Welk aansturingssysteem ?...

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Rene »

@Apoeran: Ik gebruik zelf al jaren een CM11a (de voorloper van de CM15), en, in tegenstelling tot veel gehoorde geluiden, naar volle tevredenheid en zonder storingen. Standaard komt met de CM11a, en dit zal ook voor de CM15 gelden denk ik, Active Home als software. Dit pakket is leuk om eens mee te experimenteren maar al snel loop je tegen de beperkingen aan. De CM15 biedt inderdaad de mogelijkheid macros op te slaan en deze te draaien zonder dat er een PC aan hoeft te staan. Om deze macros te programmeren en te uploaden naar de CM15 is de Active Home software benodigd, dit wordt niet ondersteund door Homeseer. Ook hiervoor geldt dat, afgezien van de beperkte hoeveelheid macro's die kunnen worden opgeslagen, je al gauw tegen functionele beperkingen aanloopt. Homeseer is op dit moment het meest volwassen domotica pakket voor de particuliere markt en wordt regelmatig uitgebreid m.b.v. plugins die door derden geschreven worden. Naast dat het de meest uitgebreide functionaliteit bevat, is er redelijk veel kennis beschikbaar over het gebruik van Homeseer, o.a. op dit forum.

Een RFXCom transmitter gebruik je voor het aansturen van b.v. KlikAan-KlikUit actoren, voor het schakelen en dimmen van lampen, of het aansturen van een Harrison gordijn rails. Overigens is KlikAan-KlikUit (KaKU) veel storingsgevoeliger dan X10 en zeker dan Xanura. Een RFXCom receiver kan je gebruiken om X10 signalen te ontvangen, b.v. afkomstig van een afstandsbediening of een bewegingsdetector, en deze vervolgens als X10 signalen op het lichtnet te zetten waar ze dan weer ontvangen kunnen worden door X10 actoren om b.v. lampen aan te sturen. Ook kan je een RFXCom receiver gebruiken voor de ontvangst van Oregon sensoren, Visonic sensoren en tal van andere sensoren.

In een doorsnee domotica installatie zal je dus een computerinterface, b.v. een CM11a, CM15a of CTX35 terug vinden, een ontvanger voor RF signalen, zoals RFXCom, RF deel van CM15 of een TM13 (deze laatste 2 zijn beperkt tot het ontvangen van X10 RF signalen) en mogelijk nog andere interfaces. Daarnaast heb je software nodig om eea via de computer aan te sturen.

Rene.
William.abbo
Member
Member
Posts: 105
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:05 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by William.abbo »

Even ter verduidelijking: met mijn CM11 behaalde ik betere resultaten dan met de CM15. De CM11 kon grotere afstanden overbruggen, op het lichtnet, dan de CM15.
apoeran
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:18 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by apoeran »

Bedankt allemaal voor de snelle reacties... ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat men niet al te blij is met X10. Heb helaas niemand in mijn omgeving die het heeft geinstalleerd dus ik zal zelf moeten gaan spelen. Ik begin maar eerst met het downloaden van homeseer en housebot. Als iemand nog interessante links heeft voor me, ik hou me aanbevolen. Ik zal voor de rest dit forum in de gaten blijven houden.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Alexander »

Amar,

Volgens mij zitten er nog een aantal domotica fanaten bij jou in de buurt (Delft bijv) of je komt bij mij buurten in Rotterdam Nesselande.
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 847
Joined: Wed Jan 02, 2008 12:25 pm
Location: Rijswijk (Z.H)

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Ruud »

En in Rijswijk [8D]


Ruud
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Reemster »

En in Nieuwerkerk ad ijssel. Alleen ik heb nog niet zoveel domotica, lol ;-)
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Hetwieg »

ik kan wel zeggen dat ik in S'Dam woon maaar heb je daar iets aan :)

Waarom zelf het wiel nog een keer uitvinden.
ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by ravensteijn »

Hallo allemaal,

Ik ben ook onder de indruk van alle mogelijkheden.
Ik wil klein beginnen en volgens mij heb ik minimaal de volgende dingen nodig om automatisch (via computer interface en evt later beweging/anders) lampen aan en uit /dimmen .
Zit te denken aan een rfxcom transmitter (/receiver evt ook al voor toekomst ;) ) wat volgens mij nodig is voor het versturen van het signaal naar de ontvanger. In mijn geval begin ik denk ik met KAKU dimmers. Daarnaast een software tool zoals Homeseer.

Ik wil nu ook het liefste starten maar loop nog met de volgende vragen.

Er wordt gezegd door rklootwijk dat
Quote: Een RFXCom transmitter gebruik je voor het aansturen van b.v. KlikAan-KlikUit actoren
Ok lijkt me logisch. Dit wordt vanuit pc uitgevoerd?

Quote: Een RFXCom receiver kan je gebruiken om X10 signalen te ontvangen, b.v. afkomstig van een afstandsbediening of een bewegingsdetector, en deze vervolgens als X10 signalen op het lichtnet te zetten waar ze dan weer ontvangen kunnen worden door X10 actoren om b.v. lampen aan te sturen.

Is het zo dat deze receiver ook de gegevens naar de computer toe stuurt om vervolgens zijn conclusies ( programmeren) trekt en het doorstuurt naar de KAKU lampen door middel van de RFXcom tranceiver? Dus dat het niet perse via lichtnet X10 hoeft?

Kortom als alles via RC gaat heb ik de X10 producten niet nodig toch?
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by Rene »

Je kan inderdaad een RFXCom ontvanger gebruiken om X10 signalen te ontvangen, b.v. van een remote control, en deze via een RFXCom transmitter naar KAKU versturen. Maar als je KAKU wilt gaan gebruiken ligt het meer voor de hand, zeker in het begin, om dan alles van KAKU te gebruiken dus ook de motion detector en de afstandsbediening. Je hebt dus de X10 producten niet nodig. Alleen denk ik dat je het snel gezien hebt met KAKU, behalve als het maar om een paar lampen gaat, wegens de onbetrouwbaarheid en het eenweg karakter van de technologie. Maar dat is mijn mening.

Rene.
ravensteijn
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:34 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by ravensteijn »

bedankt voor je reactie.
Wat ik alleen niet helemaal snap is dat je dus voor RF het beste RFX kunt gebruiken en via lichtnet voor x10 de TM13?
Er is ook verschil tussen a10 en x10. o.a.voltage en ontvangst en status. maar heeft x10 ook status melding of is dit alleen in de a10?
er zit ook wat verschil tussen de x10 producten qua prijs. Welke is volgens jullie ervaring het beste product en online webshop?

alvast bedankt voor de info
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Welk aansturingssysteem ?...

Post by b_weijenberg »

Rene,

Het is niet aan te raden om KAKU bewegingssensoren toe te passen in combinatie met Home Automation software en RF modules. Deze apparaten werken prima als ze de RF modules rechtsstreeks aansturen maar als het via een HA systeem loopt treedt er vertraging op omdat deze sensors een seconde of 2 a 3 staan te zenden en gedurende die tijd kan het HA systeem geen RF versturen.

Ik gebruik zelf MS13 bewegingssensoren en KAKU, HomeEasy EU en dat werkt zeker zo betrouwbaar als X10 en veel sneller. En op bepaalde plekken heb ik X10 zelfs vervangen door deze RF modules omdat X10 meestal niet werkte als de wasmachine draaide.

Bert
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”