waar te beginnen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by Lennart »

@Robert-Jan: zo te zien heb je goed nagedacht over de voorbereidingen voor Xanura (nuldraden, diepe inbouwdozen, meterkast met netfilter(s) en indien van toepassing een fasekoppelaar/repeater). Echter nog een tip die misschien een hoop ergernis voorkomt: zorg ervoor dat het schakelmateriaal dat je uitzoekt voor het nieuwe huis ook past bij de Xanura modules. 50mm inbouwdozen zijn leuk, maar als daarvan al 40mm wordt weggegeten door de schakelaars of wandcontactdozen (met randaarde) zelf, dan kun je alsnog al het zojuist opgeleverde schakelmateriaal gaan vervangen. Kijk bij de beter bouwmarkt/elektro-vakhandel naar schakelmateriaal dat je mooi vindt *en* dat ondiep is. Hoe meer ruimte je overhoudt voor de inbouw van de modules, des te makkelijker zal het gaan.

Lennart
rjvanes
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Tue Dec 02, 2008 12:32 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by rjvanes »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andro</i>
<br />Hoi Robert-Jan,

Ik gebruik een Powermax+ met GSM module als alarmsysteem. Deze heb ik in de meterkast geinstalleerd en werkt prima. Deze heb ik met homeseer geintegreerd via de RFXCOM receiver. Met die receiver kun je sensoren van het alarmsysteem gebruiken om andere dingen aan te sturen. De bewegingsdetector laat bijvoorbeeld bij mij dan een lamp aangaan in de hal. De RFXCOM receiver kan ook signalen oppikken van Oregon weer sensoren en deze tonen binnen homeseer.

<font color="green">Goed om te lezen, dat jij hetzelfde alarm gebruikt en dat deze te integreren is in HomeSeer. Ik denk wel dat ik overstap naar de Powermax Pro (ik heb nog een van de eerste PowerMax versies).
Ik heb eens gekeken op de site RFXCOM.com. Zo te zien zijn er meerdere versie van de RFXCOM. Welke heb je precies nodig om te kunnen communiceren met de sensoren van de Powermax en eventueel in de toekomst ook met de weersensoren van Oregon?</font id="green">

Homeseer is dus voor mij eigenlijk hetgene waar alles samenkomt en je dingen kan aansturen. Ik heb ook een kleine pc (atom) in de meterkast specifiek voor alle domotica apparaten die gelijk dan ook maar NAS is. Alle apparten zitten dus ook lekker dicht bij elkaar. Bij Jon00 kun je een paginabouwer voor homeseer downloaden waardoor je een eigen portal kan bouwen die een overzicht geeft je huis. Je ziet daar dan alles samenkomen. Ik zal je een PM sturen zodat je mijn portal eens kunt bekijken.

<font color="green">Ik ben ook van plan om Homeseer het hart van mijn Home automation systeem te maken. Die paginabouwer om een Homeseer Portal op te bouwen ga ik zeker bezoeken. Dit wordt wel pas tegen het voorjaar dat ik hier mee aan de gang ga. Ben zeer geinteresseerd om jouw portal eens te bekijken.</font id="green">

Volgens mij zit je voor de meeste zaken in ieder geval op het goede spoor. Voor het aansturen van de verwarming gebruik ik een honeywell thermostaat met teleprogram. Dit is wat beperkt en kan eigenlijk alleen maar naar 1 temperatuur schakelen (teleprogram uit/aan). Maar de thermostaat zelf is een touchscreen met wel weer veel mogelijkheden en het meest van de tijd loop je er toch even naar toe.

<font color="green">Over het aansturen van de verwarming heb ik nog niet nagedacht. Weet ook niet direct hoe dit te gaan doen. We hebben stadsverwarming en daarop aangesloten enerzijds radiatoren en anderszijds vloerverwarming. Volgens mij 1 thermostaat in de woonkamer.
Dus geen idee of ik iets kan aansturen op verwarmingsgebied.</font id="green">

Voor het weerstation ben ik zelf aan het kijken naar oregon. Wederom vanwege de integratie. Mijn vrouw heeft intussen een stuk of 4 temperatuur sensoren buiten gezet vanwege de boompjes en vorst (we hebben vorstgevoelige bomen: palm, olijf etc.) en is uitermate tevreden over de portal en het weeralarm dat homeseer kan geven. Ook de grafieken zijn wel leuk. Over een paar maanden ga ik 'm uitbreiden met een volledig weerstation.

<font color="green">Orgeon stond inderdaad ook al op mijn verlanglijstje, maar wordt wel fase 2.</font id="green">

Iets wat ik nog niet in je lijstje zie staan is de meting van je energiemeters. De meeste hier hebben dat wel (de mijne staat in bestelling). Er is een heel forum onderdeel voor plugwise (meten op apparaat niveau) maar bijvoorbeeld RFXMeter kan je elektra en gasmeter uitlezen. Voor je watermeters zal je dan een tussenmeter moeten gebruiken (wordt ook genoemnd op de fora).

<font color="green">De energiemeters was ik vergeten te noemen. Maar ga ik zeker ook gebruiken. Ik had eigenlijk al voor mijzelf uitgemaakt dat ik ook voor plugwise ga. Ik volg dan ook met grote belangstelling de thread over de ontwikkeling van de plugwise plug in voor Homeseer.</font id="green">

Hou ook rekening met filters. Sommige apparaten storen het electranet behoorlijk of zijn natuurlijk dempers op het net. Dit werkt behoorlijk frustrerend als je overal schakelaars hebt en deze soms niet kunt bereiken. LCD tv's en computers zijn bijvoorbeeld storingsbronnen die in mijn geval achter filters zijn geplaatst.

<font color="green">Ja helder, ik was eigenlijk daarom van plan om de PMIX35 van Xanura aan te schaffen om op die manier mijn electra netwerk goed door te kunnen meten en eventuele (ver)storingen op te vangen met filters.</font id="green">

Laatste puntje. Waarschijnlijk ook bij jou al te laat. Ik kreeg mijn huis een jaar geleden opgeleverd. Als ik 1 ding nu nog mocht veranderen dan had ik meer loze leidingen getrokken. Ik heb op de meeste plaatsen nu 2 enkele wandcontact dozen naast elkaar en op sommige plaatsen loze leidingen waarvan we wisten dat daar iets moest komen (bijv. de tv). Terugkijkend nu zou ik bij alle wandcontactdozen een loze leiding willen hebben met gewoon een blindplaat. Dat geeft je veel meer flexibiliteit en.. niet onbelangrijk iets meer ruimte in de muur als je iets erbij wil hebben. Binnen de electrawereld heeft dat het elux concept. Ik vond het toen te duur want ze vroegen 150 euro per leiding. Nu had ik graag die 1000 extra geinvesteerd.

<font color="green">Als het goed is heb ik genoeg leidingen naar alle vertrekken gelegd. Niet direct naar elk stopcontact, maar wel naar meerdere plekken per vertrek. Deze loze leidingen komen allemaal vanuit een centraal punt waar mijn home automation systeem, alarm etc. zal staan (soort control room). In feite heb ik drie soorten netwerken in mijn huis:
1. Omnimedia netwerk voor LAN, internet, muziek, video (HDTV) en camera beelden (IP camera's);
2. Electriciteitsnetwerk (met daarin veel Xanura componenten);
3. RFX netwerk (om signalen van sensors etc. op te vangen)</font id="green">

groeten, Ronald
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Groeten,
Robert-Jan
rjvanes
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Tue Dec 02, 2008 12:32 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by rjvanes »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lennart</i>
<br />@Robert-Jan: zo te zien heb je goed nagedacht over de voorbereidingen voor Xanura (nuldraden, diepe inbouwdozen, meterkast met netfilter(s) en indien van toepassing een fasekoppelaar/repeater). Echter nog een tip die misschien een hoop ergernis voorkomt: zorg ervoor dat het schakelmateriaal dat je uitzoekt voor het nieuwe huis ook past bij de Xanura modules. 50mm inbouwdozen zijn leuk, maar als daarvan al 40mm wordt weggegeten door de schakelaars of wandcontactdozen (met randaarde) zelf, dan kun je alsnog al het zojuist opgeleverde schakelmateriaal gaan vervangen. Kijk bij de beter bouwmarkt/elektro-vakhandel naar schakelmateriaal dat je mooi vindt *en* dat ondiep is. Hoe meer ruimte je overhoudt voor de inbouw van de modules, des te makkelijker zal het gaan.

<font color="green">Lennart, bedankt voor deze tip. Ik zal morgen contact opnemen met de installateur die bij ons het schakelmateriaal plaatst om te zorgen dat er schakelmateriaal wordt geplaats dat ondiep is.
Ik laat ook 1 vertrek door hun plaatsen (inclusief Xanura). Dan kan ik direct controleren of het allemaal wel past.
Idem geldt voor de zaken in de meterkast zoals netfilter en fasekoppeler/repeater etc.</font id="green">

Lennart
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
gio_hardcore
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Jan 29, 2009 8:35 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by gio_hardcore »

Goedemorgen mede Domotica liefhebbers,

Ik misbruik het topic van Henk Jan maar even om ook een aantal vragen te stellen.
Ik ben ook vrij nieuw in de hele Domotica wereld, heb alleen nog maar een Logitech Harmony 1000 en een Lightmanager die wat lampen aanstuurt. Ik wil graag meer dingen gaan doen met Domotica, vandaar dus een aantal vragen.
Ik heb in mijn meterkast een Dell Optiplex (2Ghz, P4) staan waarop inmiddels Homeseer draait.

De vragen:
1. Ik heb me een beetje georienteerd op X10 transceivers en kwam op de volgende uit: http://www.x10.com/products/x10_cm19a.htm. Is dit een geschikte transceiver om X10 lampen mee te bedienen en is deze voorbereid op de toekomst zodat ik er later ook weersensoren aan kan hangen, cameras, bewegingssensoren, etc?

2. Heb ik naast Homeseer nog een plugin nodig voor een dergelijke transceiver?

3. Ik heb dit schermpje besteld voor in de woonkamer: http://www.terracode.com/MIMO_UM740_Rev ... ew_P1.html. Dit scherm wil ik dan gaan gebruiken om Homeseer op weer te geven. Ik neem aan dat dit scherm gewoon werkt met Homeseer (is touchscreen).

4. De Harmony 1000 kan X10 uitsturen als ik me niet vergis, gaat dit werken i.c.m. bovengenoemde transceiver en Homeseer?

5. Heb ik verder nog iets anders nodig om een beetje op gang te komen (naast de RFXCOM plugin voor Homeseer)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, het is nogal een opgave om als nieuweling in deze wereld erachter te komen waar je moet beginnen [;)].

Groeten,

Maurice
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by r_255 »

Mijn tip is, zie het als een hobby!

domotica kost de meeste mensen hier op het forum meer tijd dan het oplevert. En bezint eer ge begint is denk ik wel een goede vuistregel gezien alles wat je in de te koop sectie tegen komt ;)
gio_hardcore
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Jan 29, 2009 8:35 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by gio_hardcore »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by r_255</i>
<br />Mijn tip is, zie het als een hobby!

domotica kost de meeste mensen hier op het forum meer tijd dan het oplevert. En bezint eer ge begint is denk ik wel een goede vuistregel gezien alles wat je in de te koop sectie tegen komt ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik zie het ook als een hobby, maar dan moet ik wel weten waar ik beginnen moet met mijn hobby [;)]. Vandaar ook mijn vragen in bovenstaande post of dat gaat werken.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by r_255 »

Als je concrete antwoorden wil, kan ik mijn beginners ervaring gerust met je delen ;o)

1. Nee zover ik weet ben je icm de weerstation sensoren beter af met RFXCOM setje (ontvanger en zender) +Plugin voor homeseer

2. Ja dus de RFXCOM plugin waarvan het bedrag humble enough aan kika gedoneert wordt! alleen al een goed argument om in huis te hebben.

3. Ja dat gaat wel werken. alleen heb je dan nog geen hstouch opties

4. Als ik me niet vergis kan de harmony rechtstreeks geen x10 uitzenden. Daar voor heb je een device nodig wat je ir omzet naar 433Mhz. De IR codes voor X10 zijn aanwezig in de harmony lib.
Het is het addertje onder het gras.

Je kan hier voor een los device nemen zoals een extender, maar een ander leuker alternatief is bijvoorbeeld IRTrans de afhandeling laten doen. Helemaal als je met homeseer gaat werken.

IRtrans is een highpower IR zender en ontvanger die je aan homeseer koppelt en dan vervolgens op een aktie van de harmony 1000 een x10 device laat aansturen. ( bij behorende hs plugin is gratis )

Maar zeg eens wat wil je eigenlijk gaan doen, dan kan het advies wat specifieker. Er zijn zoveel IF's ELSE and OR's.

Ik kan niets anders zeggen dan lees je goed in, dat scheelt bijvoorbeeld een IR>X10 converter die een leverancier in combi met de harmony zou adviseren. Terwijl je in een Homeseer setup IRtrans een betere optie is.

Aan de hand wat ik lees ( en das vrij beperkt om een goed advies te geven ) zou ik dit boodschappen lijstje hebben gemaakt :

Hardware
1 RFXcom 433Mhz ontvanger en zender
1 IR Trans
1 LM13 Transiever ( zet RFXcom gezonden commandos op het lichtnet voor x10 modules ) maar mischien zijn hier betere opties voor

Software
Homeseer
RFXcom plugin
IRTrans plugin ( gratis )


Daarmee kan je alles wat jij omschrijft :

Oregon sensors
x10 op het lichtnet op en door de lucht
en ir omzetten naar x10 en andersom ;)

en je bent dan nog redelijk flexibel.
gio_hardcore
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Jan 29, 2009 8:35 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by gio_hardcore »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by r_255</i>
<br />Als je concrete antwoorden wil, kan ik mijn beginners ervaring gerust met je delen ;o)

Heel veel bruikbare info.


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hartelijk dank voor je info, daar kan ik zeker iets mee! Ik heb al een omvormer van Ir --> RF: http://cms.jbmedia.de/index.php?option= ... =0&lang=en. Deze gebruik ik nu ook om mijn InterTechno ontvangers aan de lampen aan te sturen. Ik zal me inderdaad weer eens verder in gaan lezen. Nogmaals bedankt voor je info!

Maurice
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by AshaiRey »

Hoi, ik heb een vraagje over de Light-Manager Pro van jbmedia.

omschrijving
Dit kastje kan zowel 433mhz als op 868mhz uitzenden. Je kan het aansturen met IR (vb Logitech harmony) wat dan op de frequentie eruit gegooid wordt. Hiermee is dan KaKu en FS20 devices aan te sturen. Als je het kastje aan een PC aangesloten houd kan je hem ook besturen via een web interface."Meer info hier
http://www.jbmedia.de/mambo/index.php?o ... =1&lang=en

Zo, een lange beschrijving. Mijn vraag is nu "kan je dit apparaat ook aansturen via HomeSeer?" want dit is een redelijke goedkoop alternatief.
gio_hardcore
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Jan 29, 2009 8:35 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by gio_hardcore »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AshaiRey</i>
<br />Hoi, ik heb een vraagje over de Light-Manager Pro van jbmedia.

omschrijving
Dit kastje kan zowel 433mhz als op 868mhz uitzenden. Je kan het aansturen met IR (vb Logitech harmony) wat dan op de frequentie eruit gegooid wordt. Hiermee is dan KaKu en FS20 devices aan te sturen. Als je het kastje aan een PC aangesloten houd kan je hem ook besturen via een web interface."Meer info hier
http://www.jbmedia.de/mambo/index.php?o ... 1#9001;=en

Zo, een lange beschrijving. Mijn vraag is nu "kan je dit apparaat ook aansturen via HomeSeer?" want dit is een redelijke goedkoop alternatief.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Zoals ik het begrepen heb kan dat niet. Homeseer stuurt aan je PC gekoppelde RF zenders / receivers aan. De lightmanager Pro is een op zichzelf staand systeem, vergelijkbaar met Homeseer. Je kunt volgens mij niet in Homeseer een signaal sturen dat door de LM Pro wordt opgepakt. Ikzelf heb de gewone LM, die het icm de Harmony 1000 perfect doet. Als je ontvangers hebt op 433mhz dan kun je deze dus met Homeseer (mits je een RF zender hebt) of met de LM bedienen. Ik denk dus dat het een het ander vervangt, niet dat de een de ander kan aansturen.
Wat je misschien wel kunt doen is een IR zender aan je PC hangen, deze met Homeseer bedienen en dit laten oppakken door de LM Pro. Weet echter niet of dat een ideale situatie is, aangezien je dan je config op 2 plaatsen gaat doen.
De LM Pro lijkt mij een overbodig tussenstation aangezien je meteen vanaf je PC kunt zenden met een RF zender.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by r_255 »

Technisch gezien kan dat denk ik wel, IRtrans werkt ok via een server programmatje >> Homeseer en ik geloof dat ze dat met de plugwise modules ook zo opgelost hebben. Het is maar hoe handig je zelf daarin bent.

nu denk ik nog even hardop :
Je kan evt nog zelf wat copy en paste programmaatjes maken, zoals hier met de chromoflex.

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=749

Standaard ook een device wat niet ondersteund wordt door homeseer, maar via kleine visual basic programmas
waar in de codes staan die de bijgeleverde software verstuurd naar je com/usb port. Daarmee boots je na wat je standaard software zou doen bij het verzenden van een specifiek commando.

Dit zou je aan de hand van Estaban zijn voorbeeld zonder investering van geld kunnen proberen als je verbonden bent met een pc. Gewoon ff trial downloaden en je vooral niet laten afschrikken door de hexcodes die voorbij vliegen. Goed kijken en analyseren.

Maar het is zover ik kan bekijken is het nog niet eerder gedaan en is er geen standaard software voor. Maar mischien geeft een emailtje naar de mensen van jbmedia meer duidelijkheid. Je weet uiteindelijk niet wat er nog in de hoge hoed zit ;)
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by AshaiRey »

Bedankt voor de response.
Wat ik mij nu eigenlijk realiseer is dat je met LM pro geen sensoren in je syteen kan opnemen zoals je met rfxcom wel kan doen. (weersensors en zo) Ik bruis van de ideen zeg.
Bedankt.
gio_hardcore
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Thu Jan 29, 2009 8:35 am
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by gio_hardcore »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AshaiRey</i>
<br />Bedankt voor de response.
Wat ik mij nu eigenlijk realiseer is dat je met LM pro geen sensoren in je syteen kan opnemen zoals je met rfxcom wel kan doen. (weersensors en zo) Ik bruis van de ideen zeg.
Bedankt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dat klopt inderdaad. Het enige dat de LM Pro nu kan aansluiten is een temperatuursensor (moet je wel los kopen).
Ik ga denk ik ook voor RFXCOM, binnenkort maar eens wat senders / receivers kopen. Ik bruis inderdaad ook van de ideeen, maar om vervolgens door het massale aanbod van apparatuur te komen is toch wel een ander verhaal.
henkjanvries
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Dec 22, 2008 7:31 pm
Location: Netherlands

waar te beginnen

Post by henkjanvries »

Hi allemaal.

Ik zie dat mijn topic goed benut wordt, das erg mooi!!

ondertussen woon ik in het huis en heb niet de tijd gehad en mogelijkheden om me goed te verdiepen in alles.

Ik had een kerel die bij mij een paar moeller zaken zou komen installeren, maar uiteindelijk heb ik ook dat afgezegd, onder andere omdat de vrouw e creme witte dimmers niet mooi vond. Is logisch omdat de rest van het huis aluminium kastjes heeft.

Maar goed nu ben ik weer bezig en zit te denken om te beginnen met een simpele cm15pro en een aantal modules.

maar dan komen de vragen:

cm15pro, werkt deze goed met bijv xanura modules, deze geven zover ik lees 2-weg signalen, terwijl marmtek dat niet doet.
Werkt Indigo goed met de cm15pro (ik werk alleen met mac en indigo is het enige wat lijkt goed te werken.)

Voor simpele licht automatisering, kan ik dan ook draaidimmers automatiseren, of lukt dat niet en moet ik dan impulsdrukkers hebben?
werken modules van marmitek of xanura samen met merten dimmers en wcd's?
Moet ik nog blauwe draden trekken of is dat niet nodig, je leest steeds dat je het direct kan inbouwen.

Ik wil kamer voor kamer rustig gaan automatiseren, eerst woonkamer, simpel met lichten, later de verwarming en led verlichting (in vloer), daarna keuken met verlichting.

goed de vragen die ik heb zo in die zin van belang dat ik het zonde vind om eerst alles te kopen om er later achter te komen dat het allemaal niet kan. Daarom geef ik dit (mijn eigen) topic een zwengel om te zien wie me kan helpen.

ik hoor graag van jullie!

HenkJan
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

waar te beginnen

Post by TANE »

HenkJan.

Blijft de PC/MAC altijd aan of wil je deze allen voor het programmeren gebruiken. Keuze hiervan is sterk bepalend voor de software
Een simpele oplossing zou kunnen zijn dat je Paralles of VMware Fusion gaat gebruiken voor een Windows applicatie. bv Homeseer.

Als je voor de nieuwe Xanura lijn gaat kan je de modules in de centrale doos monteren. Hierdoor is een extra blauwe draad niet noodzakelijk.
Marmitek en Xanura werken samen in een installatie naast elkaar
Marmitke heeft ook meerdere modules die tweeweg zijn. CM15 is dat ook.
Dimmers kunne allen met puls drukkers bedien worden.

Kijk ook een keer naar HomeControlBox.
Dit is een centrale unit met alles in 1 box
Software + hardware.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”