Marmitek VS Xanura

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
strake
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Fri Dec 21, 2007 12:38 pm

Marmitek VS Xanura

Post by strake »

Er is al veel over geschreven in dit forum maar niet eenduidig.

Ik heb op dit moment aardig wat Marmitek inbouw modules in huis aangesloten wat goed bevalt voor alsnog. Maar op dit forum wordt er alleen maar geschreven over Xanura. Maar als ik webshops bezoek en ik ga de modules naast elkaar leggen bijv. of de LW12 zie ik geen verschil in de werking.

Maar wat is nu het grote voordeel in het algemeen? Je betaalt namelijk wel 2 keer zo veel in dit voorbeeld.

DAIX10 - dimactor/interface 250W 95 euro
Marmitek LW12 43 euro

Anders gezegd wat zijn de beweeg redenen om over te stappen naar Xanura?

Alvast bedankt voor de reactie.

P.S. Excuses dat ik post in het nederlands, misschien begrijp ik het dan beter :-)
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 847
Joined: Wed Jan 02, 2008 12:25 pm
Location: Rijswijk (Z.H)

Marmitek VS Xanura

Post by Ruud »

hi,

Een groot verschil is de sterkte van het signaal Xanura is a10 ipv x10. iets beter protocol!

een ander verschil is dat de Xanura modules bijna altijd 2 weg x10 zijn, dus je kan de status opvragen. En bij lokaal schakelen wordt homeseer bijgewerkt.

Bij dimming modules wordt het soms wel dat het licht sterker en zwakker wordt een soort knipperen. Bij Xanura niet.


Gr Ruud
strake
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Fri Dec 21, 2007 12:38 pm

Marmitek VS Xanura

Post by strake »

Oke Ruud, bedankt voor de info!

Als ik je reactie goed begrijp, zou je net zo goed voor marmitek kunnen kiezen als:
- Je het risico wil nemen om meerdere repeaters mogelijk te moeten gebruiken.
- Je kan niet leuke actie aan statussen koppelen met verschillende software.

Het zijn dan wel erg dure features, als ik dat mag concluderen.

Gr
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Marmitek VS Xanura

Post by Bwired »

hier zijn de Xanura modules wat goedkoper.
http://www.hlkonline.nl/epages/61772808 ... ouwmodules
ex btw en vanaf 150 euro geen verzendkosten
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Marmitek VS Xanura

Post by Lennart »

Hoi Strake,

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je wilt, maar voor mij zou een niet-2-weg installatie geen optie zijn; ik vind het van essentieel belang dat de home automation server weet wat de status van elk device/elke schakelaar is, ook na lokaal schakelen, en op basis daarvan acties kan starten. Dat is in mijn ogen geen dure "luxe" feature maar een noodzakelijke basis feature voor mijn domotica toepassingen. Als je het echter niet gebruikt/nodig hebt, kan een standaard X10 installatie ook voldoen en dat is inderdaad wat voordeliger. Vraag jezelf echter wel af wat de kans is dat je later toch meer wilt...

Lennart
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 847
Joined: Wed Jan 02, 2008 12:25 pm
Location: Rijswijk (Z.H)

Marmitek VS Xanura

Post by Ruud »

Hoi Strake,

Ik vind het zelf wel erg belangrijk, dat als ik een commando stuur dat ik kan checken of dit ook gebeurt is. Dus als ik opafstand iets uit zet er niet na enige tijd er achter kom dat het nog aan staat.

Gr Ruud
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Marmitek VS Xanura

Post by Alexander »

Mijn Homeseer server geeft on aan voor bijv mijn lamp in de woonkamer terwijl het signaal niet aankomt bij de xanura module. Homeseer baseert zijn status dus niet op een antwoord van een xanura module. Bij jou wel?
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 847
Joined: Wed Jan 02, 2008 12:25 pm
Location: Rijswijk (Z.H)

Marmitek VS Xanura

Post by Ruud »

Je heb gelijk homeseer ziet het niet of het aankomt,maar wel als je lokaal schakel en daar kan je event aan kopelen. En je kan altijd pollen.

gr Ruud
strake
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Fri Dec 21, 2007 12:38 pm

Marmitek VS Xanura

Post by strake »

Als ik jullie zo hoor, moet ik eerlijk bekennen dat voor de meeste domotica situaties een 'Status' functie erg belangrijk is icm met homeseer.
Voor bevestiging dat het device aan of uit is, maar ook kunnen luisteren naar drukknop van de Xanura module.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat de modules zo ongelovelijk duur zijn. Laatste jaren is electronica goedkoper geworden.
Voor een beetje Xanura module betaal je net zo veel als een 22 inch TFT scherm. Het is een rare vergelijking maar wel de realiteit.
Toch maar weer verder dromen :-) Zucht....
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Marmitek VS Xanura

Post by Alexander »

kleine markt, hoge prijs. TFT scherm is natuurlijk algemeen goed tegenwoordig ;-)
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”