Homeseer alternatief?

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van domotica maar heb me al wel een beetje verdiept en al wat spullen aangeschaft, maar heb nu toch nog wel wat vragen hoe nu verder.

Ik heb de volgende spullen werkend: een aantal inbouw x-10 modules (voor tuinverlichting, fontein, gangverlichting, 3 x zonwering en een IR-sensor).

Dit in combinatie met een Visonic PowerMax Pro met X-10 interface en een CM15-pro computerinterface die ook als tranceiver voor de afstandsbediening werkt. De Powermax laat ik voor een enkele sensor (in de brievenbus!) ook X-10 signalen genereren om hier zaken mee aan te sturen.

De bij de CM15 geleverde software Active Home pro is aardig (met name handig dat de macro's in de CM15 kunnen worden opgeslagen), maar niet voldoende.

Wat ik n.l. graag wil is software die:
<ul>
<li>een web-interface heeft</li>
<li>en dan nog liefst een Iphone interface</li>
<li>mogelijkheden heeft om wat slimmere macro's/scripts te kunnen maken die o.a. met email kunnen omgaan (als trigger of email verzenden n.a.v. event).</li>
<li>werkt met de CM15-pro USB-interface</li></ul>
Ik heb nu - op basis van wat leeswerk in dit forum - HomeSeer geprobeerd en daar kun je eigenlijk alle bovengenoemde dingen mee. Het kan echter veel meer en heeft ook allemaal functies die ik toch niet nodig heb, zoals spraakherkenning, telefonie of text to speech. En (daardoor?) is het ook nogal kostbaar. Ik vindt 200 $ erg veel geld voor mijn volgens mij simpele wensen.

Wat ik hier op het forum aan links heb gevonden heb ik niet echt iets kunnen ontdekken wat aan mijn criterea voldoet.

Vraag is dan ook: is er alternatieve software die doet wat ik nodig heb maar "voor minder" (of zelfs freeware/open-source)? Ik ben benieuwd naar jullie tips en suggesties!
Maarten
Member
Member
Posts: 123
Joined: Tue Mar 04, 2008 12:19 am
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Maarten »

Ik denk voor het geen wat jij wilt dat je toch echt homeseer moet gebruiken. dat is de software die gewoon al die dingen kan! een alternatief zou ik zo snel ook niet weten wat daar aan zou voldoen
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Homeseer alternatief?

Post by Snelvuur »

domotiga.nl gaat die kant op, maar dat duurt denk ik nog wel even.. wachten is een antwoord of in mijn oogpunt is toch even doorsparen voor homeseer...

// Erik (binkey.nl)
rogiervandam
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Tue Jan 06, 2009 11:46 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by rogiervandam »

Ik ben aan het kijken naar XAP. Zie http://www.xapautomation.org/index.php? ... _protocol

XAP kan zelfstandig werken en een webpagina met informatie genereren. Misschien dat je bij de modules rond Xap vindt wat je nodig hebt.
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by snelvuur</i>
<br />domotiga.nl gaat die kant op, maar dat duurt denk ik nog wel even.. wachten is een antwoord of in mijn oogpunt is toch even doorsparen voor homeseer...

// Erik (binkey.nl)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ziet er veelbelovend uit. Ondersteunt echter de CM15-pro volgens mij niet draait op Linux, terwijl ik het graag op mijn Mediacenter PC wil draaien die toch al 20/7 aan staat.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Homeseer alternatief?

Post by TANE »

HouseBot is ook een complete alternatief begreep ik...niet gratis maar wel veel minder dan Homeseer
http://www.housebot.com/
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chak</i>
<br />HouseBot is ook een complete alternatief begreep ik...niet gratis maar wel veel minder dan Homeseer
http://www.housebot.com/
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Homeseer alternatief?

Post by RDNZL »

Hier staat een groot deel van het protocol beschreven dat de CM15-pro gebruikt.
http://homeauto.usandthem.com/cm15a/cm15a.pdf
Ondersteuning is wel te coden dus.

En webpage ondersteuning komt ook nog wel, maar ja DomotiGa zal niet onder Windows gaan draaien.

Groet,
Ron.
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rogiervandam</i>
<br />Ik ben aan het kijken naar XAP. Zie http://www.xapautomation.org/index.php? ... _protocol

XAP kan zelfstandig werken en een webpagina met informatie genereren. Misschien dat je bij de modules rond Xap vindt wat je nodig hebt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dat is eh,... nogal een puzzel om zelf alles bijelkaar te zoeken (en werkend te krijgen). En ook helaas hier weer zie ik geen support voor een CM15-pro met USB interface.
Heb ik een te moderne interface gekocht, of is al die software zo ouderwets?
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Herbus »

Ik zou met Homeseer aan de gang gaan. Probeer gewoon eerst de trial versie van 30 dagen. Met de huidige dollarkoers is aanschaf zeker het overwegen waard.
Homeseer is flexibel (zeker met gebruik van VB scripts) en er is een uitgebreide community die veel ondersteuning kan leveren.
Nee ik heb geen aandelen [;)] ......... maar ben vooralsnog wel een tevreden HS gebruiker.
Succes met je keuze.
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RDNZL</i>
<br />Hier staat een groot deel van het protocol beschreven dat de CM15-pro gebruikt.
http://homeauto.usandthem.com/cm15a/cm15a.pdf
Ondersteuning is wel te coden dus.

En webpage ondersteuning komt ook nog wel, maar ja DomotiGa zal niet onder Windows gaan draaien.

Groet,
Ron.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tja, lijkt mij ook wel te doen, vreemd dat zo weinig applicaties dat dus doen.

Ook weinig standaardisatie blijkbaar in dit wereldje: in basis doen al die interfaces (X-10, S-10, A-10, Z-Wave etc.) hetzelfde, dus volgens mij zou daar gewoon een API voor afgesproken moeten kunnen worden. Net zoals ze dat voor de modems (Hayes), telefonie (TAPI) en Harddisks (ATA) etc. hebben gedaan.

De Linux applicaties zien er allemaal wel mooi en ambitieus uit maar zijn nog steeds heel erg hoby/nerd-stadium volgens mij.

Als daar een plug&play Homeseer-achtige tussen zou zitten zou ik nog wel overwegen om een apart Linux-systeempje te gaan gebruiken.

Maar alvast dank voor de reacties, laat de tips maar komen![:)]
Bikey
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Wed Feb 04, 2009 5:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer alternatief?

Post by Bikey »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by herbus</i>
<br />Ik zou met Homeseer aan de gang gaan. Probeer gewoon eerst de trial versie van 30 dagen. Met de huidige dollarkoers is aanschaf zeker het overwegen waard.
Homeseer is flexibel (zeker met gebruik van VB scripts) en er is een uitgebreide community die veel ondersteuning kan leveren.
Nee ik heb geen aandelen [;)] ......... maar ben vooralsnog wel een tevreden HS gebruiker.
Succes met je keuze.

Homeseer 2.3.0.16, HSTouch,
ACT TI203, ActiveBackup, DooNetwork, RFXCom, RFXCharts, RFXMeter (gas, electricity, water), Oregon THGR 228 N,
Modules: Xanura & KaKu
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ik heb de trial versie al een tijdje draaien en ben daar zeker tevreden mee. Nog even kijken of ik over een maand ook nog zo enthousiast aan het experimenteren ben of dan tot de conclusie kom dat ik het in praktijk toch gewoon simpel moet houden.
Vooralsnog erg geinig om met je Ipone je tuinverlichting te kunnen aanzetten en een emailtje te krijgen als iemand een brief in je brievenbus gooit [8D]
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”