condition binnen een event op basis van "last update"

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Weet iemand of het standaard mogelijk is om een conditie binnen een event mee te geven waarbij je bijv aan kan geven dat de laatste update minimaal 30 minuten moeten zijn?

Ik wil een event maken waarmee ik mijn vaatwasser uitschakel als deze 30 minuten geen verandering in waarde heeft gehad.

Iemand?
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Ben ik de enige met dit idee om te monitoren/triggeren? Volgens mij triggeren de meeste nu op een bepaalde value (bijv 2 Watt als het apparaat niets doet), maar dat in mijn geval niet goed werken aangezien apparaten zijn die 0 watt (volgens plugwise) gebruiken tussen cycles.

Dan zou een vaatwasser/wasmachine/droger midden in het programma uitgezet worden.
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Met een event zie ik het niet direct hoe het moet...maar volgens mij kan het wel met DooMotion.
Antoon
Member
Member

Post by Antoon »

Ik doe het ook met plugwise.
Als value is 0 dan omroepen en uitzetten.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mgizmo</i>
<br />Ben ik de enige met dit idee om te monitoren/triggeren? Volgens mij triggeren de meeste nu op een bepaalde value (bijv 2 Watt als het apparaat niets doet), maar dat in mijn geval niet goed werken aangezien apparaten zijn die 0 watt (volgens plugwise) gebruiken tussen cycles.

Dan zou een vaatwasser/wasmachine/droger midden in het programma uitgezet worden.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

- Antoon

<h6>
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

@antoon, als een device dus op 0 komt te staan als gevolg van geen stroom gevraagd, dan gooi je de plug dus uit. In mijn geval veroorzaakt dat een nog niet afgerond programma van de vaatwasser of droger.
Ik denk dat ik maar gewoon weer zelf ga klussen door diezelfde value trigger te doen en dan een script actie die bekijkt wanneer de laatste update was van die device.
Antoon
Member
Member

Post by Antoon »

Ik weet inmiddels als de device op 0 staat dat hij nog 15 minuten nodig heeft om zijn programma af te ronden.
Heb dus een event gemaakt die bij een waarde van 0 na 20 minuten de plug uit zet.

- Antoon

<h6>
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Kan je niets doen met een delayed device action? B.v. op het moment dat het verbruik onder een bepaalde waarde komt een delayed device action aanmaken om het device uit te zetten (delay 30 minuten), en op het moment dat het verbruik toch weer toeneemt deze actie verwijderen via remove delayed device action.

Rene.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

@rene: Ja, maar ik vind het niet fijn om soort van buffer values te maken in de vorm van devices.
@antoon: Heb je dit gedaan zoals rene weergeeft of anders?

Ik snap sowieso niet waarom ze de if statement mogelijkheden gewoon niet uitbrekenen, dat je de trigger gewoon zelf kan maken (bijv kiezen voor script variabelen).
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

De oplossing die ik suggereer maakt geen gebruik van 'buffer' devices. Wat meer detail:
1. Vaatwasser verbruik wijzigt naar 0W, deze trigger creeert een delayed actie om de vaatwasser uit te zetten (delay 30 minuten)
2. Vaatwasser verbruik neemt weer toe, deze trigger verwijderd een eventueel delayed event (dus het uitzetten van de vaatwasser gaat niet door)
3. Indien het verbruik van de vaatwasser 30 minuten (de duur van de delay), niet wijzigd dan wordt de vaatwasser uitgezet.

Rene.
Antoon
Member
Member

Post by Antoon »

Ik heb het zo gedaan.

Image

Image

- Antoon

<h6>
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

@rene: Dank je, zo had ik het nog even niet gezien. In jouw scenario heb ik dus drie events nodig. Een die getriggert wordt op value 0, die een delayed action uitvoert op een event om de vaatwasser uit te zetten (event twee). Een derde die tiggert op not 0 met actie de delayed action verwijderen

@antoon: Ik dacht dat een wait niet gustig is voor een systeem. Threads 'hangen'. Het is een mogelijkheid natuurlijk. In jouw geval ga je er dus vanuit dat bij een 0 deze ook echt binnen 20 minuten klaar, ongeacht het programma of gebruiken jullie maar 1 programma? Andere vraag: wanneer voorzie jij de vaatwasser weer van stroom? Een tijdstip binnen het goedkopere tarief? Mijn vaatwasser (siemens) heeft knoppen voor het programma en voor het aan/uitzetten. Wij zien alleen niet aan het mechaniek of de vaatwasser aan staat of niet. Gevolg is dat ik denk dat ie snachts aan gaat, maar hij blijkt uit te staan.
mo046
Member
Member

Post by mo046 »

Volgens mij kan het heel eenvoudig met de funktie SmartTimer van de PowerTrigger plugin. Hiermee kan je een timer initialiseren, een offset geven, of de timer uitschakelen.

In het geval van de vaatwasser maak je een event die triggert op Verbruik=0W en vervolgens een SmartTrigger aktiveert die de vaatwasser uitschakelt na 20 minuten. Omdat de vaatwasser misschien nog niet klaar is schakel je met een ander event de timer uit indien het verbruik groter dan 0W is, doordat de volgende cyclus van het wasprogramma start.

** Maurice **
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Geen 3 events maar 2:
1. Trigger waarde naar 0, delayed action: uitzetten vaatwasser
2. Trigger waarde naar > 0, verwijder delayed action.

Rene.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

@rene: Ja sorry. Ik heb voor elke device actie een event. Vandaar.
@maurice: Dit klinkt hetzelfde als wat Rene voorstelt met de ingebouwde functionaliteit van HS met delayed actions.

@rene: Die tweede event triggert dus wel "erg" vaak.
Ik denk dus zelf aan een script die triggert op value 0 en kijkt of de last update bijv 20 minuten geleden is, maar bedenk mij nu dat dat niet gaat werken aangezien de laatste update ook die event triggert van value=0 en dus feitelijk "last update" de huidige tijd is. Ik zou dus de vorige last update moeten weten.
De delayed action klinkt dan de logische keuze ondanks de continue trigger. Feitelijk kan ik dan ook gewoon mijn database benaderen om de vorige last update te bekijken. m.u.v. de performance die het kost om de database uit te lezen, doe ik dan hetzelfde alleen dan met 1 event.
Antoon
Member
Member

Post by Antoon »

Als die wait een probleem zou zijn voor HS zou die funktie er niet zijn denk ik.
Ik gebruik hem iig in heel veel events, zonder problemen.
Volgens mij gold dat alleen voor scripts?

Ik heb zelf ook een siemens,maar wij gebruiken maar 1 programma eigenlijk.
Heb dit uitvoerig getest en de nalooptijd bij verbruik 0 is altijd hetzelfde.
Het weer aanzetten doe ik via het touchscreen in de keuken.
Wel even de startknop van de vaatwasser zelf ook aanzetten daarna.

- Antoon

<h6>
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”