Status van ir

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Status van ir

Post by TANE »

Beste oplossing blijft discrete on/off
wat voor een TV heb je?
Ik heb de codes voor Philips en Sony
andere codes zijn zo te vinden.

Sony heeft zelf een code all off
Ik gebruik deze voor mijn TV een Hifi
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Ok, mooi zo! YW. Je kunt nu dus in ieder geval de correcte status weergeven in Homeseer en HSTouch. Voor deel 2, het schakelen van je TV afhankelijk van wat de status is, moet je even precies vertellen wat je daarmee zou willen doen/hoe je dat zou willen gebruiken.

Wat ik me in ieder geval kan voorstellen (uit mijn hoofd, ongetest, dus je zult zelf even moeten kijken of dit voor jou werkt):

* In HSTouch maak je een button die de devicestatus trackt van het virtuele TV device (aan of uit). Je wilt de TV vervolgens kunnen togglen (aanzetten als 'ie uitstaat en uitzetten als 'ie aanstaat) door een druk op de button.

=> Deze is niet zo lastig: gewoon een event dat manual getriggered wordt en als actie altijd IR-code "on/off" stuurt. Deze hang je vervolgens onder de button. Status is on? Druk op de button en de TV gaat uit, waarna de status off wordt. Status is off? Druk op de button en de TV gaat aan, waarna de status on wordt. Gaat vanzelf goed :-).

* In HSTouch maak je buttons voor de zenders en als je op een zender drukt moet de TV naar die zender gaan. Als de TV echter nog niet aanstond, moet deze eerst aangezet worden en dan naar de zender gaan.

=> Deze is wat lastiger (vooral omdat je TV vermoedelijk wat startup tijd nodig heeft voordat je de zender kunt versturen). Laten we het maar even naief - zonder scripts - doen.

1) Maak voor de eerste zenderbutton eerst een event aan dat manual getriggered wordt en als conditie
heeft "virtueel TV device is on". Als actie verstuur je de zender IR-code.

2) Maak voor de eerste zenderbutton vervolgens nog een tweede event aan dat manual getriggered wordt en als conditie heeft "virtueel TV device is off". Als acties doe je achtereenvolgens het volgende: stuur de on/off IR-code, bouw een wait in van x seconden (x is afhankelijk van hoe lang het duurt voor je TV opgestart is) en stuur de zender IR-code.

3) Hang beide events achter de zenderbutton in HSTouch. Omdat de condities tegenovergesteld zijn, zal slechts 1 van beide events vuren. Zorg er wel voor dat eerst event 1 aangeroepen wordt en daarna event 2, anders vuren ze mogelijk allebei omdat event 2 de TV aanzet waarna aan de conditie van event 1 is voldaan; andersom heb je dat mogelijke timing probleem niet als HS zich tenminste aan de aanroepvolgorde houdt. Eventueel bouw je een kleine wait-actie in tussen beide event-acties achter de button in HSTouch om mogelijke timing issues helemaal te voorkomen (kan in de nieuwe versie).

4) Herhaal de eerste 3 stappen voor alle zenders. => Veel events, maar het zij zo.

Ik gaf al aan dat het met een script handiger kan - je kan dan telkens hetzelde script aanroepen dat beide events combineert en als parameter de zender meekrijgt vanuit HSTouch - maar probeer eerst dit even werkend te krijgen :-).

Mocht je iets anders van plan zijn met het schakelen van je TV, dan hoor ik het wel.

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

@Chak Dat had ik reeds begrepen, maar ik heb een TATUNG mcgi 32 en ironisch genoeg lees ik in een folder met discrete codes...
Maar niets in de handleiding.. en online vind ik dus niets anders dan die folder.

Heb inmiddels de importeur maar eens gemailed en antwoord gekregen :

Dear Robin,

The technical explanation here would be to extensive but
I am very sorry to state here that such codes are not available.
With kind regards,...


@Lenart, Ja HStouch is het hoofd doel. idd dingen als toggle button en zender icons en status overbrengen. Met jouw uitleg ben ik weer een stuk wijzer. Het is me verder niet meer gelukt ivm met een aander scriptje ( iets met if status="slaap" ) ;)


PS: de zenders komen vanaf een ext. upc tuner, dus ik hoef niet te wachten op de tv tot hij aanstaat.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

"PS: de zenders komen vanaf een ext. upc tuner, dus ik hoef niet te wachten op de tv tot hij aanstaat."

In dat geval kun je het wat eenvoudiger doen met twee events per zenderknop:

1) Een manual event dat conditioneel triggered op virtueel TV device is off. Action: stuur On/Off IR-code.
2) Een manual event zonder condities (en dus altijd triggered indien de knop wordt ingedrukt) dat als actie de zender IR-code stuurt.

Beide events hang je uiteraard weer onder een HSTouch button.

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

en daar ga ik weer

Dit is de status van het device
Image

Dit is het event wat ik gemaakt heb
Image

Draai ik het handmatig dan gaat de tv gewoon uit...
in mijn optiek vreemd, want als de tv off is moet hij ir power zenden en niet als hij aanstaat ?
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Hmm, dat is inderdaad niet wat je zou verwachten. Ik heb het ook getest en bij mij vuurt de actie ook als ik op "run" klik, ongeacht de conditie die erop zit. Ik heb het ook indirect getest (een ander event dat dit event aanroept) en ook dan vuurt de actie altijd. Dat lijkt me niet in orde...

Iemand anders die hier ervaring mee heeft?

Overigens heb ik wel een workaround voor je:

- Maak een tweede virtual device aan.
- Verander het poweron check tv event als volgt: verander Manual with Condition trigger in een Device Status Change trigger. Vul bij Edit Device Status Change Trigger het nieuwe virtuele device in en kies voor Set to any value. Vink Apply conditions aan en maak daar de Living Room TV is OFF conditie aan, zoals hierboven. De action blijft gelijk.

Vervolgens:

- Hang aan de zenderbutton in HSTouch een toggle actie voor het nieuwe virtuele device.
- Hang verder aan de zenderbutton in HSTouch het tweede reeds besproken event dat de zendercode stuurt.

Het idee: de HSTouch button toggled het nieuwe virtuele "dummy" device. Op basis daarvan zal het eerste event getriggered worden en de conditie geevalueerd worden. Afhankelijk van de status van het TV device zal al dan niet de actie uitgevoerd worden. Het tweede event zal vervolgens altijd uitgevoerd worden (die blijft immers manual getriggered worden, na het indrukken van de HSTouch zenderknop).

De event condition blijkt namelijk wel goed te werken als onderdeel van een device status change trigger, maar niet bij een manual with condition trigger. Waarom weet ik niet...

Lennart
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Ik heb wel iets hiervover gevonden in de Homeseer manual:

"If you wish to use conditions with the manual trigger, there are two additional steps to take:
1. Click on "Apply Conditions" so that conditions can be added to the event, then add the conditions you wish to have checked when this event is set to be run.
2. When using this event in a Run Event action in another event, enable the Run Only If Conditions are TRUE option."

Het rare is echter dat je de "Run Only If Conditions are TRUE" optie in het *aanroepende* event moet zetten. Ik zou verwachten dat het een optie van het *aangeroepen* event zelf zou zijn (waarom specificeer je anders condities)... Dat maakt het ook lastig om dit vanuit HSTouch gedaan te krijgen, want volgens mij kun je daar bij de aanroep van een event niet aangeven dat het event alleen moet runnen als de condities TRUE zijn, en dat zou volgens deze passage dus wel noodzakelijk zijn.

Ik vrees dat je dus toch aan de workaround vast zit...

Lennart
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Status van ir

Post by TANE »

Welke model TV heb je?

Ik zit in de DB van Harmony te kijken daar zijn wat extra functies beschikbaar..
V32MCHK heb ik als voorbeeld gebruikt.

Zelf heb ik veel functies via Harmony naar Homeseer gekopieerd.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

@Chak

V32MCGI... bedankt!
Heb ik net mijn harmony weg gegeven :(

@Lennart, dus zeg maar een workarround van Homeseer zelf ;)
Zal de volgende keer ook eens in de handleiding kijken van HS, al vind ik die net als hun forum ook niet bijster overzichtelijk.

Ik snap verder de logica en de dingen die je me uitlegt, dus dat scheelt al een hoop. Nu nog de onlogica van HS.

Heren, bedankt voor alle input en kan ik wat terug doen.. just ask!
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Status van ir

Post by TANE »

Ik heb mijn Harmony ook uitgeleend...maar software werkt nog wel..:)
Maar helaas geen optie voor Power On / Power Off beschikbaar in Harmony Software.

Op remote center begreep ik dat de TV's van Bestbuy ook TATUNG TV's zijn..kleine kans dat je iets zal vinden wat wel werkt op remote center als je op type zoekt.
anders veel succes met events.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Nee ik heb tot mijn tong op de schoenen gezocht, goodman in de UK en Deccacolor ( o.a bij best buy ) in de US....
importeur nog even doorgevraagd maar ook niets anders dan nee hebben we niet sorry!

Dan maar op de alternatieve HS manier proberen met de events of later als ik alles wat beter snap met een scriptje.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Nu we weten waar het "probleem" zit in het event met de manual with conditions trigger, kan het ook wat eenvoudiger, zonder tweede virtual device:

- Maak i.p.v. een tweede virtual device een event aan (bijvoorbeeld met de naam "dummy event voor poweron check tv"). Geef dit event een manual trigger (dus zonder conditions). Als action kies je Run Event en zorg je ervoor dat "Run Only If Conditions are TRUE option" onder de advanced settings aangevinkt is. Het event dat je dan aanroept is "poweron check tv".

- Het "poweron check tv" event zelf laat je ongemoeid, dus zoals die eerst was in jouw screenshot, met manual with conditions trigger.

- Achter de HSTouch zenderknop hang je nu twee events: eerst "dummy event voor poweron check tv" en dan het event dat de IR-code voor de zender stuurt, zonder condities.

Het idee: een druk op de knop roept het dummy event aan. Dat event vuurt altijd en roept op zijn beurt het eigenlijk gewenste "poweron check tv event" aan, maar zorgt er dankzij de advanced setting voor dat de condition van dat "poweron check tv event" event nu wel geevalueerd wordt. Vervolgens - eveneens als gevolg van de druk op de zenderknop - wordt het event dat de IR-code voor de zender verstuurt aangeroepen en afgevuurd.

Het extra event bouwt dus een indirectie in (event => event) om de rare keuze van HS t.a.v. manual trigger with conditions op te vangen.

Van dergelijke omwegen word ik ook niet echt vrolijk, maar goed, als het maar werkt he? ;-)

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Het is als beginner zeker ff doorbijten als dingen op zo misleidend zijn, teminste in mijn geval.

Ik begrijp in iedergeval nu waarom het voorheen niet werkte met mijn conditions en dat schept vertrouwen :)
Nogmaals bedankt!


UPDATE:
:D het werkt
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Mooi zo! Ik neem aan dat je voor de laatste suggesties bent gegaan met het dummy event?

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Yep, as thats the one that suits me best ;)
Bedankt voor deze oplossing!
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”