ik neem aan dat je ook op de andere forums hebt gekeken, er waren meerdere mensen actief hier mee. Ook een stel fransen b.v. misschien zit daar nog wat handigs bij.
De data zie er behoorlijk lineair uit in mijn ogen. Mocht het een ellips zijn, door nul en horizontaal bij 65535, dan is de formule volgens mij als volgt: .
Maar nogmaals, dit past niet bij jouw data die er eerder lineair uitziet.
Tussen 300 en 400 zit overigens 3307 en tussen 900 en 1000 zit 2472. Nog altijd niet fantastisch lineair, maar ook weer niet onoverkomelijk, anders zou het in de grafiek ook opvallen. En wellicht dat het gedrag aan het begin niet geheel lineair is. Kan ik me zo voorstellen.
Ok, duidelijk overzicht, dat had ik ook moeten zien. Ben het dus met je eens. Het verschil wordt steeds kleiner. Wat me nu ook opvalt is dat het verschil kleiner wordt, maar ook niet eens met een constant getal. M.A.W. de afgeleide lijkt ook niet lineair te zijn, iets dat bij een kwadratische functie wel te verwachten is. Het lijkt er dus op dat je met een hogere orde functie te maken hebt. (3de graads, exponentieel ?) Dat wordt nog een beste puzzel om daar een functie bij te ontdekken.
Ik raad je aan om het aantal meetpunten fors uit te breiden en de meeting een paar keer te herhalen. Wellicht dat het dan iets duidelijker wordt. Ik wil daar ook best in meedenken als je daar behoefte aan zou hebben.