Alert/check HS is up and running

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Hoi,

Gelukkig heb ik weinig problemen de laatste tijd met HS, maar soms is er toch een memory leak of is HS gecrashed. Omdat steeds meer in mijn huis wordt gecontroleerd vanuit HS, is het voor mij van belang dat ik weet of HS nog draait en/of geen andere kritische problemen heeft.
Heeft iemand hier ideen over? Dus hoe te detecteren(triggers) en hoe te melden (mail, SMS etc...)

Alvast bedankt..
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member

Post by Edwin2008 »

op de webagine van jon00 staat een watchdog precies voor dat doel
AshaiRey
Senior Member
Senior Member

Post by AshaiRey »

Ik was hier ook een beetje op beducht.
Het is of alles sturen via HS of slechts een deel.

Zo heb ik besloten ivm mijn 'vrouw acceptatie plan' om schakelaars direkt de lampen te laten bedienen en dat HS Dit oppikt, status zet en eventueel aanvullende events aftrapt. Mocht de server het begeven of HS hangt dan lijkt het grootste deel van het huis nog gewoon te fuctioneren. Ik kan wel nog steeds alles vanuit HS bedienen als dit nodig is.
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Het gaat er mij vooral om dat als je bijvoorbeeld niet thuis bent en het begint te regenen, dat de zonwering inklapt. En dat als het alarm afgaat dat wel de lichten in huis aangaan etc....
Dit zijn de momenten dat je wil dat je HS server up and running is, want dan ben je niet thuis. Ook controleren hoe het huis er voor staat als je in een ver land op vakantie bent, dan is het handig dat niet net HS gecrashed is en opnieuw gestart moet worden.

De oplossing van jon00 is een hulpmiddel, maar een beetje houtje-touwtje.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

1. scheduled task die checkt of de service nog draait, zo niet de service weer start; maar
2. je kunt binnen windows services mmc ook aangeven of ie moet starten (als ie onverwachts is gestopt), met welke interval ertussen en hoe vaak
3. je hebt (usb) hardware die checkt of ie nog bepaalde software kan bereiken, zo ja: oke niets doen, zo nee: stroom eraf, erop en start de pc... Dan moet windows natuurlijk goed doorstarten.
4. twee HS systemen, de ene is hot standby en wordt actief zodra de eerste niet meer te benaderen is. Moet je wel dubbel interface hardware kopen/of via bijv de belkin USB hub.
5. samenwerken tussen fanaten.
6. MKB oplossingen, maar dan hebben we het niet meer over hobby matig (lees: beperkte kosten).
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

@mgizmo: Bij optie 4 is het maar de vraag of de connecties met de interfaces vrij gegeven wordt op het moment dat er iets mis is met het primaire Homeseer proces. Als dit niet het geval is kan je wel een secondair proces activeren op een andere machine, maar dit proces kan vervolgens niet bij de interfaces. Ik gebruik geen enkel direct aangesloten interface en zat ook al aan dit scenario te denken.

Rene.
RdP
Advanced Member
Advanced Member

Post by RdP »

Bedankt voor het meedenken...
Optie 1 en 2 ken ik en zou een mooie optie zijn, maar HS draait niet als een service (kan wel, maar schijnt nogal wat problemen te hebben).
Optie 4 zou wel wat wezen, maar ik gebruik (nog) direct attached hardware..

/RdP

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mgizmo</i>
<br />1. scheduled task die checkt of de service nog draait, zo niet de service weer start; maar
2. je kunt binnen windows services mmc ook aangeven of ie moet starten (als ie onverwachts is gestopt), met welke interval ertussen en hoe vaak
3. je hebt (usb) hardware die checkt of ie nog bepaalde software kan bereiken, zo ja: oke niets doen, zo nee: stroom eraf, erop en start de pc... Dan moet windows natuurlijk goed doorstarten.
4. twee HS systemen, de ene is hot standby en wordt actief zodra de eerste niet meer te benaderen is. Moet je wel dubbel interface hardware kopen/of via bijv de belkin USB hub.
5. samenwerken tussen fanaten.
6. MKB oplossingen, maar dan hebben we het niet meer over hobby matig (lees: beperkte kosten).
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Ik draai HS al jaren als service zonder problemen (tenminste geen problemen die te wijten zijn aan het draaien als service).

Rene.
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

HS als services draait goed mits je niet te veel plugins in gebruikt.
oa Doomotion had in verleden wat problemen om als services te kunnen gebruiken.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member

Post by Bastiaan »

De iTunes plugin wil ook niet goed werken wanneer HS als service draait.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Altijd fijn die half afgebakken oplossingen.

@rene: Ik ging er inderdaad bij van uit dat het primaire systeem gewoon totaal offline is, anders zou je nog een watchdog script kunnen draaien die de belkin processen killt ofzo (of je netwerk kaart disabled, kun je het andere systeem ook gelijk dat ip adres laten gebruiken (want daar zal HS ook over zeuren bij starten lijkt mij).

Ik heb overigens ook geen problemen met als service draaien. Al viel mij eregisteren wederom tegen dat ik een script installeerde (weather verhaal van HS), dat ie vragen stelt bij het herstarten van HS dat alleen kan als HS als applicatie draait en niet als service. Ik blijf dat vaag vinden.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”