Slimme energiemeters schenden privacy

Forum to Introduce Home Automation Domotica related hardware here.....
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Digit »

Schitterend, laat men eerst maar eens komen met een voorstel waarbij privacy gewaarborgd blijft en waar je idd ook niet in de cel in hoeft bij weigering.. werkelijk waanzin!
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Hetwieg »

Dan snijden ze je toch gewoon af als je weigert :(

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
LittleBit
Member
Member
Posts: 78
Joined: Wed Jul 18, 2007 9:35 am
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by LittleBit »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Esteban</i>
<br />HIEP HIEP HOERA! En nu maar hopen dat die maatregel nooit meer boven water komt en de 2e kamer het 'per ongeluk' in de prullebak mikt... Champagne voor ons alle svp [:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Helaas....
allereerst is de maatregel niet van tafel,
zelfs de meterspecificatie is niet aangepast
maar je mag alleen afzien van de slimme meter.
Echter, bij nieuwbouw komt hij er standaard in
en dat kun je niet veranderen.
Op termijn krijgen dus toch alle huizen de slimme meter.

Daarbij had de slimme energiemeter ook een voordeeltje voor ons,
een P1-uitgang voor lokale domotica-toepassingen.
En als je nu dus afziet van de slimme energiemeter,
krijg je ook geen P1-aansluiting.


With best domotica regards,
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Esteban »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LittleBit</i>
<br />Helaas....
allereerst is de maatregel niet van tafel,
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Vandaar dat ik hoopte dat ie 'per ongeluk' in de prullenbak terecht zou komen ;)

P-1 uitgang of geen P-1 uitgang, als ik iets wil meten koop ik zelf wel eigen apparatuur. En zonder dat er een 2nd/3rd-party mee hoeft te kijken.

Het is blijft even belachelijk allemaal... maar gezien hoe ver ze doordraaien tegenwoordig is het niet verplicht stellen al een hele stap vooruit. Het had me niet eens meer verbaasd als het huidige voorstel er gewoon door was gekomen.

Ciao,
Esteban
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Bwired »

En volgens mij is de slimme meter door ons toch heel simpel onklaar te maken zodat er geen data meer de deur uit gaat!
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Snelvuur »

ja gewoon de stekker eruit halen..

// Erik (binkey.nl)
User avatar
simjoc
Member
Member
Posts: 210
Joined: Sat Dec 27, 2008 5:59 pm
Location: Netherlands

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by simjoc »

Dat zullen ze wel inbouwen, de stroom moet ook voor de meter vandaan gehaald worden. Een eenvoudige telefoon jammer is voldoende om het data verkeer te storen.
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Esteban »

Plakje lood?
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Hetwieg »

ik vind zelf dat je met onder de zegel niet moet knoeien (Dat was de engel)

Maar wat ik weet is dat de data die verstuurt woord wel heel makkelijk tot 0 te versturen is door het patroon te achterhalen :P
(O jee dan verbruiken we geen stroom meer)

En een plaatje loot zal ook een oplossing zijn maar das ook weer zo lelijk object in de meterkast.

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
SNG
Starting Member
Starting Member
Posts: 27
Joined: Tue Apr 28, 2009 8:14 pm
Location: Singapore
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by SNG »

De energiebedrijven weten hoeveel stroom of water jij gebruikt... Met een 'slimme' meter weten ze het vrij nauwkeuriger te meten, dat is alles. De energiebedrijven weten al hoeveel energie jij gebruikt, je betaald er immers voor! Kortom persoonlijke staatjes en grafieken hebben ze al, alleen niet zo nauwkeurig. Het voordeel van grafieken is dat jij als consument kan zien op welke dag of week je de meeste stroom gebruikte... en eventueel stappen ondernemen...

Ik woon zelf in Singapore en elke maand krijgen we een invoice met een duidelijk grafiekje van de laatste 6 maanden. Ken je zien hoeveel stroom, gas en water je gebruikt. Met de aircon in huis is dat wel sterk aan te raden om te volgen. Je kan ook checken of je meer of minder gebruikt dan de gemiddelde huishouden met dezelfde grootte of huis. Als je merkt dat je dus veel meer betaald dan iemand anders, ken je simpel zelf stappen ondernemen. Lekker duidelijk en transparant.

Natuurlijk kan de energiebedrijven beter en goedkoper inkopen als ze een duidelijker beeld hebben van het energieverbruik van hun klanten. Bijkomend voordeel is dat ze beter kunnen concurreren met lagere energieprijzen en dat scheelt weer in onze portomonee. Voordeel voor iedereen dus :) Op dit moment kan het energiebedrijf ook aansturen hoeveel stroom, water of gas je krijgt. Betaal maar een paar maanden niet en je wordt vanzelf afgesloten.

Internet bedrijven kunnen ook zien hoeveel data jij gebruikt tot op de minuut van de dag. De telefoon bedrijf doet precies hetzelfde, die weten zelfs wie je belt en hoe lang. Waarom zouden dan de energie bedrijven niet meer inzicht krijgen in het gebruik van hun diensten.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by Lennart »

Hi SNG,

Blijkbaar vind je het geen probleem dat de energieleveranciers nauwkeurig inzicht krijgen in je verbruik. Maar hoe rijm je dat dan met je reacties in de Plugwise-verzamelt-verbruiksgegevens thread? (http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=2391) (No offense, ik probeer alleen te begrijpen wat voor jou het essentiele verschil is tussen wat Plugwise doet en wat de energieleveranciers willen gaan doen.)

Lennart
SNG
Starting Member
Starting Member
Posts: 27
Joined: Tue Apr 28, 2009 8:14 pm
Location: Singapore
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by SNG »

Oh 3 simpele redenen...

<b>1. Openheid vs Sneeky</b>
Het grote verschil voor mij is dat <u>de energie netbeheerders het eerlijk spelen</u> en niet eens uit de data kunnen achterhalen of ik een laptop bezit, een Philips LCD of een oude Sony TV bak. Plugwise doet dat dus wel en ook nog eens buiten onze medeweten om!!! Je weet niet eens of ze nog veel meer registreren wat naar ons niet is bekend gemaakt. We wisten ook niet dat onze gebruikersgegevens automatisch naar hun server wordt verstuurd of dat internet is verreist om de software te installeren. Allemaal addertjes onder het gras... en daar zit het grote gevaar voor mij in. Wat is het de volgende keer? Verkopen ze onze gegevens door aan Sony om te zien wie er geen Sony heeft zodat ze ons nog meer kunnen spammen? Plugwise behoudt zich het recht om alle informatie commercieel te exploiteren zonder onze toestemming!!! De energie netbeheerders zullen zich aan veel strengere wetten en eisen moeten houden...

<b>2. Bescherming van de servers</b>
De servers van de energie netbeheerders zullen velen malen beter beveiligd zijn met een miljoenen budget dan een lu*ll*ig mini-servertje van Plugwise... De privacy waakhond en de consumenten belangen organisaties zullen wel overzicht over het hele gebeuren blijven houden. Mijn gebruikersgegevens zijn in mijn ogen tiental malen veiliger in de handen van de energiebedrijven dan Plugwise.

<b>3. Registratie van totaal verbruik vs. per stopcontact</b>
Een slimme meter registreert <u>alleen het totale verbruik</u> per kwartier of uur en niet als Plugwise per stopcontact. Hoe kan een slimme meter achterhalen wat voor apparatuur jij hebt als er niet eens een sensor in je stopcontact zit????

We hebben allemaal wel minimaal 2 televisies, een zooi lampen, telefoon chargers en wat computers aan op hetzelfde moment. Misschien ben ik op dat moment wel 10 vibrators aan het opladen of liggen we met zijn allen onder de zonnebank naar onze 70 inch TV te kijken... of is mijn zoontje wat wiet aan het kweken... Een slimme meter registreert alleen het totaal gebruik en niet zoals Plugwise per stopcontact... en dat gaat mij te ver!

Voor de energie netbeheerders is het haast onmogelijk om alle data op te slaan voor heel Nederland op de manier zoals Plugwise het doet. Aan ruwe informatie voor 1 jaar lang in Nederland moet je snel denken aan 350 TERRABYTES (gebasseerd op 1K per metering voor elk huishouden)!!!

Vindt dit een beetje teveel op complot theorie denken... Er wordt gesuggeerd dat hackers data van Energieleveranciers kunnen verkopen aan inbrekers maar wat moeten zij met het gegeven dat jij om 8 uur 's avonds meer stroom en water gebruikt dan om 3 uur in de middag? Meer dan de helft van de bevolking is om achten thuis... niets nieuws voor ze.... Met de data van Plugwise kunnen ze wel precies zien welke apparatuur iemand gebruikt. Daaruit kun je dus een patroon afleiden en dat is dus inbreuk op de persoonlijke levensomgeving.

Plugwise heeft zoals de energiebedrijven geen ene re*et te maken dat ik thuis een zonnebank heb (is slechts een voorbeeldje, niet dat ik er eentje nodig heb in de tropen). <b>Verschil is dat de energiebedrijven het niet kunnen achterhalen, Plugwise wel en doet het dus ook zonder onze medeweten!!!</b>
User avatar
esschenk
Member
Member
Posts: 426
Joined: Sun Feb 17, 2008 10:34 pm
Location: Netherlands
Contact:

Slimme energiemeters schenden privacy

Post by esschenk »

Eneco-site voor slimme energiemeters lek


http://www.ziggo.nl/nieuws/internet/art ... s-lek/8648


<font size="1">Homeseer2.3.0.60 Snevl DooNetwork,ActiveBackup Plugin,NetCAM,PowerTrigger,RFXcom,BlRfid,BLebaymonitor,BLIcon,BLChart Jon00 Webpagebuilder,www.domotica.famschenk.eu</font id="size1">
Post Reply

Return to “Announcements & News Forum”