis.nl.
Het is mogelijk om uw gasstanden handmatig uit te lezen. Als u op de rode A-knop drukt, verschijnt na ongeveer 10 seconden uw meterstand in beeld.

Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice op telefoonnummer 0900 780 87 00. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Het is ook mogelijk uw vraag te stellen door deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast vindt u informatie op http://www.enexis.nl.

Met vriendelijke groet,
Post Reply

Return to “Smart Metering Forum”