Domotica Xanura?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Haarhuis »

wij hebben concrete bouwplannen en zijn ons aan het orienteren voor Domotica.

Het systeem dat mij in het oog springt is Xanura van Holec. Maar wat is nou een degelijk en betaalbaar systeem voor een leek? De installatie zullen wij in principe zelf doen. Wat zijn valkuilen, wat zijn grote voordelen enz.

Groet,
Danil[:)]
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domotica Xanura?

Post by TANE »

Danil
Een beetje afhankelijk van je wensen zijn en wat je verder mee wilt doen.
Xanura heeft goed uitwerkte concepten.

Een systeem wat betrouwbaar en goed werkt is de Homecontrolbox.
http://www.xanurahome.nl/OverXanuraHome ... fault.aspx
Het is wel een kostbaar systeem.

Andere mogelijkheden zijn met een eigen systeem wat bv met Homeseer kan worden ingericht.
Nadeel hiervan is dat het in begin best complex kan zijn en wat meer tijd zal vragen.

Kosten van beide systemen zal niet veel uit elkaar lopen.

Keuze van systeem is sterk afhankelijk van waarom domotica.
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Haarhuis »

In de basis leeft bij ons de interesse in automatisering. Naar aanleiding hiervan hebben wij gezocht op internet en kwamen bij Domotica uit. Vanuit hier dus bij Xanura.

Nadeel van Xanura is dat je dergelijke systemen door een installateur moet laten inregelen en dat is nou net iets wat ik niet wil. Het inregelen, wijzigen, uitbreiden enz. zou ik graag zelf ter hand nemen. Ben ik niet afhankelijk van een dure installateur.

Gezien de vele topics van jou over dit items neem ik aan dat jij expert bent op dit gebied of niet? Wellicht ga ik binnenkort nog naar de domotica beurs in Eindhoven. Ben alleen bang dat ik met meer vragen naar huis ga dan ik gekomen ben. Zie wel. Een andere mogelijkheid is de proefopstelling bij Holec in Hengelo (O) bekijken. Hier woon ik vlak in de buurt.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domotica Xanura?

Post by TANE »

Ik heb zelf nooit een installateur in huis gehad...en super handig ben ik weer ook niet met elektra.
70% van mijn Domotica is gebaseerd op Xanura.

je kan het goed zelf doen als je een beetje handig bent.
Homeseer optie is de meest flexibele maar vraagt wel de nodige basis kennis.

3 jan. geef ik een presentatie in Huizen...bij de HCC, je bent daar welkom.
Voordeel van Eindhoven is dat je met meerdere mensen in contact kan komen die in de buurt wonnen.
Werkend zien van een domotica concept maakt wel veel helder.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Domotica Xanura?

Post by Bwired »

De valkuil van zelf Domotica aansluiten is dat je niet zomaar moet beginnen met het installeren van modules.
Belangrijk is dat je 230 volt netwerk storingsvrij is, zodra dit het geval is kan je naar hartelust modules plaatsen.
Een erkende installateur zal hier in principe als eerste mee starten. Het mogelijk plaasten van filters en/of koppelaars is onontkoombaar.
Dit kan je natuurlijk ook zelf doen met bijvoorbeeld de PMIX35, wel moet je dan wat technisch aangelegd zijn.
Doe je dit niet dan is de kans op een onstabiel netwerk groot wat zijn uitwerking heeft op onbetrouwbaar schakelen.
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Haarhuis »

Is het in de basis zo dat een systeem, bv Xanura, zijn signalen verstuurd over het stroomnet? Dit zou betekenen dat wij dus geen extra draden hoeven te trekken.
Worden de onderdelen van Xanura exsta in de stopcontacten worden geplaats en deze met een signaal aan en uit gaan? Hoe worden lampen gedimd aangestuurd, is dit via een aparte draad vanuit de meterkast of vind dimming plaats in het stopcontact/lichtpunt?
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Domotica Xanura?

Post by Bwired »

Heb je dit Nederlandstalig document al gelezen http://www.xanura.nl/Portals/1/pdf/Xanu ... enplan.pdf
Het Xanura Stappenplan zal veel voor je duidelijk maken, lees dit eerst.
Zie ook http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=6
Pieterpaul
Member
Member
Posts: 145
Joined: Sat Jul 05, 2008 7:00 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Pieterpaul »

Xanura signalen (X10 in het algemeen) gaan inderdaad over het stroomnet. Je moet echter voor het aansluiten van Xanura modules soms wel degelijk extra (blauwe) nul draden trekken, al is die noodzaak met de nieuwe modules een stuk kleiner geworden. Hangt een beetje af van hoe en waar je de modules wilt/kunt plaatsen en wat voor draden daar beschikbaar zijn. Wel belangrijk is dat je 50mm diepe inbouwdozen hebt (en dan is het nog krap genoeg).

Ik heb in mijn (nieuwbouw)huis nooit metingen gedaan en tot nu toe nooit communicatie problemen gehad (en dus ook geen filters geplaatst). Blijkbaar kun je geluk hebben (of fatsoenlijke apparatuur [:o)])

/PP
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Haarhuis »

Zijn er mensen die een dergelijk Xanura systeem zelf kunnen installeren of ben je altijd afhankelijk van een officiele installateur. In mijn geval is het de bedoeling dat een goede kennis de electrische installatie doet. Dus buisjes infrezen, dozen inbouwen, draden trekken, meterkast inbouwen enz. Echter deze kerel heeft gn verstand van domotica/Xanura.

Ik heb inmiddels het stappenplan doorgelezen. Hierin komen basistermen voor die waarschijnlijk iedere installateur kent, maar ik niet. Echter de beschrijving en dus het Xanura systeem spreekt mij wel aan. Zeker omdat je later vrij eenvoudig kunt uitbreiden zonder te hoeven hakken, boren enz. Wellicht moet je dan iemand kennen die software matig de zaak kan bijregelen.
Pieterpaul
Member
Member
Posts: 145
Joined: Sat Jul 05, 2008 7:00 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Pieterpaul »

Als je een beetje basiskennis van electronica hebt, dan kun je ook Xanura systemen inbouwen. Het is wat gepruts in de kleine ruimte, maar moeilijk te begrijpen is het allemaal niet.
Zelfde geldt voor de SW: je hebt wat basiskennis van SW in het algemeen en van domotica (logica) nodig. Maar als je een gangbaar SW systeem onder windows neemt (bijv HomeSeer) dan is het allemaal redelijk gebruiksvriendelijk. Wil je onder linux werken, of met gratis windows SW, dan moet je vaak wat meer kennis van zaken hebben.

/PP
Haarhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Nov 05, 2008 2:03 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Haarhuis »

Wanneer je bijvoorbeeld homeseer gebruikt draai je dit dan op de laptop? En heb je dan geen HCB nodig?
Vandaag nog even naar de domotica beurs geweest maar volgens mij is Xanura het enige systeem dat zijn signalen over het 230v net zend en dus het goedkoopste systeem is, of zie ik dit niet goed? Hoe dieper ik mij er in verdiep hoe geintereseerder ik word omdat ik verstel sta van de mogelijkheden.
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Herbus »

Ik ben net begonnen met Xanura icm Homeseer. Het aansluiten van Xanura modules is prima te doen als je een beetje E-kennis hebt. In mijn geval moet ik wel nul-draden (blauw) naar m'n schakelaars trekken omdat de Xanura modules naast een fase ook een nul nodig hebben.
Verder een kwestie van beschrijving goed lezen en gewoon doen.
Homeseer is prima te doen. Blijft 24/7 draaien op een PC (of notebook). Inderdaad heb je geen HCB nodig.
Voor Xanura kan je het beste de site en beschrijvingen van Eaton doorspitten. Homeseer is een kwestie van proberen, dit forum lezen en veel tijd....
Succes!

Jos

Homeseer 2.2.66
ACT TI203, DooNetwork
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Edwin2008 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chak</i>
<br />3 jan. geef ik een presentatie in Huizen...bij de HCC, je bent daar welkom.
Voordeel van Eindhoven is dat je met meerdere mensen in contact kan komen die in de buurt wonnen.
Werkend zien van een domotica concept maakt wel veel helder.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domotica Xanura?

Post by TANE »

Eindhoven was 19 en 20 november.
Informatie over Huizen heb ik nog niet binnen.
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Domotica Xanura?

Post by Edwin2008 »

Huizen is ook wat beter bereikbaar voor mij vanuit het groningse land.
Moet je ook lid zijn van een gg van hcc, zo ja welke.
Ik hou 3 januari in iedere geval vrij
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”