Beginnen met een domoticasysteem

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Snelvuur »

kabels kabels kabels, dat is wat ik denk als ik KNX hoor.. in bestaande bouw niet echt een oplossing.

// Erik (binkey.nl)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by snelvuur</i>
<br />kabels kabels kabels, dat is wat ik denk als ik KNX hoor.. in bestaande bouw niet echt een oplossing.

// Erik (binkey.nl)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hoezo niet? Je huurt toch gewoon een sleuvenfrees?
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by TANE »

en 4 stofzuigers voor een periode van een maand.
in de meeste woningen is de meterkast ook te klein om geheel goed te kunnen installeren.


<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
blackbird
Starting Member
Starting Member
Posts: 25
Joined: Fri Jan 16, 2009 9:30 am
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by blackbird »

Dat is mijn grote struikelblok ook, maar is KNX PowerNet dan niets. Als je er het kleine beetje informatie dat er is leest lijkt het de voordelen van A10 en KNX te combineren. Maar ja... Quanta costa? Misschien dus ook wat prijzen van dit KNX afgeleide systeem?
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by TANE »

KNX kan je volgens mij veel beter in Duitsland kopen.
+/- 50% goedkoper dan hier in NL.
Als je voor KNX gaat zou ik voor de echte versie gaan.


<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

@Henk
Leuk idee. Stel het huis en het programma van eisen maar op. Ik neem aan dat we dan ook rekening houden met de flexibiliteit en continuiteit richting de toekomst.

@Blackbird
KNX is een protocol dat (op dit moment) via 3 verschillende media wordt getransporteerd. Meest gebruikte medium is Twisted Pair (TP), maar ook PowerLine en Wireless (Hager Tebis). Wat jij bedoelt is dus geen afgeleide maar kan je moeiteloos integreren in een KNX installatie.

@Chak
Prijzen liggen in Duitsland idd vaak veel lager. Ik geef klanten dan ook de keuze de apparatuur daar zelf te halen en dat ik de installatie ontwerp en programmeer tegen een fee. Garantie afwikkeling ligt dan niet bij mij maar moet men zelf met de leverancier regelen.

@snelvuur
hangt er helemaal van af. Je kan met centrale actoren werken en draadloze schakelaars. Dan heb je zelfs minder bekabeling alleen naar de aansluitpunten maar niet meer naar de schakelpunten.
bresser
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bresser »

t.a.v Bas Bakker

Groepenkast ` stuks 1 1.271,75
BJ voeding 640mA stuks 1 267,19
BJ IP router stuks 0
BJ 8V 16A stroom meting stuks 1 371,14
BJ 12V 16A stroom metingstuks 1 445,83
BJ 2x300VA dimmer stuks 2 284,90
BJ inbouw bak stuks 1 36,34
BJ Touch panel stuks 1 1.012,55
BJ afdekraam stuks 1 137,45
BJ busaankoppelaar stuks 14 41,27
BJ Bew. Melder stuks 5 96,25
Bus aankoppelaar stuks 5 61,60
Overspan bev stuks 1 45,05

wie gaat onder deze inkoop? (is excl.btw) heeft op/aanmerkingen...

ik wil een beetje lichtjes kunnen spelen, en mooi panel in de kamer.
eventueel alarm install later.
kan vloerverwarming ook?

heb ik aangeboden gekregen via lokale electa bedrijf..?

geen idee of ik hier goed aan doe?

thnx
bresser
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bresser »

Betreft proef woning systemen.

ik zou mijn woning wel terbeschikking willen stellen?

heb 3-d plaatjes en plattegronden e.d.?

voor de rest alles nog blanco.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

Bas,

Ik heb me weer wat verdiept in KNX maar ik heb zo mijn twijfels aan dit 20 jaar oude concept...zeker met de prijskaartjes die ik tegen kwam en de benodigde installatie werk en de beperkingen die een bedraad KNX systeem nu eenmaal heeft.

Maar wat zou je aanbieden met KNX producten voor de volgende model woning:

Woonhuis met een bestaande electra voorziening (centraal doos)
Twee onder een dak
Drie verdiepingen
Inhoud ca. 600m3
Meterkast bij voordeur

Met de volgende actoren:

Voordeur buitenlicht 1x
Entre 1x
Overloop 1x
Keuken 1x
Woonkamer 4x waarvan 2x dim
Tuin 1x
Slaapkamer 2x
Badkamer 1x
Mobiele insteek 2x
Zonwering actor 1x

Domotica controller met Internet verbinding (Email/SMS services)
Touchscreen
Bediening schakelaars ca. 8 stuks 2-voudig tot 4 voudig
Bewegingsmelders 2x
Gekoppelde rookmelder 1x
Koppeling met alarmering systeem
Camera met externe toegang via Internet
Afstandbediening 8 kanaals 1x
Deurcontact 2x

Inclusief benodigde installatie werk

Henk
bbakker
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Sep 02, 2009 12:15 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bbakker »

@ Bresser:
Stuur je tekeningen maar eens op dat zal ik er vrijblijvend naar kijken bbakker@telenet.be. Heb je een PVE of in ieder geval een plan op schrift van hetgeen je verwacht van de domotica?

Verwacht niet van me dat ik onder alle prijzen ga, mijn marge op de hardware betaalt de werkzaamheden die ik doe. Je krijgt van mij een package deal, duidelijk omschreven functioneel ontwerp, installatie tekeningen, hardware en programmatie en dat voor een concurrerende prijs.

@Henk:
Tja, 20 jaar oud concept..... ik ga niet beweren dat KNX technisch het meest sophisticated is. Maar de kracht van KNX is de compatibiliteit met nu bijna 250 fabrikanten en dus de continuiteit van het systeem als 1 van die merken failliet zou gaan. De gebruiker is onafhankelijk van zijn leverancier en geplaatst merk.

Ik ga met je input aan de slag.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

Ik heb me weer eens verdiept in KNX en kom tot de conclusie dat bedraad KNX alleen mogelijk is als je een huis vanaf het tekenbord kan opzetten of een extreme huis renovatie toepast. Reguliere nieuwbouw huizen hebben het centraal doos concept en iedere veranderingen in de bouw vergt een fors bedrag aan meerwerk waarbij ook de standaard meterkast nog eens opgerekt moet worden (= vergroot). Het is een kleine KNX markt voor luxe villas waar de bewoner vaak opdracht geeft van doet maar iets leuks en het mag wel wat kosten. KNX is nauwelijks toepasbaar voor bestaande huizen waarvan er een dikke 6 miljoen in Nederland aanwezig zijn. (In Belgie worden meer huizen in eigen regie gebouwd en is de domotica markt groter dan in Nederland)

KNX is namelijk een meterkast concept stopt de meterkast vol met KNX actoren en installeer veel strekkende meters elektra leidingen naar de gewenste lichtpunten en stopcontacten. De schakelaars moeten dan ook nog met een KNX datakabel opgehaald worden wat ook het nodigde leidingwerk oplevert. KNX is een concept wat al 20 jaar oud is en ondertussen nauwelijks renovatie heeft ondergaan en qua architectuur technologisch verouderd raakt.
Er is wel KNX/RF (draadloos) maar slechts een paar producenten leveren dit en het is de vraag of het wel onderling uitwisselbaar is. De techniek van KNX/RF is beperkt en niet te vergelijken met innovatieve RF technologie die nu op de markt zijn en komen en zich gaan ontwikkelen tot wereld standaarden.
Kortom als je draadloze domotica wil dan kies je zeker geen KNX/RF. Er is zelfs nog KNX over powerline dit wordt maar door een producent geleverd. Met deze powerline techniek heb je weer filters en fase koppelaars nodig maar dan kan je beter maar de X10 wereld kiezen. Trouwens als het criteria van een wereld standaard geldt het aantal installaties dan is X10 wel DE standaard met vele honderden miljoenen modules wereldwijd.

Verder is de programmering van KNX niet eenvoudig het vergt exclusieve ETS3 software en zeker niet iets voor de doorsnee consument om zelf nog wat aanpassingen te maken de (gecertificeerde) installateur moet voor iedere verandering even langs komen.
Bovendien is KNX soft/hardware pittig geprijsd want ja de hele electro distributie keten zoals de groothandel moeten er iets aan verdienen. Exclusieve touchscreen en controllers kosten snel een paar duizend Euros

KNX marketing is echter begrijpbaar want voor de nogal traditionele installatie markt moet het winst opleveren en de markt moet beschermd worden vanaf de meterkast tot aan het stopcontact want het is hun domein en zij hebben toch de verantwoordelijkheid om een veilige en betrouwbare elektra installatie te waarborgen. Geen boodschap aan DHZ of plug en play technologie.
Het liefst wordt er door de overheid een soort verplichte APK keuring ingevoerd op de technische wooninstallatie. KNX is voor de installatie branche heilig en het KNX domotica evangelie zal weer fors gepresenteerd worden op de komende domotica beurs in Eindhoven maar liefst een hele ring in het Evoluon gevuld met 30 leveranciers als een soort Jurassic domotica park kompleet met KNX schakelaars voorzien van ingelegd Swarovski kristal. (oeps vrijkaartje kan ik nu wel vergeten Pieter hoe staat het er mee ???? )

Domotica is mede hierdoor nog niet grootschalig ingevoerd en met dit soort KNX evangelie zal het ook nooit lukken ondanks het KNX trommelgeroffel dat KNX de domotica wereld standaard is en honderden leveranciers die KNX produceren.

Ondertussen komen andere krachten op stoom om domotica wel consument breed in de markt neer te zetten met nieuwe innovatie en ontwikkeling van wereld standaarden op het gebied van RF zoals Z-wave en Zigbee. Aangevuld met betaalbare domotica controllers (Vera,Qees,Eminent) kompleet met gebruikers interfacing die het installeren van domotica gewoon plug and play laten zijn zoals we dat gewend zijn van de IT industrie. Domotica moet een vorm van lifestyle worden en wat je koopt bij de Media Markt of eenvoudig via een Internet webwinkel.
In dit forum zijn we deze ontwikkelingen aan het volgen en doen we als pioniers ervaring op en delen dit onderling en geven feedback aan producenten die wel met domotica innovatief bezig zijn.

Zie het bovenstaande als een waarneming / visie en bovendien met KNX kunnen goed werkend en betrouwbare domotica installaties gerealiseerd worden tot volledige tevredenheid van de gebruiker, maar . domotica installaties moeten de eenvoud krijgen van plug en play breed toegepast kunnen worden en betaalbaar zijn, zodat het voor vele huishoudens comfort oplevert, energie besparing en het veilig wonen zal bevorderen.
bresser
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by bresser »

@Henk,

ok! duidelijke tekst.

ik ben nu huis aan ut ontwikkelen, ontwerpen en wil 2010 zomer nieuwbouwen.
heb een paar centjes, maar wat is nu slim om te installeren?
MG76
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Wed Jul 01, 2009 3:10 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by MG76 »

@Henk,

Ik heb ook je stuk met grote interesse gelezen, ik ben me ook aan het orienteren wat voor systeem we het beste kunnen kiezen. Ik ben nu bezig met ontwerpen van een huis waarbij we nog in de schetsfase zitten. Op een gegeven moment is het wel handig als je weet wat je gaat nemen zodat er met bekabeling etc. rekening mee gehouden kan worden.

Ik begrijp dat bedraad KNX dus zeer prijzig is, maar als je alles draadloos pakt is dit dan ook niet duur? Mij leek juist goedkoper bij nieuwbouw omdat je dan dus kan bekabelen en extra kabels/leidingen is juist niet zo heel veel duurder als je je huis in eigen beheer bouwt, of heb ik dit mis?

Dus mijn vraag net als bresser, wat is nu slim om te kiezen?
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Beginnen met een domoticasysteem

Post by EzHome »

Ik ga het vergelijk graag aan met KNX vs Z-Wave.
Ik zal een opgave maken wat betreft de voorgestelde hardware in Henk zijn post.

In het geval van Z-Wave zullen het dus allemaal DHZ producten zijn welke eenvoudig door nagenoeg iedere consument te inplementeren en onderhouden zijn.

Wel zijn er enkele producten bij die op dit moment nog niet realiseerbaar zijn met Z-Wave maar die zullen op korte termijn beschikbaar komen.

Wordt vervolgt!

Let's make z-wave EZ
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Beginnen met een domoticasysteem

Post by Henk »

Ik zal binnenkort nog wel wat inputs geven over wat je zou kunnen kiezen voor domotica ... maar er zijn vele mogelijkheden afhankelijk van je budget en wensen .... als je van systeem integratie houdt dan ga je voor Homeseeer ....gemak en voldoende budget KNX, als je wil knutselen dan soldeer je het zelf ... etc.
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”