Versie 3.0.0.1

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Hier is dan de eerste versie, 3.0.0.1: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.1.zip

- Multi instance plugin (untested, ik heb maar 1 PMIX35)
- Ondersteuning voor alle gangbare Xanura modules en standaard X10 appliance modules
- Configureerbaar transmit voltage en send position
- Uitgebreide en configureerbare logging
- Configureerbaar naar welke housecodes geluisterd moet worden
- Correcte weergave van dim level na het aanzetten via module of in Homeseer
- Volledige ondersteuning van shutter modules
- Werkt met "Silicon Labs CP210x USB to UART driver" versie 6.6.1.0 (laatste versie)

Todo:
- CTX15/CTX35 ondersteuning
- All lights on/all lights off ondersteuning (gebruikt iemand dat?)
- Verdere ondersteuning van alle gangbare Marmitek modules

Known issues:
- "Create Unknown Devices" werkt niet goed (laat deze dus maar uit)
- Non-preset dim devices werken (zeer waarschijnlijk) nog niet
- Meerdere HS3 devices met dezelfde housecode/devicecode werkt niet

Installatie: plaats de .exe file in je homeseer directory, en activeer de A10 module. Via het "Plug-ins" menu kun je de A10 module configureren.

Mocht je de plugin gebruiken hoor ik dat graag, ook als alles gewoon goed werkt. Maar aangezien het een eerste versie is, zou ik wel wat problemen verwachten :D
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Allereerst: fantastisch dat je dit gemaakt hebt, installeren en het werkt meteen, terwijl ik net weer een zeurderige bericht in de bugzilla krijg van HS dat ik zelf het probleem wel weer zal zijn ipv de beloofde DEBUG optie.
Sterk dat je dit doet en meteen volle leuke opties en mooi overzichtelijk. Pet je af.

Paar kleine dingen die me opvielen:

1. Als ik de config open, verdwijnt mijn menu. Ik kan daardoor niet meer uit de config.(Zie ook geen DONE knop of ed) Getest met IE10 en Chrome op OSX.

2,Als ik een nieuw device maak en eerst in de A10 tab een device toewijs en dat dan ook invoer op de algemene pagina, 'leegt' dat de A10 tab instellingen. Doe ik eerst de instellingen in de A10 tab dan werkt het vlekkeloos. Ideaal zou zijn als die twee synchroniseren zodat je niet twee keer hoeft in te voeren.

3. Ik had als default 'floor' A10 ingegeven, dat kwam niet terug tijdens het aanmaken. (Dat was een niet bestaand naam). Ook de tweede keer met de wel bestaande naam kwam dit terug. Leuke optie maar niet heel erg noodzakelijk volgens mij.

Ik zit in Thailand en het leek me niet zo'n goed idee om mijn dak open/dicht te gaan testen, het lijkt nogal fris te zijn in NL. Hier ook trouwens, ik zit in T-shirt maar om me heen zitten ze met dikke truien en is een nood programma in werking gezet want maar 24 graden overdag en 's nachts 15 en dan gaan er al mensen dood. Vreemde contrasten.
Dus ik heb me moeten beperken tot de DAIZ12 en SAIX12 en die werken beide feilloos. Dimmen gaat mooi. Moet het via de camera's bekijken en kan dus niet live testen maar het lijkt allemaal prima.
Ook als ik via HS2 een lamp uit zet (en dus via de andere PMIX35) dan loopt de status mooi mee.
Super blij dus en ik ga eindelijk maar eens mijn events voor A10 netje opzetten. Alle vertrouwen in dat dit mijn basis plugin gaat worden.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Suggestie: neem ook de LM7206 switch op als type in het rijtje. Werkt volgens mij gewoon als standaard X10 switch maar het is handig sorteren als er wat extra typen in de lijst staan.

Merk ook dat er niet gecheckt wordt op wel of niet vrije adressen. Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem maar lijkt wel standard in HS te zijn. Ik begrijp dat je mogelijk denkt aan toestaan meerder devices met zelfde code maar dat dit nog niet werkt. Dan is bovenstaand natuurlijk een non-issue.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Goed te horen dat je er blij mee bent. Je bent de eerste en vooralsnog de enigste, dus daar ben ik weer niet zo blij mee. Ik ga dit niet lang volhouden als e rmaar een paar gebruikers voor zijn.

1. Is in de volgende versie opgelost
2. Ik voer altijd alleen het adres in de A10 tab in, de rest volgt vanzelf. Niet helemaal intuitief, dat snap ik. Geen idee of ik hier iets aan kan doen. Ik zal eens kijken.
3. De default settings zijn voor "Create Unknown Devices". Niet voor devices die je met de hand aanmaakt.

Dat dak van jou gaat ook gewoon goed werken, maar ik snap dat je dat niet op afstand wilt testen :-)
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

De LM7206 ken ik niet, wel de UM7206. En die staat al op mijn lijstje. Bedoel je die?

Ik ga straks een lijst met mogelijke devices posten, dan mag iedereen aanvullen en komen we vanzelf tot een complete lijst.

Dat met die dubbele adressen moet ik nog even over nadenken. Ik weet niet meer waarom ik dat zou willen, maar ook niet waarom niet eigenlijk.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

LM = UM inderdaad, iets in die buurt zou leuk zijn. :-)

Als je het goed vind post ik de link naar je eerste versie ook op het HS forum. Dat levert misschien nog wat extra mensen op. Vermoedelijk zullen hier ook meer mensen inhaken in het weekend. Er zijn er nog erg weinig die echt HS3 volledig draaien dus ook dat moet nog groeien. Ahh ik zie dat je daar al in mijn thread hebt gepost. Kun je hem er beter zelf bij zetten: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=161792

Je moet bij aanmaken van een device volgens mij altijd een naam in vullen in de eerste tab. Daarom denk ik dat de meeste mensen daar ook eerst wat zaken invullen en daarna door gaan naar de A10 tab. Ik heb er nu een tiental aangemaakt en liep soepel verder.

Ben wel benieuwd naar 'create unknown devices' en hoe dat zou moeten gaan werken. Ik vrees dan dat ik net zoals bij RFXCOM eindeloos moet zoeken welk device dat nou is en misschien maar unknown moet laten af en toe. Klinkt leuk maar ik zou er niet te veel energie in stoppen als het lastig is.
Veel mensen zijn aan het afstappen van X10 als ik zo de aanbiedingen overal zie. Zelf ben ik er nog steeds erg blij mee. Stabiel over grote afstanden en ik ben ook geen fan van te veel elektro smog / emissie in een leef omgeving.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Ik zie dat ik nog een vraag van je gemist hebt: Ik gebruik ALL on/off eigenlijk niet. Ik heb wel iets soortgelijks gemaakt in een event waarbij ik alle lichten uitzet behalve in de slaapkamer als ik het systeem op SLEEP zet.
Met ALL on/off ben ik beetje bang ook andere devices uit te zetten zoals mijn rain8x10 of X10 deuropener.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Net alle devices in HStouch gebracht. Icoontje wat status laat zien en meteen een toggle on/off is.
Als ik nu een DAIX12 aanklik gaat deze naar 46% en wil bij een tweede druk niet meer uit. Voor de zekerheid heb ik hem daarna via HS2 nog eens op 100% en weer uit gezet (Status loopt wel keurig mee) maar bij een druk op ON loopt de dimmer weer niet verder dan 46%. Ook de slider loopt wel tussen 0 en 100 maar de dim setting komt niet voorbij de 46.
Bij een andere DAIX12 treed dit niet op dus ik vermoed dat die 46% de laatst bekende dim stand van de muurschakelaar zelf is. Helaas lijkt deze stand er dus niet uit te branden te zijn.
De log geeft wel aan dat het ON commando 100 als waarde stuurt: Device: A10 Backroom Main light to On (100) by/from: CAPI Control Handler

EDIT: net ook bij een andere DAIX12 dit effect te zien, ditmaal op 82%.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Ik heb net even getest, en ik zie het probleem in HStouch. Ik weet alleen niet zo goed wat ik er aan kan doen. In HStouch is on/off blijkbaar altijd on, tenzij devicevalue 100 is. Dat komt waarschijnlijk omdat devicestatus niet meer bestaat in HS3 (die hield de on/off status bij). Ik zou verwachten dat als devicevalue > 0 is, dat on/off dus off zou schakelen. Maar in plaats daarvan schakelt hij altijd naar 100.

De homeseer X10 module schakelt altijd naar 100 bij het aanzetten vanaf 0, ook al was de laatste stand geen 100 maar iets anders. Dat heb ik opgelost, maar daarmee dit probleem (iets) groter gemaakt. Van de andere kant, ook de homeseer X10 module heeft een probleem want bij een dimstand zal on/off ook niet off schakelen maar eerst naar 100 en dan pas off. Alleen omdat die plugin zo "dom" is zie je het licht zelf niet opschalen naar 100.

Zet je DAIX12 maar eens aan (via HStouch met de X10 plugin enabled), dim het device en probeer daarna via on/off te schakelen. Je ziet hetzelfde gedrag.

Als je "Double on is fully on" aanzet werkt het iets beter maar nog steeds niet perfect. Maar je krijgt hem dan in ieder geval uit (na 2 keer drukken).
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Ik wilde al een bug melden bij homeseer, maar we zijn niet de eerste die hier tegenaan lopen: http://homeseer.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=1231

Hopelijk volgt er snel een fix. Hoe meer het probleem gemeld wordt, hoe sneller er (wellicht) een fix komt?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Dank voor de dubbel check. Ik heb begrepen dat ze bij HStouch aan een HS3 versie denken. Hoop dat ze eerst de meeste bugs eruit halen voordat er weer nieuwe dingen komen....

De X10 plugin was plotseling gefixt nadat ik me gisteren boos heb gemaakt. :-) maar dat heb je mee kunnen lezen.

Ander klein dingetje: Meeste plugins maken na activatie de naam een link naar de config. Misschien ook wel handig in dit geval.

Double on is fully on heeft het hele probleem wel opgelost voor mij en nu werkt het nog mooier dan ik kon bedenken:
Single tap = aan naar eerdere di setting, nog een tab brengt het naar 100%
daarna kan ik met een single tap het weer uit zetten.
Meestal maak ik in HStouch ook nog een dim slider popup dus die staat nu als volgend op het lijstje.
Voor mij hoeft er dus niets gefixt te worden ik ben blij met de single en double taps.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Double on is fully on heeft het hele probleem wel opgelost voor mij en nu werkt het nog mooier dan ik kon bedenken:
Maar zodra HS de bug gefixed heeft (ik heb bericht dat er donderdag een fix te verwachten is) werkt dat dus niet meer icm Toggle on/off...
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by strongetje »

hallo ssdroog,

heb problemen met de plugin.
krijg volgende error:

Code: Select all

Dec-18 4:32:24 PM         Plug-In    Finished initializing plug-in A10   

 Dec-18 4:32:24 PM         Error    Initializing plug-in(2): A10 Instance::Conversion from string "31-01-2014 23:59:59" to type 'Date' is not valid.0STACK:Server stack trace: Exception rethrown at [0]: at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg) at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type) at HomeSeerAPI.IPlugInAPI.InitIO(String port) at Scheduler.clsHSPI.CheckInterfaces()   

 Dec-18 4:32:24 PM         Info    Plug-in A10 has connected successfully  
]
mvg,
Mark
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.1

Post by stefxx »

Mark, bedankt voor de melding. Waarschijnlijk heb je in Windows een afwijkende datum/tijd formaat ingesteld, je kunt even kijken of als je dat aanpast het wel werkt.

Eind van de week of van het weekend komt er een nieuwe versie waarin dit probleem is opgelost.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.1

Post by Bastiaan »

Nog even een dubbel check:

In HS3 kan ik alles aansturen, echter als iemand gewoon handmatig het licht aan doet, krijg ik dat niet in HS te zien. Ik neem aan dat dit met het 'polling' gedeelte waar je nog mee bezig was valt?

gr Bastiaan
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”