GPS en Domotica

Show or discuss your existing Home automation project here, so a detailed explanation!.....
Post Reply
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Bwired »

En daar komt ook nog eens het gemak bij. Met de P4 kan je natuurlijk veel meer en ben je dus veel flexibeler.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Snelvuur</i>
<br />Als je dan toch in de auto een pc hebt, kan je door middel van gps en gprs je ligging doorgeven aan je home automation software in de mom van ´als ik binnen een straal van 10km ben bij mijn huis doe vast de verwarming aan´
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Even terugkomen op snelvuur: Dit soort toepassing die jij noemt heeft mijn intresse ook, ik denk hier al lang over na. Zo kan je ook automatisch het licht in de hal alvast aandoen en het slot van de voordeur openen als je de straat in komt rijden. Ik heb nu een Visonic sensor in de auto zitten waarmee ik dit kan doen. Mooier is natuurlijk d.m.v. GPS coordinaten doorgeven middels UMTS of GPRS, nadeel zijn de kosten.

Zo'n GPS / GSM Modules (GPRS) kan je via een set commando's programmeren (bijv. het adres opgeven waar de locatie weggeschreven moet worden). Je kan uploaden van een locatie (gps Positie) naar een webserver (of op een interval sms-en). Je kunt ook naar het mobiele nummer van de sim bellen en de informatie opvragen o.a. coordinaten, snelheid, richting, datum en tijd.
Je kunt de coordinaten via bijv. Google Earth omzetten zodat je kunt zien waar de auto is op de kaart.
Mogelijkheden te over.
Groet Pieter
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by TANE »

met een PDA/Smartphone is dit eenvoudig te doen.
op de volgende website zal vast wel een dergelijke applicatie ontwikkeld zijn..
http://forum.xda-developers.com/

ik heb een web en walk van T-mobile, onbeperkt internet voor een vast bedrag.

64/16 kbps 10 euro p/m
192/61 kbps 16 euro p/m

gr
Enver
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by TANE »

Pieter,
met de volgende gratis applicatie kan je GPS tracking doen.

http://www.pocketpcfreewares.com/en/index.php?soft=1234
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Snelvuur »

pieter ° http://carpc.binkey.nl/live.php is van een vriend van mij, die heeft dus al zoiets. Hij is alleen geen huis automatisering persoon hij vond een pc in zijn auto wel gein. Nadeel is natuurlijk, ook al heb je gps en je rijdt richting huis hoe weet jouw huis dat je naar huis rijd en de deur vast wilt openen.. wie weet rij je er net langs om naar de patat boer te gaan. Dingen zoals verwarming heeft dan wat meer nut vindt ik persoonlijk. Hij heeft zelf overigens ook een t mobile abo met onbeperkt verkeer, hij gebruikt zijn bluetooth verbinding met ze telefoon om zo de gegevens door te sturen. Alleen net als met thuis automatisering is een carpc ook in het motto ´overal wel wat van software maar geen totaal pakket wat precies doet wat jij wilt´
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Bwired »

Mogelijkheden genoeg, bij de electrische deur blijft het slot slechts x seconden ontgrendeld daarna valt het slot weer dicht (Nemef Comforte Slot bijvoorbeeld).
Ook kan je aan de hand van de coordinaten (<10 meter nauwkeurig) sturen, dus hier zie ik wel mogelijkheden.
Wel een hele leuke toepassing die je kennis heeft gemaakt, kan je mogelijk tzt wat meer info verstrekken?
Zo'n toepassing wil ik tzt op mijn site gaan zetten, lijkt me leuk :-)
Thanks Guy's
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Snelvuur »

tzt kan ik wel vragen hoe hij dat gemaakt heeft, zover ik weet had hij dat in delphi geschreven met een api naar google in mysql en het draait op windows dus dat zal voor jou een eitje zijn. Vergeet niet dat als je met je gps op 10m zit hij moet natuurlijk wel de data doorsturen over gprs dus het is niet zo dat als je voor de deur staat dat hij openschiet want dan ben je al de auto uit. Je moet maar even kijken..
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Bwired »

Vraag mogelijk ook wat PDA en Operating systeem hij gebruikt. Lijkt me echt leuk dit te connecten naar mijn Domotica systeem.
Alvast bedankt
Pieter
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Snelvuur »

Hij gebruikt gewoon een standaard telefoon met gprs, die gaat naar zijn CARPC. Hij heeft op de carpc (windows) gewoon een delphi app draaien die dus de gps lokatie doorstuurd naar zijn mysql database via een php page. Daarna leest hij dat uit op die live.php website. Ik zal wel vragen om de source/uitleg als hij dat niet erg vindt.

Dus ter verduidelijking, hij gebruikt geen PDA (maar de carpc) ik heb al wel vaker voor pocketpc's een tooltje gezien die dit soort dingen kunnen maar nooit 1tje die het dus naar mijn eigen mysql kan sturen altijd een app die gemaakt is door de persoon of van het bedrijf is.

Het zou ook met een java app moeten kunnen, ik heb b.v. http://www.nav4all.nl/ op me telefoon voor navigatie (op een NORMALE telefoon) hij geeft alleen pijltjes maar ala, en deze gebruikt gprs om de weg te zoeken met gps via bluetooth. Hoeveel moeite is het dan om de locatie te zenden (maar goed dan moet je weer wat maken en java is helemaal mijn gebied niet)

update: http://www.reperion.com/ was degene die ik zocht, deze had ik gebruikt toen ik een pocketpc gsm had. Opzich werkt dit best goed maar dan moet je het wel elke keer aanzetten enzo (het is niet automatisch als je in de auto start wat niet handig is)
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Bwired »

Hoi Snelvuur,
Snap het nog niet helemaal, zit in zijn carpc ook een GPRS simcard, Iets moet het doorzenden naar zijn server. Of mis ik iets.
Bedankt voor de linkjes! En Java is ook niet mijn ding :-)
Groet Pieter
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Snelvuur »

Hij heeft een telefoon met t.mobile voor unlimited traffic zo´n abo. Dus als hij in de auto stapt gaat zijn carpc aan, die zoekt dan zijn telefoon op met bluetooth en gaat dan het internet op via gprs. Je moet volgens mij dan wel een wat nieuwere telefoon hebben want je kan niet met alle telefoons volgens mij gprs gebruiken en gebeld worden.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

GPS en Domotica

Post by Snelvuur »

http://www.navigadget.com/index.php/200 ... bluetooth/

Dont want to use it as phone, but perhaps for in the car, but still zigbee support too? indoor tracking? Would love to see something tiny with rfid really.. (for the home)

It has a helix GPS antenna for to provide a better reception for the SiRF Star III chip and a powerful 1300mAh Li-Ion battery that lasts a looong time thanks to the 3D motion detector. It even has bluetooth so you can pair it up with your PDA or laptop to get navigation, or just in your vehicle to use your car’s speakers. Mambo II also complies with ZigBee for indoor tracking and communication with keyfobs. Another convenient feature is the fact that it recharges and transmits through mini-USB!

When Mambo II receives signals from at least 4 satellites it can determine its location, speed, and direction, and transmit this data to your current ISP - enabling you to follow your Mambo II from any PC using the Trace4You website in real time. The position of the device can also be received via SMS or e-mail upon request, and a geofence can be setup using the web interface.
Post Reply

Return to “Home Automation Projects”