Opentherm uitzeten

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Arnolddebeer
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sun Mar 03, 2019 2:04 pm

Opentherm uitzeten

Post by Arnolddebeer »

Goedenavond,

Ik heb een warmtepomp en opentherm wil ik graag uitzetten maar dit lukt me niet, heeft iemand een oplossing hiervoor?

Groeten,
Arnold
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by TheHogNL »

De toon zet opentherm vanzelf uit als er geen opentherm gesproken kan wordens. Tevens kan je door het schuifje naar links te drukken hem uitzetten (en dan staat ie op aan/uit).
Maar wat heeft dit met je warmtepomp te maken? Heb je een warmtepomp die opentherm spreekt en zo ja waarom zou je dat dan uit willen zetten?
Member of the Toon Software Collective
Arnolddebeer
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sun Mar 03, 2019 2:04 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by Arnolddebeer »

Hoi TheHogNL,

Mijn warmtepomp kan helaas geen opentherm, dus moet aan/uit aangesproken worden.

Ik kan het schuifje niet naar links zetten, zou ik het ook in een bestand kunnen omzetten?

en kan ik ook het aantal stook momenten aanpassen?

Groeten,
Arnold
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by TheHogNL »

Arnolddebeer wrote: Thu Mar 02, 2023 9:08 am Hoi TheHogNL,

Mijn warmtepomp kan helaas geen opentherm, dus moet aan/uit aangesproken worden.

Ik kan het schuifje niet naar links zetten, zou ik het ook in een bestand kunnen omzetten?

en kan ik ook het aantal stook momenten aanpassen?

Groeten,
Arnold
Ik vermoed dat hij dan al op aan/uit staat. Alleen als hij op groen staat, het witte bolletje links staat en Opentherm is dik gedrukt is hij op opentherm. De toon gaat vanzelf op aan/uit als opentherm niet wil praten.
Het is vaak een mis begrepen knopje. Het design is niet goed. Sommige denken dat hij naar links wijst terwijl hij juist naar rechts wijst. Hoe ziet het er bij jou uit?
Member of the Toon Software Collective
Arnolddebeer
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sun Mar 03, 2019 2:04 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by Arnolddebeer »

het bolletje staat aan de rechterkant en aan/uit is vet gedrukt. dus denk dat hij al op aan/uit staat.

Kan ik ook het aantal stook momenten per uur instellen?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by TheHogNL »

Arnolddebeer wrote: Thu Mar 02, 2023 9:34 am het bolletje staat aan de rechterkant en aan/uit is vet gedrukt. dus denk dat hij al op aan/uit staat.

Kan ik ook het aantal stook momenten per uur instellen?
Niet direct. De toon is, mits geroot, wel in te stellen dat er een warmtepomp achter zit zodat ie langere stookmomenten kent en minder vaak per uur schakelt. Maar ik moet dan ook weer even zoeken waar dat zat. Ook in die stand is ie eigenlijk niet geschikt om een warmtepomp, die graag lang en traag wil draaien, aan te sturen.
Member of the Toon Software Collective
Arnolddebeer
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sun Mar 03, 2019 2:04 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by Arnolddebeer »

Hij is wel geroot, dus kan erin.

Als ik naar thermostatinfo kijk krijg ik onderstaande.
"result":"ok", "currentTemp":"1806", "currentSetpoint":"1800", "currentInternalBoilerSetpoint":"49", "programState":"1", "activeState":"0", "nextProgram":"1", "nextState":"2", "nextTime":"1677793200","nextSetpoint":"1700","randomConfigId":"1804289383","errorFound":"255","connection":"0","burnerInfo":"0","otCommError":"0","currentModulationLevel":"44"}

Wat ik apart vind is dat hij wel blijft moduleren op aan/uit.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Opentherm uitzeten

Post by TheHogNL »

Hoe bedoel je moduleren op aan/uit?
Omdat de Toon denkt dat hij aan een CV ketel hangt kunnen de periodes tussen aan en uit soms best wel kort zijn, als je dat bedoelt.

Maar ik zou als ik jou was de toon niet gebruiken voor het aansturen. Zet er zelf een stukje domotica tussen en de toon alleen als soort van drempelwaare gebruikt. Bij een warmtepomp moet je niet te snel denken kamertemp>setpoint=uit namelijk. Je laat hem lekker doorlopen maar als het echt te veel wordt (bijv setpoint+2 graden) dan mag hij uit. Maar als je de warmtepomp goed hebt ingeregeld (en buitentemperatuur afhankelijk de aanvoer temp regelt) dan zou hij dat niet moeten doen.
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”