Oregon Scientific I600 Wireless Weerstation (1 day only)

Forum: Do you have somethings to sell regarding Home Automation you put it here.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

http://files.binkey.nl/Oregon/OSWeather_1.1.msi voor de moeilijke downloader..

// Erik (binkey.nl)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Kunnen jullie eens achterhalen wat er aangeroepen wordt wanneer de weersvoorspelling wordt gedaan aan de hand van de 70 weerstations. Ik ben benieuwd of we dat met HS kunnen "uitbuiten".

Alexander
Louis
Member
Member

Post by Louis »

Laat(st)e update: na reboot en dergelijke werkt WeatherOS wel, toont regionale info (incl luchtdruk) en weersvoorspelling. Helaas wordt die info NIET doorgegeven aan het basisstation, ookal geeft de USB module aan dat de synchronisatie klaar is. Vreemd, ik heb de vraag aan Oregon voorgelegd. Ik ben ook beneuwd naar ervaringen van anderen.

Ik zal na het weekend eens proberen met wireshark vast te leggen wat er welke poort in/uit gaat. Het is OF heel veel, OF heel traag.

De logging functie van WeatherOS logt trouwens alleen de data van de buitensensor, het lijkt me dat het basisstation zijn sensordata niet uitzendt. Dat voegt dus niets toe aan Wat met RFXcom al kan.

PS: mijn beklag over gebruiksonvriendelijke/trage software gaat over WeatherOS, en niet over RFXcom of Homeseer...

[edited for typo's]
Louis
Member
Member

Post by Louis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mgizmo</i>
<br />Kunnen jullie eens achterhalen wat er aangeroepen wordt wanneer de weersvoorspelling wordt gedaan aan de hand van de 70 weerstations. Ik ben benieuwd of we dat met HS kunnen "uitbuiten".<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Besef je dat WeatherOS door iedereen kan worden gedownload en gebruikt. Die weersvoorspelling en regionale data (inclusief luchtdruk) op je PC zien kan dus iedereen. Alleen de USB module die het naar het weerstation stuurt heeft niet iedereen.
Het uitzoeken hoe de data van internet gehaald wordt laat ik dan ook graag aan meer ervaren netwerk-snuffelaars over. Daarnaast is er voor Homeseer al een plugin die weersvoorspellingen van internet haalt en mooi presenteert, dus je kunt je mogelijk de moeite van software ontwikkeling besparen.

Uiteindelijk heb ik de data trouwens toch op het weerstation gekregen! Na nogmaals doorlezen van de meegeleverde papieren handleiding viel mijn oog op het volgende zinnetje, dat niet in de on-line handleiding staat: "NB: Installeer eerst de buitensensor en de USB-communicatiehub alvorens het basisstation te installeren".
Ik heb daarop de batterijen uit het basisstation verwijderd, vervolgens het WeatherOS programma gestart zodat de USB mudule ging zenden (kniperende LED), en toen de batterijen in de basisstation geplaatst. Binnen 2 minuten verscheen de gekozen 'home' stadsnaam, en na een half uur was ook de weersvoorspelling van ale 5 de gekozen steden compleet aanwezig.

Ik heb intussen opgemerkt dat de CPU van de PC (Pentium M 1,7GHz) op volle toeren draai zolang WeatherOS actief is (het programma zelf (2 processen) gebruikt 30% en 'services.exe' gebruikt 70% zolang WeatherOS draait, na afsluiten verdwijnt het programma en valt services.exe terug naar 0%). Dat is natuurlijk een slechte zaak, maar die indruk had ik al eerder van de WeatherOS software...

Mogelijke werkbare situatie zou kunne zijn het dagelijks automatisch opstarten van WeatherOS op een rustig tijdstip om dan de weersvoorspeling data bij te werken, en na een half uur automatish weer afsluiten van de betrokken processen.

Mijn eindconclusie is: leuke hardware, brakke software. In ieder geval een extra temperatuur en vochtigheidsensor in Homeseer.
Tot zover mijn ervaringen met dit product. Ik blijf benieuwd naar de evaringen van anderen...
alexjonk
Starting Member
Starting Member

Post by alexjonk »

Heb het apparaat nu 2 dagen en heb de zelfde slechte ervaring als de anderen op dit forum. De software is niet gewoon onder de maat het is ronduit slecht en wil niet eens starten om mijn vista machine (runtime excpetion) en heb het dus op een andere computer moeten installeren( die niet altijd aanstaat) dus das al pech hebben. Zelfs op de xp bak is het behelpen. Steden toevoegen moet met heel veel geduld. De ontwikkelaars van deze software hebben wellicht nog nooit van caching gehoord, maar goed het is iets wat je eenmalig instelt zullen we maar zeggen. Heb unit inmiddels als beschreven de batterijen verwijderd om te kijken of ook ik nu de steden info te zien krijg. Keep you posted
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

vandaag pas een mailtje gehad "is verstuurd"

// Erik (binkey.nl)
Mversluis
Member
Member

Post by Mversluis »

Vandaag binnen gekregen.

wat ik gedaan heb :

1) BS batterijen ingedaan
2) Externe sensor batterijen ingedaan.
- tempr en luchtdruk werken.
3) dongel aangesloten op sbs-2003 server ( die staat toch altijd aan )
4) software van mini cdtje geinstalleerd
4a) software van ms geinstalleerd ( vroeg de setup netjes tijdens de installatie)
5) software was in enkele minuten klaar
6) app gestart , er is een nieuwere versie beschikbaar , wilt u deze downloaden
6a) hiervoor gekozen , even wat gezeur met sbs-server , dat je niets mag downloaden. Site trusted gemaakt
7) software downloaden in enkele minuten
8) setup opnieuw gestart
9) installatie loopt echt in enkele minuten door

- app opgestart gekozen voor instellingen
* onder tabblad algemeen , kies het juiste basis station
- daarna controlleer usb verbinding

* onder tabblad sensoren.
- sensor 1 een friendly name gegeven , externe sensor
- rest uitgezet

* onder tabblad taal.
- taal op nederlands ingesteld

* onder tabblad stad.
- kon ik niets instellen.

Alles werkte gewoon.

* instellingen afgesloten
* open weergave

* pijltje naar links beneden , naast week forcast
- Hier zie je alle steden , gekozen op wijzigen.
- nu wordt instelling scherm weer geopend

- gekozen voor europa. klik op volgende veld
- alles wordt nu grey out
- wacht tot alles weer aanklikbaar wordt.

- gekozen voor nederland ,klik op volgende veld
- alles wordt nu grey out

- Gekozen voor Lelystad.
- alles wordt grey out

- herhaal nu bovenstaande stappen voor andere steden.

* De complete setup vanaf uitpakken tot de 5 steden heeft mij nog geen 15 minuten gekost.

Zal in de loop van de dag nog eens verder kijken.

Gr Marco
alexjonk
Starting Member
Starting Member

Post by alexjonk »

HI mversluis, de grote vraag is? gaat ie de gegevens uploaden, bij mij na x aantal uren wel de steden ge upload echter geen weer gegevens? Het lijkt er op dat de communicatie werkt maar niet volledig is.
Mversluis
Member
Member

Post by Mversluis »

Geen idee , zo ver was ik nog niet :-)

Waar kan ik zien of de gegevens geupload zijn ..?

Gr Marco
alexjonk
Starting Member
Starting Member

Post by alexjonk »

Ja je moet de weersgegevens zien op je weerstation lijkt me. Overigens andersom moet ook lukken door verzamelde gegevens er van af te halen. Of het werkt en hoe kan ik je helaas ook niet vertellen.

Het is om dat de prijs het bijna niet loont (ivm weer transport kosten) om het retour te sturen maar ik heb het wel overwogen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mversluis</i>
<br />Geen idee , zo ver was ik nog niet :-)

Waar kan ik zien of de gegevens geupload zijn ..?

Gr Marco

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
aad1956
Starting Member
Starting Member

Post by aad1956 »

goedenavond, heb vandaag ook de weerstation binnen gehad, maar ik begrijp dat je gewoon kan installeren volgens gebruiks aanwijzing?
Mversluis
Member
Member

Post by Mversluis »

@aad1956

Zie mijn stappen plan en bij mij werkte alle gewoon goed.

De tip met batterijen in BS doen als laatste is misschien nog wel even handig.
Maar hij draait bij ons als een zonnetje ( onee het regent :-) )

Gr Marco
Mversluis
Member
Member

Post by Mversluis »

Zie Temp overzicht van basis station en externe zender.
De externe lijkt in de avond ergens verloren gegaan te zijn.
( misschien interfentie van iets ..? )

Image
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

probeer de externe sensor ergens anders te plaatsen, tijd van de dag scheelt ook, zeker als het signaal al kiele kiele is (is dat NL [:)] )

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Ruud
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Ruud »

Is het verstandig om deze applicatie op de hs server (EEbox) te zetten?

Ruud
Post Reply

Return to “For Sale Forum (Dutch allowed)”