Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Forum about Smart meters for Energy, Gas and Water and all related

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby Bwired » Sat Jan 02, 2016 4:36 pm

Na 2 uur..... de reset geeft voor mij geen oplossing, nog steeds dezelfde stand op de p1 voor gas.
User avatar
Bwired
Administrator
Administrator
 
Posts: 5300
Joined: March 2006
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby Bwired » Sat Jan 02, 2016 4:36 pm

marcelr wrote:
Het is volgens mij bij wet geregeld dat de P1 de juiste standen moet doorgeven.


Was geregeld in de elektriciteitswet, art 26ad, lid 1a. Is komen te vervallen, met dank aan Henk Kamp, de rat!

grtz,

marcelr


dan worden we nog minder vrolijk :)
User avatar
Bwired
Administrator
Administrator
 
Posts: 5300
Joined: March 2006
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby PeterP » Sat Jan 02, 2016 6:12 pm

Zelfde probleem hier. Enexis gebied. Lokale uitlezing (Domoticz) en SlimmemeterPortaal beide geen gas gegevens (0.0). Elektra OK in beide gevallen.
PeterP
Starting Member
Starting Member
 
Posts: 5
Joined: May 2015
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby gjniewenhuijse » Sat Jan 02, 2016 7:45 pm

Ik heb niet eens een resetknop op mijn gasmeter.
gjniewenhuijse
Member
Member
 
Posts: 140
Joined: July 2009
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby Bwired » Sat Jan 02, 2016 7:53 pm

klopt, verschillende modellen, met en zonder reset. In dit geval lost het toch niets op want de reset helpt niet :)
User avatar
Bwired
Administrator
Administrator
 
Posts: 5300
Joined: March 2006
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby ThinkPad » Sat Jan 02, 2016 9:18 pm

Hier: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 6#45521626 en hier: https://www.domoticz.com/forum/viewtopi ... =14&t=9683 ook mensen met problemen.

Een voorzichtige conclusie is volgens mij dat het alleen mensen met Enexis als netbeheerder lijkt te treffen.
Hier (Drenthe + Enexis) trouwens geen problemen. Kaifa MA105 elektriciteitsmeter, de gasmeter is een "Itron G4 RF1 eV WL" die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn.

Voor het overzicht even een poll:
Poll: Ik heb problemen met uitlezing slimme meter
Tussenstand:
Image
Ook een poll maken? Klik hier
(Staat ook op Tweakers en het Domoticz forum)
Last edited by ThinkPad on Sat Jan 02, 2016 9:26 pm, edited 1 time in total.
User avatar
ThinkPad
Member
Member
 
Posts: 75
Joined: November 2014

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby gjniewenhuijse » Sat Jan 02, 2016 9:26 pm

Ik heb ook problemen.

Netwerkbeheerder: Delta (zeeland)
Elektrameter: Iskra Mt382
Gasmeter: uniflow g4smv
gjniewenhuijse
Member
Member
 
Posts: 140
Joined: July 2009
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby RoelFloor » Sat Jan 02, 2016 11:53 pm

Ik lees diverse gasmeters, ook diverse netbeheerders, maar volgens mij heeft iedereen met het probleem een Iskra meter.
RoelFloor
Starting Member
Starting Member
 
Posts: 12
Joined: February 2013

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby Rene » Sun Jan 03, 2016 12:43 am

Maar niet iedereen met een Iskra heeft het probleem. Ik heb een Iskra ME382, Liander als beheerder en geen probleem.
Rene.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
 
Posts: 1689
Joined: October 2008
Location: Netherlands

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby RoelFloor » Mon Jan 04, 2016 9:53 am

"Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar."
https://forum.eneco.nl/storingen-proble ... ters-10188

Ik heb idd een ZBEV serienummer. 't is (nu nog) een kwestie van geduld. :)
RoelFloor
Starting Member
Starting Member
 
Posts: 12
Joined: February 2013

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby richard naninck » Mon Jan 04, 2016 1:38 pm

Net het Eneco forum gelezen. Hoop geleuter over weeknummers (week 53) en aan wie dit ligt. Vaak lees je dat de gas standen nog kunnen worden uitgelezen en er dus niks aan de hand is. Wat vergeten wordt, is dat de stand wel uitleesbaar is maar niet meer update. Vermoeiend om te zien hoe netwerkbeheerders en leveranciers naar elkaar lijken te wijzen. Althans de mensen van de betreffende helpdesks die dus vaak geen idee lijken te hebben van wat er speelt. Gaat klaarblijkelijk wel steeds over dezelfde meter. Is het überhaupt mogelijk om firmware te updaten via gprs?
richard naninck
Member
Member
 
Posts: 123
Joined: November 2010

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby marcelr » Mon Jan 04, 2016 2:57 pm

Is het überhaupt mogelijk om firmware te updaten via gprs?


Is een tijdje geleden bij die Kamstrup van mij gedaan (had geen kWh's met cijfers achter de komma, nu wel). 1 belletje en mailtje naar de netbeheerder, en 't was zo gefikst.

grtz,

marcelr
marcelr
Advanced Member
Advanced Member
 
Posts: 575
Joined: May 2012
Location: Ehv

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby richard naninck » Mon Jan 04, 2016 3:04 pm

Dan is er nog hoop :)
richard naninck
Member
Member
 
Posts: 123
Joined: November 2010

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby richard naninck » Tue Jan 05, 2016 4:11 pm

Repost:

netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsberi ... 1892450304


Tijdelijk geen automatische updates van gasmeterstand

Sinds 1 januari 2016 geven sommige slimme meters niet langer automatisch de gasmeterstanden door. Het gaat om de Iskra type 382 DSMR 2.2+ elektrameter in combinatie met de Flonidan of Landis&Gyr gasmeters. Deze meters zijn voornamelijk in de periode 2011-2013 geplaatst. De meterstanden van elektriciteit en gas worden normaal gemeten en getoond in het display van de meter maar gasmeterstanden worden niet langer automatisch doorgegeven. Klanten kunnen daardoor geen actueel verbruiksoverzicht krijgen. Ook als ze een aanvullende applicatie zoals een display bij hun meter gebruiken, kan het zijn dat die niet goed werkt. De meter zelf werkt wel goed en registreert hoeveel gas er wordt verbruikt. Klanten hoeven zelf geen actie te ondernemen, er wordt gewerkt aan een oplossing.

De vermoedelijke oorzaak is een softwareprobleem waardoor er sinds 1-1-2016 geen gasmeterstand kan worden verstuurd. Dit treedt alleen op met de eerder genoemde combinatie meters. Naar schatting gaat het om ongeveer 400.000 adressen. De Iskra elektra meters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk voor de klant herkenbaar.

Voor zover bekend speelt dit probleem bij alle regionale netbeheerders met uitzondering van Stedin en Westland Infra. De netbeheerders spannen zich maximaal in om samen met de meterleverancier Iskra een softwarematige oplossing te vinden voor dit probleem. Er is nog niet bekend hoe lang dit precies gaat duren. Wanneer hierover meer bekend is, volgt een update van dit bericht. In de tussentijd worden de meterstanden voor zowel elektriciteit als voor gas normaal gemeten en getoond in het display van de meter.
richard naninck
Member
Member
 
Posts: 123
Joined: November 2010

Re: Gas meter (p1) smartmeter stopped with the start of 2016

Postby Bwired » Thu Jan 07, 2016 10:39 am

ik ook eindelijk reactie van Enexis, maar ook geen oplossing nog :( Ik kan ze altijd wel handmatig nog opschrijven..... yeah right :)

U geeft aan dat de gasstand sinds 1 januari niet meer wordt doorgegeven op uw adres. Graag geef ik u informatie over dit probleem.
Helaas heeft uw type meter op dit moment te maken met een storing. Ik bied u onze excuses aan voor het ongemak dat dit oplevert. Wij zijn druk bezig met het zoeken van een oplossing.
De vermoedelijke oorzaak is een softwareprobleem in uw elektriciteitsmeter. Helaas is het nog niet bekend hoe lang het oplossen gaat duren. Tot die tijd houden wij u graag op de hoogte van de storing via de websites http://www.netbeheerdernederland.nl en http://www.enexis.nl.
Het is mogelijk om uw gasstanden handmatig uit te lezen. Als u op de rode A-knop drukt, verschijnt na ongeveer 10 seconden uw meterstand in beeld.

Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice op telefoonnummer 0900 780 87 00. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Het is ook mogelijk uw vraag te stellen door deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast vindt u informatie op http://www.enexis.nl.

Met vriendelijke groet,
User avatar
Bwired
Administrator
Administrator
 
Posts: 5300
Joined: March 2006
Location: Netherlands

PreviousNext

Return to Smart Metering Forum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest