Thermostaat via internet aanzetten

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

incredible
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Thu Dec 11, 2008 11:22 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by incredible »

Ik wil graag mijn thermostaat via internet aan & uit kunnen zetten.

Daarvoor overweeg ik de aanschaf van een Honeywell thermostaat Chronotherm IV. Die heeft namelijk een zgn tele-ingang, waarmee je een vooraf ingestelde temperatuur kunt activeren. zie ook http://home.planet.nl/~lhendrix/x10_verwarming.htm. 2e hands kost ie rond de 40,-.

Voor aansturing van de tele-ingang zit ik te denken aan een webrelay (http://www.controlbyweb.com/webrelay/index.html). kost ca. 70,-, maar moet wel in de USA besteld worden..

vragen:
- lukt het hiermee?
- is er een beter/voordeliger/dichterbijhuis verkrijgbaarder alternatief voor de webrelay?

alvast bedankt voor het meedenken!
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Edwin2008 »

Vooruitlopend op mijn domotica project heb ik gekozen voor de Quick & dirty methode door van conrad de GSM schakelmodule te gebruiken. Via smsje kun je dan de chronotherm bedienen. Ding kan nog veel meer, maar ik ga hem voorlopig daarvoor gebruiken. SMS versturen lukt mijn ega ook prima.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Digit »

Edwin,
Die Conrad GSM schakelmodule (198888 - 89), kun je die ook aansturen zonder die Windows-software die erbij wordt geleverd? Ik vind dat nl. ook wel een interessant apparaat (maar wel lelijk).
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Edwin2008 »

Als ik de handleiding lees (ik heb hem zelf net binnen, en volgende week komt de ketel zodat ik het kan proberen) is het eenmalig instellen met een windows doos en daarna werkt het met smsjes.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Digit »

Ok, thanks. Misschien leuk om tzt wat over je ervaringen te vertellen met die schakelmodule.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Digit »

@incredible:
Ik zie geen reden waarom het niet zou werken met de door jou voorgestelde hardware. Maar pin me er niet op vast :-)
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Bwired »

Meestal zit er op de ketel een een potentiaal vrije input waar je de gsm module op kunt annsluiten.
is wel wat handiger dan via de thermostaat. Ik heb daar een xanura module op zitten.
Mooie is als je de ketel via deze optie schakelt de thermostaat dit ook netjes aangeeft.

Volgens mij kun je ook beter een generieke gsm module kopen, die kun je dan overal voor gebruiken en integreren in je HA systeem.
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Edwin2008 »

Mee eens. Wat voor gsm module zou je dan moeten hebben?
vwb de tele stand op de honeywell. De meeste honeywell's kennen een stand continu temperatuur. Een soort van programma overrule mode. Vroeger werd deze gebruikt voor als je op vakantie ging. De nieuwere modellen hebben een special vakantie stand.
Via het tele contact op de thermostaat kun je de continu temperatuur mode forceren. Als deze op bv 21c staat zal de thermostaat vanaf dat moment de temperatuur naar de 21c gaan brengen en houden totdat de continu temperatuur mode weer wordt uitgeschakeld.
Zolang homeseer nog niet draait is de gsm schakelmodule een aardige oplossing.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Bwired »

Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Edwin2008 »

Confused, english or dutch?
The siemens solution looks like the one i would like. The software you made, is that integratable with homeseer?
Are you willing to share the software? I'm trying to lay my hands on a M20 module.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 390
Joined: Sat Nov 22, 2008 6:58 pm
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Mdamen »

Beginners forum is volgens mij nederlands [:)]

--
Maarten Damen

www.maartendamen.com
incredible
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Thu Dec 11, 2008 11:22 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by incredible »

Bedankt voor het meedenken!

Die GSM module is inderdaad een goeie optie, maar wel prijzig ( 200,- + SIMkaartje). Dan kies ik toch liever voor de webrelay want dan heb voor minder geld ook nog een nieuwe thermostaat die ik ook stand-alone kan programmeren.

De Siemens werkt volgens mij alleen wanneer die is aangesloten op een PC? Ik ben juist op zoek naar een methode die stand-alone werkt. Prijs is wel weer leuk ( rond 40,- 2de hands zag ik)
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Bwired »

Sorry Nederlands inderdaad.
Ja inderdaad voor en tegens :-)
Ik had de module voor 20 euro op ebay, er is genoeg software voor de Siemens M20, in ieder geval in VB6.
Ik wil mijn VB6 driver wel beschikbaar stellen, het protocol is een AT commando protocol heel simpel.
En inderdaad in geval de Siemens moet je de computer wel aan hebben. draai je Homeseer dan staat de computer toch al aan :-)
Leuke van de Siemens is dat je deze ook als antwoord apparaat kunt gebruiken, je kunt zelfs in gesproken boodschappen van de tegenpartij vasteleggen op harde schijf. Ook kun je er uitgaande SMS'jes mee versturen, kortom een hele hoop meerwaarde
zie hier mijn showcase http://www.bwired.nl/Camoffice.asp
Oja niet alleen de Siemens M20 voldoet er is een hele serie van allerlei modems die hetzelfde protocol gebruiken. anders dan in de Domotica is de standaard redelijk goed geregeld.
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Edwin2008 »

OK, alvast bedankt. Ik ga eens kijken of ik de hand kan leggen op een M20. Lijkt mij een goede opvolger voor het gsm schakelkastje zodra homeseer draait.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Thermostaat via internet aanzetten

Post by Bwired »

Oja voordeel van de Conrad GSM is zeker dat je snel klaar bent als je iets specifieks wil schakelen!
succes
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”