Welk aansturingssysteem ?...

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Hey, ik ben nieuw hier.. geweldig dat deze forum bestaat! want ik zoek al een lange tijd naar mensen die ervaring hebben met home automation.

Ik zit te dubbe wat ik precies moet doen. het aanleggen van een domatica systeem lijkt me niet zo onwijs ingewikkeld. Het is meer wat voor home Control solution (aansturing) ik moet nemen.

<b>Is het: </b>

- homeseer
- housebot (www.housebot.com)
Of de - HomeControlBox (wat 850,- kost) Met dit ben je wel gelijk klaar, het draait op linux en dit is ook gelijk erg stabiel.. Maar ja, de prijs...

Housebot gaat eigenlijk mijn eerste gedachte heen. Dit omdat het lekker goedkoop is, n het ondersteund aardig wat schakelaars, enz.. Aangezien ook het hele domotica in mijn huis een beetje 'just for fun' moet zijn hoeft het allemaal niet zoveel te kosten. (en een stukje gebruikersgemak moet het natuurlijk ook bieden (domotica dus) )

Zijn er mensen die ervaring hebben met housebot? Zoja: wat zijn jullie ervaringen ermee?
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

Welkom op het forum.
Er zijn nog veel meer producten waarmee Home Control mogelijk is.

HCB: is een super device met veel opties en werkt heel goed. (Doen als domotica niet je hobby gaat worden)
Homeseer: Er is veel kennis en veel plugins beschikbaar heel flexibel maar wel duur..
Housbot is nog niet zo bekend maar beloofd veel goeds.
als je opzoek bent naar een gratis alternatief kijk ook een keer naar DomotiGa
http://www.domoticaforum.eu/forum.asp?FORUM_ID=38
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Digit »

En niet te vergeten: DHZ, zelfbouw dus, mijn favoriet. Als je een goede basis neerzet, kun je zelf je eigen systeem uitbreiden met alleen datgene wat je nodig hebt. <s>Nadeel is dat er meer tijd in gaat zitten.</s> Voordeel is o.a. dat je alles zelf beheert, tot in de kleinste details, en minder afhankelijk bent. Als je thuis bent in programmeren, zou ik je aanraden ook dat te overwegen.
wwolkers
Member
Member
Posts: 273
Joined: Tue Sep 23, 2008 10:10 am
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by wwolkers »

wat ik laatst tegenkwam:

http://www.eventghost.org/

open source windows programma, op plugins gebaseerd. Ik heb nog niet helemaal de tijd gehad om het helemaal uit te zoeken, maar het ziet er netjes uit als achterliggend control deel. het mist imo een mooie web voorkant, maarja :)
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Henk »

Als beginner kan je ook een basis CM15 overwegen hiermee kunnen macros worden opgezet en vooral ervaring opdoen - het is vooral het gevoel krijgen van de mogelijkheden. De X10 modules kunnen later gebruikt worden in een systeem met meer mogelijkheden.

Als domotica hobbyist is de HCB interessant en kan je leuke applicaties opzetten , zeker als je niet veel tijd beschikbaar hebt en toch een betrouwbaar systeem wil hebben en weinig frustratie (inclusief bij je partner). Bovendien kan je je meer op applicaties concentreren dan aan het homeseer integratie/programmeren zeker als je nog wat elementaire electronica /knutselen leuk vindt.

Prijstechnisch is de HCB wat aan de hoge kant maar hou rekening met de energiekosten van een 24uur PC (euro 150 / jaar ?) dan de kosten voor Homeseer software met plugins en upgrades ... en extra apparatuur voor inbellen/versturen van Emails/SMS (mits een abonnement) en de HCB heeft bovendien digitale I/O geschikt voor allerlei sensoren of besturing. (In de meterkast komt je al veel tegen zoals voordeurcontact,deurbel,telefoon,elec.slot,) Als je hiervan de helft toepast heb je al een leuke besparing aan actoren die je anders toch moet aanschaffen. bovendien moet je het ook zien als een lange termijn investering ..... over 5 jaar is een HCB slechts 50 cent/dag - en een hobby mag toch wat kosten ...... (dit allemaal in het kader van hoe overtuig ik mijn partner)


Henk
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Hetwieg »

evendghost is heel uitgebreid en is ook goed aan te passen als je het bekijkt.

Kan je zelf programmeren is het ook leuk om je eigen hardware te maken er voor.

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Ik ben ook een starter met domotica, voor mij was het ook de vraag met welk programma ga ik beginnen om in mijn recent aangeschafte huis in Portugal wat dingen op afstand te kunnen beheren en te besturen. Domotica is dan wel nieuw voor mij maar industriele automatiesering (DCS, PLC en PESS systemen) niet, dit doe ik al een jaar of 25.
Dezelfde vragen, HomeSeer of HouseBot, van beide programma's de trial versie gedownload en geinstalleerd, natuurlijk ook met een schuin oog naar de prijs gekeken, HomeSeer is duurder dan HouseBot.
Van HomeSeer viel me op dat dit programma zo ongeveer alle webservices op de PC overneemt en erg veel resident laad, HouseBot doet dit niet en dit is voor mij de rede dat HomeSeer is afgevallen.
Op de PC waarop de diverse programma's moeten gaan draaien in Portugal moet alles simpel instelbaar zijn. De PC is een energie vriendelijke Acer Veritas PC, gemiddeld verbruik is 45 Watt.
HomeSeer is wel een stuk uitgebreider dan HouseBot maar voor de toepassingen die ik nu op het oog heb is HB ruim voldoende.

<b>De programma's in PT:</b>
HouseBot
MeteoHub, laatste versie met 2 weerstations, draaiend onder VMware player
Axis media server
Linksys media server
Diverse hulp programma's

<b>Extra hardware:</b>
RFXcom tranceiver voor HouseBot (LAN versie)
RFXcom receiver voor MeteoHub (LAN versie)
RFXcom powermeter met pulstellers
Davis VP pro wireless weerstation voor MeteoHub (LAN versie)
Axis en Linksys IP camera's
Diverse Klik aan / Klik uit modules
Diverse Engelse HomeEasy modules
Diverse X10 modules
Diverse Oregon Scientific sensoren
Luchtdrogers
Elecktrische kachels

<b>Wat minimaal moet kunnen en is gelukt:</b>
Luchtvochtigheid bewaken en regelen
Minimum temperatuur bewaken en regelen
Meteo gegevens doorsturen en gebruiken
Binnenklimaat gegevens doorsturen en gebruiken
Camera beelden doorsturen

Al deze doelstellingen zijn gelukt, meten en regelen gebeurt via HouseBot, de Oeregon Scientific sensoren meten de temperatuur en de luchtvochtigheid in de diverse vertrekken, schakelen de luchtdrogers en de kachels via KaKu modules. Aan/uit bewaak ik via de de stand van de RFX meter en alle gegevens zijn thuis uit te lezen. Het mooie is dat al deze sensoren en modules uit zijn te lezen en te bedienen met de RFXcom tranceiver, het nadeel hiervan is dat ik de LAN versie gebruik en die moet via een comport redirector op HB worden aangesloten, HB kan geen netwerk apparatuur gebruiken.

Het nadeel van HouseBot tegenover Homeseer is het gebrek aan documentatie, voor HS is veel meer info te vinden in het forum en op de site, de documentatie voor HouseBot bestaat uit een paar voorbeelden en een summier help bestand en een minder actief forum dan HomeSeer, veel moet je zelf uitpuzzelen, voordelen zijn de lagere prijs en de lage systeem eisen.
Om de in de HB server aangemaakte deveices, tasks, scripts en modes te kunnen bedienen maak je gebruik van software remotes die een zogenaamd aangemaakt theme bedienen.

<b>Wat nog in de planning zit:</b>
Diverse ramen elektrisch openen en sluiten
Nieuw te plaatsen zonne boiler bedienen en bewaken
Nieuw te plaatsen zonne panelen en installatie hiervoor bewaken
Nieuw te plaatsen windmolen bewaken
Hiervoor de energie teruglevering bewaken

Henk
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

Hee die Henk
Je hebt weer een echte Henk config heee..:)

Ik kom wel een keer kijken als ik in de buurt ben.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Hoi Enver,

Ja joh, gewoon doorgaan. Ik ben nu bezig om Engelse HomeEasy deursensoren aan te passen als aan/uit indicatie voor het KaKu spul, extra relais in de ontvangers solderen en het contactje hiervan dient dan als vervanging voor het reed contact in de HE sensor, m'n eerste proef werkt perfect, moet nu nog proberen om de voeding in de KaKu unit te gebruiken om deze sensor te voeden.
Ik zie je wel in Panoias!

Henk
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

Hoi Henk,
Ik had ook veel Kaku modules..maar vond deze toch niet betrouwbaar genoeg op 433
heb ze inmiddels vervangen door Visonic. Visonic prijs is wel iets hoger..op Marktplaats kan je ze redelijk kopen..heb nu 15 deur/raam sensoren in gebruik zonder problemen.

Had net geprobeerd om op je webcam in Panoias te kijken deze was niet meer online...
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Hoi Enver,

Daar ga ik dan ook eens naar kijken, hebben die wel terugmelding?
Het klopt dat Panoias niet meer on-line is, ik had een static IP aangevraagd met ingang van 18 maart want dan ben ik daar voor een week of 4 maar dat schijnen die eik... niet te begrijpen en heb ik nu dus een static IP met een als DynDNS geconfigureerd modem, de camera stuurt nog wel de beelden door via FTP maar ik kan er niets meer benaderen.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by TANE »

terugmelden...weet ik niet zeker op RFXCOM
signaal komt altijd aan + elke 15 minuten een status update.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Ik heb net even gekeken op marktplaats en via google maar van Visonic kan ik alleen maar beveiligings spul vinden en daar vragen ze 39,- voor een deurschakelaar, wel een supervised natuurlijk maar dat heb ik helemaal niet nodig daar, genoeg buren die de "Supervised" functie vervullen :-) en de jagersclub zit maar 2 huizen verder
De HomeEasy deurcontacten koop ik voor 6 pond per stuk bij B&Q (een super gamma oid) in Engeland en die werken perfect via de RFXcom ontvangers, wel toppertjes trouwens die dingen, hier thuis krijg ik alle temperaturen van de buren voorgeschoteld.
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

Bedankt voor jullie informatie.. Homeseer vraagt best veel van een computersysteem (volgens mij).. Al heb ik hier een aardige server staan, en het was ook mijn bedoeling om daar alles op te gooien (aangezien deze toch 24/7 aanstaat) Maar er draaien nu applicaties op waarbij ik niet wil dat deze slechter gaan functioneren zodra ik Homeseer er op installeer.. Vandaar dat ik inderdaad waarschijnlijk ga kiezen voor Housebot. (Want heb geen idee wat het gemiddelde processor/geheugen gebruik is van Homeseer. Zal vast niet weinig zijn)


Nou is alleen nog eventjes mijn vraag: Wat kan Housebot <b>niet</b>, wat Homeseer<b> wel</b> kan?.. Ok, Homeseer zal waarschijnlijk beter zijn wat betreft web interface functies.. Maar dit is ook niet belangrijk voor mij.. Aangezien ik verder niets wil aansturen/aflezen via het internet (browser) Niet per se dan.. Leuke functie als het kan, maar dus niet noodzakelijk.

Wat ik wil is:

- Dat automatisch de verlichting binnen (en buiten) aan gaat d.m.v. bewegingen, en na een tijdje weer uit.
-Sensors: Dat de CV uitgaat (kachels) zodra er geen mensen meer in huis zijn. Of bij een bepaalde temp. weer uitgaan. Het mooie zal zijn dat alleen bepaalde kachels in het huis aangaan zodra er mensen zich in die kamer bevinden.. Maar geen idee of dit mogelijk is..
- Rook/gas sensors
- en t.z.t. sensors die eventueel bij veel zon automatisch de zonnewering naar beneden brengen.. En bij veel wind/regen weer omhoog.. c.q. ook de ramen dicht doen enz..

Volgens mij is dit "makkelijk" te realiseren met Housebot.
HeinrichH
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Thu Nov 27, 2008 5:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by HeinrichH »

Reemster,

De eisen die je stelt zijn gemakkelijk te verwezelijken met HouseBot, het valt of staat met de sensoren die je aanbrengt of hebt en of je deze in HB uit kan lezen.
Heb je bijvoorbeeld een device "Windmeting" aangemaakt en werkend gekregen dan kan je de waarden van de "properties" gebruiken om andere devices aan te sturen. Welke dit zijn hangt natuurlijk af van je configuratie. Je kan bijvoorbeeld de waarde van de gemiddelde windsnelheid gebruiken om je zonwering te sturen. Hiervoor moet je een "Task" aanmaken die bijvoorbeeld zget dat als de gemiddelde windsnelheid hoger wordt dan een vooringestelde waarde het "Device" zonwering op aanstuurd enz enz.

Het kost wel even tijd om het door te krijgen maar het programma is redelijk flexibel maar het valt of staat met de door jou aangesloten sensoren en actuatoren.

Henk
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”