Geen firmware upgrade mogelijk

Dit is de Nederlandse tak van het Forum voor de Opentherm gateway (OTGW) van Schelte

Moderator: hvxl

Post Reply
gjaa
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Sun Feb 25, 2024 10:31 pm

Geen firmware upgrade mogelijk

Post by gjaa »

Ik heb een oude OTGW gekregen er staat revision b op de printplaat (waarschijnlijk 5 jaar oud)
Probeerde met OTmonitor verbinding te maken ,via de usb kabel, maar dat lukte niet in windows (driver out of date)
Toen een raspberrypi, ik draai nu via een webserver en hij zegt dat hij verbonden is maar dat hij de firmware niet herkend
Updaten lukt niet, hij zegt dat ik geen bestand heb gekozen, rara wat gaat er mis?
Firmware upgrade.png
Firmware upgrade.png (38.75 KiB) Viewed 935 times
Gerard
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1967
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by hvxl »

Die melding "Geen bestand gekozen" is een dwaalspoor. De "Code memory" en "Data memory" balken laten zien dat het gekozen bestand al is ingelezen. (Daarvoor wordt het bestand opgestuurd naar de web server in OTmonitor, waarna de pagina opnieuw wordt geladen. Je hebt daarna geen nieuw bestand gekozen, maar dat is normaal.)

De status melding "Click 'program' to download the firmware" geeft aan dat alles in orde is bevonden. In combinatie met die melding wordt ook de 'Program' knop geactiveerd. Waarom die knop bij jou niet actief is, is mij een raadsel.

Welke versie van OTmonitor heb je? Welke browser gebruik je? Kun je eens een andere browser proberen?

Als je met de browser de broncode van de pagina bekijkt (bijvoorbeeld met Chrome: ergens op de pagina rechtsklikken en dan "Paginabron weergeven" kiezen), moet redelijk onderaan (regel 63) staan:

Code: Select all

<input type="button" name="program" id="progbutton" value="Program" onclick="fwprog(this)" enabled>

Dat ook het vinkje van "Transfer old EEPROM settings to the new firmware" niet actief is, is trouwens ook verdacht. Wat geeft de "About" pagina aan betreffende de huidige firmware?
Schelte
gjaa
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Sun Feb 25, 2024 10:31 pm

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by gjaa »

Ben niet thuis, maar weet wel dat bij het about scherm stond dat hij de firmware niet herkende
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1967
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by hvxl »

Dat klinkt alsof er een communicatieprobleem is. Ik adviseer om dat eerst te onderzoeken. Als de communicatie niet goed werkt, gaat een firmware upgrade waarschijnlijk ook niet lukken.
Schelte
gjaa
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Sun Feb 25, 2024 10:31 pm

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by gjaa »

Nog even het about scherm
About OTMonitor.png
About OTMonitor.png (34.13 KiB) Viewed 885 times
gjaa
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Sun Feb 25, 2024 10:31 pm

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by gjaa »

Even verder gezocht en vond "Running Commands"
running commands.png
running commands.png (23.82 KiB) Viewed 885 times
Inderdaad een verbindingsprobleem

Maar hoe nu verder, wat ik vreemd vind er zitten ledjes op de printplaat maar die branden niet, klopt dit?

Gerard
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1967
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by hvxl »

Op een originele "Rev. B" printplaat zitten geen ledjes. Er kunnen wel leds worden aangesloten op de "LEDS" eilandjes. Deze zouden ongeveer een seconde nadat de stekker van de OTGW in het stopcontact wordt gestoken even een keer moeten flitsen.

De troubleshooting web pagina geeft stap voor stap instructies voor het onderzoeken van problemen met de OTGW.
Schelte
gjaa
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Sun Feb 25, 2024 10:31 pm

Re: Geen firmware upgrade mogelijk

Post by gjaa »

Hij werkt, de fout zat in de usb aansluiting
Via de wayback machine een oud document boven water gehaald met de kleurcode van de usb aansluiting (in de bijlage)
Upgraden is gelukt draai nu versie 5.8
2024-02-27 21_56_47-About OTMonitor.png
2024-02-27 21_56_47-About OTMonitor.png (26.87 KiB) Viewed 830 times
Attachments
USB_instructions.pdf
(259.95 KiB) Downloaded 33 times
Post Reply

Return to “Opentherm Gateway Forum (NL)”