Homeseer, Vista, CTX35 en USB to Serial converter

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
jruys
Starting Member
Starting Member

Post by jruys »

Collega huisautomatiseerders,

Een vraag die in meerdere forums thuis kan horen, maar ik begin hier maar. Ik heb recent mijn Homeseer verhuisd naar nieuwe hardware - van een Win2K naar een Vista Home Premium machine.

In eerste instantie leek alles werken, maar ik heb problemen met mijn RS232 -> X10 interface (Xanura CTX35 met ACT TI103 plugin). X10 powerline commando's komen niet of zwaar vertraagd binnen en verzenden van commando's loopt ook vaak vertraging op.

Vroeger, op de Win2K3 machine met ingebouwde RS232 interfaces, werkte alles perfect en zag ik de twee ledjes op de CTX35 regelmatig knipperen, zo ongeveer twee keer per seconde.

Op de nieuwe Vista machine heb ik geen ingebouwde RSR232, dus ik heb een USB naar RS232 converter. Het interessante is nu vlak na het starten van Homeseer alles OK draait, CTX35 knippert als een lieve lust en commando's komen op tijd binnen. Na enige uren echter zie ik de CTX35 knipperen, een paar sseconden niet, dan een paar keer wel, erg onregelmatig. Ik denk dat dat de bron van mijn probleem is.

Nu komt het - als ik Homeseer stop (draait niet als een service) en onmiddelijk weer start, is alles weer goed. Ik denk dus niet dat er een ander proces op de achtergrond is die de boel ophoudt.

Mijn volgende stap is om Win2K3 op deze machine te gaan zetten en zo het OS uit te sluiten. Voor ik dat doe, iemand ervaringen voor mij?

/JW
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

JW
Het lijkt sterk op een RS232/USB probleem.
Probeer een andere driver of een andere converteer
meeste RS232/usb converters maken gebruik van FTDI chip set.
je kan een nieuwere versie van de drivers hier downloaden.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

kijk wel eerst of je wel FTDI chip set heb.
dit kan je in windows devices terug zien.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member

Post by AshaiRey »

Kijk je powermanagement eens na.
Misschien doet Vista hier iets mee en denkt hij dat hij die interface kan knijpen.
jruys
Starting Member
Starting Member

Post by jruys »

Even een statusupdate. Het lijkt dat Chak gelijk heeft want na knutselen met driver versies heb ik het iets stabieler, maar nog steeds niet goed.

Er staat nu een ander type RS232 dongle in bestelling bij Conrad, die wel "Vista certified" is (en een andere chipset heeft).

Als dat faalt staan er een paar opties in de planning:

1. Downgrade naar Win2K3 of XP.
2. X10 line protocol overboord: Xanura en CTX35 in de verkoop en over op Kaku met een RFXcom zender.

We hobby'en verder...

/JW
Akatar
Senior Member
Senior Member

Post by Akatar »

jruys
Starting Member
Starting Member

Post by jruys »

Lijkt er op dat het probleem inderdaad in de USB-RS232 dongle zat: vervangen door eentje die "Vista certified" is (Conrad artikel 971791) en de afgelopen 24 uur is alles stabiel gebleven.

/JW
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”