Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
KidE
Member
Member
Posts: 61
Joined: Thu Jun 11, 2009 12:20 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by KidE »

Ik heb even een kleine noob vraag.

Als je via homeseer een lamp aanschakelt dan zie je in de interface dat deze lamp aan is. Als mijn vriendin (of ikzelf) nu met de schakelaar de lamp uitzet zie je dan in homeseer terug komen dat deze uitgeschakeld is?

Ik kan het zelf nog niet testen want heb de RFXCOM nog niet in huis.

Alvast bedankt.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by b_weijenberg »

Als je de lamp via Homeseer schakelt dan werkt dat zo.

Dus je configureert het op deze wijze:
Een KAKU, X10 of HomeEasy afstandbediening of schakelaar device in Homeseer. Hier zet je 2 Events op On en Off,

Met deze Event laat je de KAKU module dan aan of uitschakelen.

Programmeer de AB of schakelaar niet direct in de KAKU module want dan loop je het risico dat de status in HS niet overeenkomt mocht het signaal gemist zijn.
KidE
Member
Member
Posts: 61
Joined: Thu Jun 11, 2009 12:20 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by KidE »

Hi Bert,

Ik bedoel eigenlijk het volgende:

Ik wil graag een paar inbouw dimmer modules achter de bestaande schakelaars bouwen (wat zou moeten kunnen volgens de beschrijving) zodat ik de lampen remote aan/uit/dimm kan doen maar ook dat ze lokaal uit gezet kunnen worden.
Mocht iemand nu de lamp uitzetten met de lokale ouderwetse muur schakelaar wordt dit dan ook zichtbaar in homeseer?
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by Alexander »

@KidE: Antwoord is ja. Wat Bert volgens mij bedoelt is dat je met de remote (of losse kaku dimmer wat ook een remote is) de opdracht aan homeseer moet geven om de dimmer module van status te veranderen. Niet de remote direct naar de dimmer. Anders zou het maar zo kunnen zijn dat homeseer niet de status goed weergeeft (wat ik hier aangeef, zie laatste alinea van mijn begin post: http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=2094).

Je stuurt bijv met je remote (door een knop toe te kennen) een adres R10. Binnen homeseer heb je een virtuele device die R10 als adres heeft. Met je remote doe je het commando R10 ON sturen. Homeseer ziet deze binnenkomen en zet de virtuele device op ON. Dan moet je nog een event hebben die op die wijziging van status van de virtuele device (met adres R10) ook je inbouw dimmer, die bijv het adres A10 heeft, schakelt. Het commando A10 ON wordt dan door homeseer verzonden, waar je inbouw dimmer weer op reageert.
Je zou bijv ook met je remote het adres A10 ON kunnen verzenden. Je inbouw dimmer reageert hier direct op, zonder dat homeseer iets gedaan heeft. Als dat commando niet bij homeseer aankomt, zal homeseer ook niet zijn status bijwerken. In het eerste geval kan R10 ON commando natuurlijk ook zo zijn dat ie niet bij homeseer aankomt, maar dan zal ook homeseer je dimmer niet aanschakelen en dus zie je het licht niet aan gaan. Waardoor je mogelijk nog een keer het commando met je remote verstuurt.

Kortom: het status overzicht scherm binnen Homeseer is niet op basis van realtime informatie. Je moet homeseer voeden met de status. Niet dat het de devices vraagt wat de status is.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by b_weijenberg »

Een dim module achter een standaard schakelaar laat de status niet in Homeseer zien als je die met deze schakelaar bedient.
KidE
Member
Member
Posts: 61
Joined: Thu Jun 11, 2009 12:20 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by KidE »

Ok ik snap dat ik met de remote homeseer moet bedienen die op zijn beurt weer een dimmer bedient. Dit voor een correcte status afhandeling.
Maar als de dimmer zelf ook een zender is kan deze dan zelf geen terug melding doen van een status change aan homeseer? of praat ik nu hele grote onzin?
Mocht dit niet lukken dan kan ik altijd een tiptoets schakelaar van KAKU nemen en deze i.p.v. de originele schakelaar te plaatsen right? (en het circeltje is weer rond) [8D]

Ok nu nog madam hier overtuigen [;)]
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by b_weijenberg »

Welk type is dat die ook een terugmelding kan doen?
KidE
Member
Member
Posts: 61
Joined: Thu Jun 11, 2009 12:20 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by KidE »

ehh "Wel type is dat die ook een terugmelding kan doen?" ?? leg uit want die snap ik niet
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by Digit »

Ik denk dat Bert je voorzichtig probeert te vertellen dat hij geen KAKU kent die een terugmelding kan geven. En dus bestaan ze ook niet :-)
KidE
Member
Member
Posts: 61
Joined: Thu Jun 11, 2009 12:20 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by KidE »

ach zo ja. Ok dan is dat duidelijk.

Bedankt voor alle input
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Terug melding vanuit KAKU dimmer vraag.

Post by b_weijenberg »

Ik was de k vergeten in mijn vorige bericht vandaar wellicht de onduidelijkheid.
Ik weet ook niet alles dus het zou kunnen dat er een KAKU inbouwdimmer bestaat die ook een RF signaal uitzendt maar ik denk niet dat die er is.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”