Ter zake: onlangs heb ik een nieuwbouw woning gekocht die circa 3 maanden geleden is opgeleverd. Inmiddels is het dus bestaande bouw

Zelf ben ik een IT'er (software engineer) die inmiddels helemaal weg is van domotica, ook in combinatie met duurzame energie.
Ok, 'wat wil ik doen' en 'hoe wil ik dat bereiken'? Vooropgesteld: geen BUS en zoveel als mogelijk draadloos.
Wat wil ik doen
---------------
<ul>
<li>Aansturen verlichting (LED lampen en LED dimmers)- ook van de tuin, waarbij manuele bediening van een lichtschakelaar geen belemmering moet zijn voor software-matige aansturing</li>
<li>Bestuurbare inbouw wandcontactdozen. Niet alleen belangrijk voor mijn volgende wens, maar ook handig om het energie-verbruik te kunnen meten.</li>
<li>Een Alles-Aan-Uit schakelaar bij de voordeur</li>
<li>Camerasysteem met motionsensors outdoor(oprit, voordeur, garage en indoor</li>
<li>Voordeur op afstand te openen en te sluiten</li>
<li>Elektrisch bedienbare houten binnenluiken (shutters) op een railsysteem</li>
<li>Elektrisch bedienbare (zonsverduisterende) zonweringen</li>
<li>Elektrisch bedienbare gordijnen</li>
<li>Alarmsysteem</li>
<li>Voorbel met video</li>
<li>Aansturing vloer- en wandverwarming</li>
<li>Rookmelders & CO sensoren zodat daar een event aan te koppelen is</li>
<li>Deursensoren en raamsensoren</li>
<li>Sensoren voor waterverbruik (watermeter) en electriciteitsverbruik (electriciteitsmeter) in meterkast</li>
<li>Klimaatsensoren (buitentemperatuur, windkracht, luchtvochtigheid en regen) om weer verdere indoor acties te kunnen ondernemen</li>
<li>Mechanische ventilatie aansturen</li>
</ul>
Een mondvol he? [:)]
Hoe wil ik dit realiseren?
--------------------------
Nu komt het. Ondanks dat ik het beginnersgedeelte van A-Z heb uitgeplozen en daarna nog relevante secties van dit forum, kom ik er toch niet helemaal uit. Het begint al met het dilemma over het protocol.
Na veel lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat het Zigbee en Z-wave protocol de toekomst hebben. Zigbee vanwege het open source karakter en vendor independency en Z-wave vanwege het 'lichtgewicht' protocol speciaal afgestemd op domotica. Een keuze tussen die twee maken vind ik ontzettend moeilijk.
Zigbee is mijn eerste keuze. Echter bestaat daar nog relatief weinig hardware voor. Aan de andere kant bieden bedrijven zoals Control4, Netvox, Crestron en Plugwise wel al redelijk betaalbare Zigbee producten. Z-wave producten zijn al makkelijker te vinden. Qua security nog niet wat het wezen moet. Insteon is nog niet doorgebroken op de Europese markt.
Maar goed, wat heb ik nodig om bovenstaande te realiseren?
<b>Zigbee-oplossing</b>
<ul>
<li>Extra Loze leidingen. <b>Waar leg ik die precies aan?</b> Sowieso komen er extra loze leidingen op circa 40 cm hoogte in elke ruimte.
<ul><li>Hal: loze leiding voor alles-aan-uit-knop. <b>Of kan dit volledig draadloos?</b></li>
<li>Woonkamer: audio ringleiding en voor touchscreen</li>
<li>Keuken: loze leiding voor extra TV-aansluiting en voor touchscreen. Ook voor elektrische shutters en zonweringen/screens</li>
<li>Slaapkamers: loze leidingen voor TV, zonweringen en kleinere touchscreens</li>
<li>Zolder: idem als in slaapkamers</li>
</ul>
</li>
<li><i>Verlichting</i>:
Inbouwdozen van min. 50 mm diep aan laten brengen dan wel controleren of die er al zijn. Schakelaars en dimmers van Control4 (bijv. een dimmer: http://www.control4.com/products/43/56/ ... r_240_vac/). Als het goed is, is dit al een receiver die de signalen kan ontvangen. <b>Klopt het dat zo'n schakelaar of dimmer puur met de huidige bedrading van de 'oude' schakelaar wordt verbonden en er dus geen extra micromodule meer nodig is zoals bij X10 modules?</b> Daarnaast nog enkele 3-way schakelaars en 2-button keypads.</li>
<li> <i>Bestuurbare inbouw wcd's</i>: hier ik zie alleen Stealth van Plugwise als oplossing. <b>Zijn er mensen hier die andere Zigbee oplossingen kennen?</b></li>
<li><i>Alles-aan-uit-schakelaar</i>. Dit moet blijkbaar een schakelaar zijn die een signaal aan mijn Domotica software geeft waardoor 'alles' uit of aan kan gaan. <b>Is dit inderdaad de oplossing of kan/moet het ook anders met Zigbee?</b></li>
<li>PC Hardware:
<ul><li>low-energy PC met Domotica software om Zigbee devices aan te sturen. Mogelijkheden: Composer Home Edition (Control4), Homeseer?, Domotiga?, Source(Plugwise)?</li>
<li>PC Interface tussen PC en Zigbee devices zodat de software met de Zigbee devices kan communiceren. Opties: HC300 van Control4 en eventueel Stretch lite met de USB stick van Plugwise (puur voor Plugwise devices vermoed ik). Zijn er nog meer opties? </li>
</ul></li>
<li><i>Camerasysteem met motionsensors:</i>
<ul><li>Motion sensors van bijv. Netvox: http://www.netvox.com.cn/Z-B01%20ZigBee ... tector.asp.
<li>Camera. Dit is me nog niet helder. <b>Is elke IP-camera geschikt?</b></li>
</ul>
</li>
[*]Voor de <i>klimaatsensoren</i> heb ik begrepen dat Oregon Scientific sensoren oplossingen bieden. Echter heeft Netvox ook al een aantal klimaat sensoren. Indien ik 100% voor Zigbee kies, heb ik volgens mij ook niet meer RFXCOM apparatuur e.d. te maken. Klopt dat? <b>Hoe leg je de klimaatsensoren trouwens aan? Is het een kwestie van - bijvoorbeeld - een wireless rain sensor kopen en deze 'ergens' buiten bevestigen? Wat zijn goede locaties voor elk van de klimaatsensoren?</b>
</ul>
Het wordt een te lange post om elk afzonderlijk punt van mijn wishlist te behandelen. Het moge duidelijk zijn dat ik aardig wat vragen heb over een 100% Zigbee oplossing.
Is het misschien een idee om ook een Zigbee folder te maken voor allerhande vragen over 100% Zigbee domotica oplossingen (z.a. voor X10, Z-wave, PLCBUS, etc)?
Sorry voor de lange post. Mijn enthousiasme en nieuwsgierigheid hebben inmiddels tot aardig wat vragen geleid [:I]
Reacties zijn van harte welkom!